THE VEER UNION

Vancouver [Can] is de kraamkamer, waaruit de “post-grunge” [zelf noem ik het liever recht voor zijn raap rock] band The Veer Union afkomstig is.
Vocalist Crispin Earl en gitarist Eric Schraeder begonnen de band al in 2004, maar pas in 2009 slaagde de band erin een platencontract te krijgen, waarmee hun debuutalbum Against the grain kon worden uitgebracht.
Het album en de daarvan afkomstige single Seasons [zie clip] was in de US zeer succesvol.
De 5-mansformatie is inmiddels teruggebracht tot een drietal met de al genoemde Earl en Schraeder aangevuld met Neil Beaton op drums.
Recent [eind maart] verscheen het 2e album van de band, getiteld Divide the blackened sky als prima opvolger van “The grain”.
The Veer Union is zo’n rockband,  die ik zo node mis in de Nederlandse muziekscene, terwijl de sound van de recht voor zijn raap rock voor mij een onmisbare factor is en zal blijven. Al was het maar als tegenwicht voor de onafzienbare en haast niet te ontwijken stroom pulppop, die al veel te lang in de Lage Landen wordt geproduceerd.

 

9 thoughts on “THE VEER UNION

  1. Ik zat na even na VU herbeluisterd te hebben in de achterliggende clips te rommelen. Heb je die clip van We Are The Fallen afgeluisterd? Da’s Evanescence part II en klinkt vet goed. Gratis tip 🙂

    • Sterker nog, Lot: ik heb hun uit 2010 stammende album Tear the world down met daarop Bury me alive. En je kwalificatie “Evanescence part II” is volledig to the point. WATF is namelijk opgericht door ex-Evanescence gitarist Ben Moody [de gezette reus uit de clip Bring me to life van het album ….. Fallen]

  2. Dit soort muziek hoor je inderdaad nog maar weinig op de Nederlandse radio, die overspoeld wordt met de nietszeggende poprock of rockpop whatever. Deze Veer Union lijkt mij “balls” te hebben. Moet ik ze kennen eigenlijk?

  3. Nice, very very nice! Wat me terzijde opvalt is, dat die Crispin één van de weinige donkere zangers bij een rockband is. Dat zie je niet veel. Of breekt mijn gebrek van kennis me hier op?

Nice and easy to work with

