GEBUKT

Met enige regelmaat heb ik hier al eerder laten vallen, dat ik de laatste tijd ervaar wat “gebukt” te gaan onder een groeiend onvermogen om, als grote groepen Nederlanders aantonen probleemloos telkenmale te kunnen, enthousiasme op te brengen voor zaken, die als een eeuwig repeterende breuk over me worden uitgestort.
Dat gevoel waar ik op doel manifesteert zich heel sterk op het moment, waarop het EK Voetbal op het punt staat te beginnen. Vooropgesteld, mijn voornemen is wel degelijk, net als bij elke andere voetballiefhebber, om zoveel mogelijk of zelfs wellicht alle wedstrijden te gaan bekijken. Maar daar staat tegenover, dat ik, zoals al eerder gebeurde bij Champions League-wedstrijden, toch ook om me heen blijf kijken naar andere ontspanningsmogelijkheden. En dat is voor een man als ik, die jarenlang van zichzelf gewend was dat dan misschien niet alles maar wel veel moest wijken om naar een aansprekende pot voetbal te kunnen kijken, een opmerkelijke gewaarwording. Zelfs moet ik bekennen, dat ik tot op dit moment hoegenaamd geen gevoel van groeiende opwinding voel opkomen in de wetenschap, dat het pijn-aan-de-ogen-Oranje over 2 dagen tegen de Denen aantreedt. En dat het wel of niet meespelen van Joris Matthijsen me oprecht geen reet interesseert.
Dat gebrek aan enthousiasme, ik lichtte dat aan wie het wilde horen al regelmatig toe, heeft alles te maken met 2 zaken. Allereerst de sleur van de herhaling in de vorm van elke keer weer dezelfde verhalen en kouwe drukte, die rond zo’n voetbaltoernooi worden opgehangen resp. wordt gemaakt.
In de sport [met voetbal voorop] is men bij uitstek uitblinker in het ombouwen van de meest banale non-issues tot  van levensbelang ogende punten.
Tweedens is er die immer groeiende batterij aan urenlang, dagenlang ja zelfs wekenlang in de ruimte lullende mannen, die blijkbaar de kans moet worden geboden te tonen hoe ze er in uitblinken hun ongetwijfeld aanwezige voetbalkennis in de meest kromme, haast onbegrijpelijke bewoordingen aan mij over te brengen.
Gisteravond heb ik wat tijd besteed aan het bekijken van de 2 meest prominente voetbal-praatclubjes van Nederland.
Het door de belastingbetaler en een enkele sponsor, die zijn “investering” uiteraard ook op u en mij verhaalt, betaalde clubje van onze nationale voetbal-theemuts van Gelder heeft zich in Krakow [Polen] op een dakterras laten installeren en krijgt dagelijks een strak piemeltje, omdat men vanaf dat dakterras zo’n goed zicht heeft op het hotel waar Oranje verblijft, dat men Robin van Persie een schone onderbroek kan zien aantrekken.
Theemuts Jack heeft 4 kenners aan tafel, waarvan er verschillende vanuit alle windstreken worden ingevlogen om hun 10 minuten gelul in de ruimte-aandeel te leveren. En gisteren zag ik tot mijn stomme verbazing die 4 volwassen mannen, als ware het een echt ritueel, elk een voetbalplaatje op een stuk karton plakken. Even infantiel als stompzinnig. Maar waarschijnlijk sponsort ook Albert Heijn Jack de Theemuts’ babbelhoekje.
Op RTL4 [geloof het of niet, maar het was gisteravond voor het eerst in minstens 10 jaar dat ik op die zender terecht kwam, wat mijn ingewanden onmiddellijk tot een duidelijk merkbaar en hoorbaar protest stimuleerden] was het pseudo-provocerende en letterlijk schijtlollige trio Gené, Derksen en v.d  Gijp uitgebroken. Mijn ingewanden veroorzaakten gedurende de pakweg 20 minuten dat ik er naar keek een ware kakafonie aan geluiden. Van tot uit de duisterste diepten opborrelende boeren tot de meest knallende winden.
Waarmee ik me als kijker naadloos bleek aan te passen bij het nivo wat het platter dan platte en dus immens populaire trio voor me in petto had.
En zodoende is de walging bij mij inmiddels dermate toegeslagen, dat ik niet alleen beide programma’s met onmiddellijke ingang in de ban heb gedaan, maar ook overweeg bij het kijken naar de wedstrijden van Oranje het geluid uit te zetten, zodat ik het ongetwijfeld ook slappe gelul van de lui, die aan het continu produceren daarvan een geweldige boterham verdienen, kan ontwijken.
Nee, ik heb niet de hoogmoed te veronderstellen, dat mijn gevoelens rond het simpele voetbaltoernooitje wat het EK in feite is en waarin Oranje helaas in de eerste ronde al gaat sneuvelen [dit “wishful thinking” is geheel en al gebaseerd op de verwachting én hoop, dat Jack de Theemuts en het komisch trio van RTL dan met grote problemen komen te zitten]  breed gedragen zullen worden. Want ik besef dondersgoed, dat “den ‘Ollander” de fitheid van pak hem beet Sneijder veel belangrijker vindt dan [pak hem ook even beet] de al of niet goedkeuring door ons parlement van het storten van 40 miljard in een zwart gat. Dat is nu eenmaal de realiteit waarin wij en dus ook ik leven.

13 thoughts on “GEBUKT

  1. Heb het even zitten teruglezen en constateer niet zonder leedvermaak dat je voorspelling over Oranje voor 90% zeker lijkt uit te gaan komen. Good job!!
    Ik zat net te bedenken: zou er al iemand bezig zijn te berekenen hoe groot de economische schade van Bert’s koppigheid en van de spelers’ schromelijke zelfoverschatting blijkt te zijn?
    Een ding is in ieder geval wel zeker en dat is, dat er 1 record is gebroken: ik heb het oranje nog nooit zo snel uit mijn straatbeeld zien verdwijnen.

    • Wat ik weet, Jurgen, is, dat de verkoop van de CD van het scheitlollige duo Gené – Derksen enorm is ingezakt. En dat is nu net de schade, waar ik op hoopte 😛

  2. Even het “vragenuurtje” afwerken 🙂

    @P. : Dat heb je perfect gededuceerd, P.

    @O.: Mijn ingewanden kunnen alles weer aan, natuurlijk onder het voorbehoud dat ik mijn kijkgedrag op orde hou 🙂

    Damn, wat mankeert jullie? Roept het log werkelijk zoveel vragen op? 😛

    @Arno: je legt de vinger exact op de juiste plek. Voor mij is theemuts Jack voorlopig volkomen uitgepraat.

    @Frans: te vrezen valt dat het Oranje-gedoe nauwelijks te vermijden zal zijn. Tenzij je alsnog dat afgelegen hutje weet te vinden. Een camping in deze periode lijkt mij een crime.

    @Willem: jij schetst nog het beeld van een Derksen in oude doen. De ‘moppersnor” heeft zich echter laten inkapselen door de commercie. En met P. ben ik van mening, dat dat ernstig afbreuk doet aan zijn zorgvuldig opgebouwde imago.

    Pffffff….

    @Leon: onderscheid is op zich terecht. Het is in dat verband wel doodzonde, dat het niet leidt tot een aantrekkelijker resultaat. Want of je het nu spoedpoep of racekak noemt, het blijft diarree. Dun, waterig en onwelriekend.

    @Jeanette: ik vrees, dat ik je er op moet wijzen dat er al ettelijke boeken zijn volgeschreven over het onderwerp “Mag Hein Mina dekken? Zo ja, hoe?”.

  3. Wat ben ik blij, dat korfbal in Nederland een relatief kleine sport is. Geen pseudo-analisten die ons uitleggen hoe de bal het beste in het mandje kan worden gegooid. 😀
    Mandje .. zeg ik mandje???? Ik ga daar snel in … truste 🙂

  4. Overkill? Volmondig mee eens! Theemutsengedrag? Volstrekt correct.
    Als ik zo vrij mag zijn één onderscheid te benoemen tussen de 2 meest geliefde “voetbal-lul-in-de-ruimte” programma’s dan moet dat toch zijn, dat de theemuts zoveel mogelijk probeert om mensen van enige beschaving aan het kletsen te krijgen. En inderdaad, de NOS maalt er niet om dat veel van deze mensen van her en der op de wereld moeten worden ingevlogen. Want …. zelfbenoemde kwaliteit mag een paar [belasting]centen kosten.
    Het steeds carnavalesker trio van RTL is bereid in het kader van leve de schijtlolligheid elke malloot te laten aanschuiven, zolang deze maar elke soort beschaving laat vallen.
    Ik deel Willem’s voorkeur voor The Black Arrow, hoewel ook daarover ongetwijfeld hele bossen materiedeskundigen vooraf én achteraf de Olympische lucht zullen gaan vol lullen.
    Met jou kies ik de enige juiste benadering van het EK Voetbal: kijken naar het voetbal en al dat gezever links of rechts laten liggen. De afspraak voor Duitsland – Nederland staat zoals je zult hebben doorgekregen. Wat mij betreft mag het geluid daar rustig bij uit. 🙂

    • Je hebt wel gelijk met je onderscheid, Leon. Maar zeg eens, is beschaafd dom lullen niet net zo erg of misschien zelfs wel erger dan het platte domme lullen?
      Want om dat laatste, dat moet ik v.d. Gijp c.s. nageven, kun je als je dat wilt in ieder geval nog lachen 🙂

  5. Wat jammer nou!!
    Ongeveer het enige waar ik tijdens de nakende voetbalgestoordheid die over dit land gaat vallen me nog enigzins op aan het verheugen was word helaas ook richting het afvoerputje geduwd.
    Ik doel daarmee op het programma waarin J.D. op smakelijke wijze en met soms zeer vileine opmerkingen het gehele voetbalcircus niet alleen totaal niet serieus neemt maar ook en vooral zichzelf daarin niet overslaat.
    En mensen met zelfkennis daarvan zijn er helaas nog altijd te weinig zoals Cheque van Gelder iedere avond al onanerend loopt te bewijzen.
    Overigens wellicht en misschien een schrale troost maar het gevoel van desinteresse wat je zo bijzonder fraai en treffend hier weet te omschrijven deel ik voor de volle 100%.
    Neen, qua sportbeleving is er momenteel maar 1 ding waar ik me zeer op aan het verheugen ben en dat is de 100meter voor mannen op de aankomende Olympische Spelen, om nog eens het majesteuze lijf van Usain Bolt al zijn tegenstanders te zien en laten verschrompelen tot een parodie van atleten is waarlijk een feest om je nu al op te verheugen.
    Of zal deze mooie gedachte ook al wreed worden verstoord door allerlei dopingverhalen???

    • Ik kan me voorstellen, Willem, dat je de even messcherpe als rake kijk van Derksen op het voetbalwereldje waardeert. Maar de laatste tijd zie ik hem vaker de pias uithangen [al of niet met een CD], de boekverkoper spelen [Gijp promoten] of optreden in een commercial. Ik neem hem niet meer zo serieus, omdat het er op lijkt dat ook Derksen de weg naar groter geld heeft ontdekt. Zelfs zijn steevaste harde toon [waar overigens regelmatig de tegenstrijdigheden van af te scheppen zijn] krijgt daarbij ook een verdacht geurtje, alsof het een soort gimmick is geworden die de kassabel doet rinkelen.

  6. Ik ben sowieso al niet in voetbal geïnteresseerd en zie op tegen de komende weken, het kan alleen maar erger worden dan wat er nu al op de meest onverwachte momenten aan voetbal gebabbel op tv/radio/in het nieuws op duikt. Als ik ineens in stilte verval de komende tijd heb ik waarschijnlijk dringend behoefte gekregen aan een hutje op de hei en mijn tent onder de arm genomen aangezien ik niet zo’n hutje bezit. Blijft het probleem dat de meeste campings ook vergeven zijn van de voetbalfanaten.

  7. Toch echt wel een man van stemmingen, die RadaR van ons. De ene dag vergast hij ons op dromerige muziek, de volgende dag is het bijltjesdag en/of worden de messen geslepen.
    Overigens voor de zoveelste keer de constatering, dat jij één van de weinigen bent die met zijn taalgebruik het combineren van hakken en een lach veroorzaken succesvol weet te volbrengen.
    Alles OK inmiddels met de ingewanden??? 😀

  8. Is er enig verband tussen de titel van dit volledig aan zijn doelstelling beantwoordende [de waanzin en verspilling, die een onwelriekende geur verspreidt rond zo’n EK aan de kaak stellen] log en het feit, dat Mister Gay Gordon gisteren bij het schijtlollige trio te gast was ???

Nice and easy to work with

