DROMERIG

De muziek van de band kent, zoals tegenwoordig de gewoonte is omdat elke zichzelf opgeilende DJ wel zijn eigen subsubsubsubsubgenre verzint, legio omschrijvingen. Van synthrock, dreamrock en spacerock tot zowaar new age, post-rock, new wave en ambient. Gelukkig heeft de band, samen met andere bands die in dezelfde hoek zitten qua geluid, één verzamelnaam voor het genre weten te verzinnen en die hanteer ik graag omdat hij de meest passende is.
De uit Edmonton, Canada afkomstige  Faunts, opgericht door de broertjes Steve en Tim Batke maakt muziek, die “shoegazing” wordt genoemd. De beetje verstaander zal begrijpen, dat “naar je schoenen staren” alles te maken heeft met dromerigheid, ja zelfs introvertheid.
De heren gaan al musicerend helemaal in hun muziek op en de prettige bijkomstigheid is daarbij dat die muziek dermate goed is dat je als luisteraar exact hetzelfde doet.
Faunts is geen band die de billboards haalt. Maar het kan soms raar lopen, zelfs als je bedoeling alleen maar is lekkere melodieuze en inderdaad introverte muziek maken.
Toen gameproducent Bioware er in 2007 voor koos om voor hun gamekraker Massive Effect  de end-credits te voorzien van de Faunts-track M4 Part II als achtergrondmuziek was de band’s naam gemaakt.
De  band zelf was compleet verrast door het succes en koos er uiteindelijk voor de eigen muzikale roots te laten prevaleren boven instappen in de “pulptrain of instant success”. Na het album Feel love thinking of [2009] heeft de band zich teruggetrokken om in alle rust te werken aan een mogelijk nieuw album. In 2012 koos gameproducent Bioware een track van het Feel love-album [Das Malefitz] als achtergrondmuziek bij de ook al enorm succesvolle sequel Massive Effect 3.
Ik heb voor jullie de ruim 8 minuten versie van M4 part II gekozen; geen echte clip, alleen tekst en muziek, die van dromerig aanzwelt tot extatisch en weer terug. Vooral het voortdurend aanwezige basisriffje pakt je en laat je als luisteraar niet meer los. Luister zelf maar.

10 thoughts on “DROMERIG

  1. Uiteraard en wederom weer eens een heel puik stukkie muziek voor de leeuwen gegooid door de uitstekende muziekdeskundige en tevens ook zeer gewaardeerde eigenaar van dit steeds fraaier wordende blog, het rare is nog ook dat ik me daarover al niet eens meer verbaas!! Wat een suberbe kwaliteit word hier tentoon gespreid en van een zeer zeldzame klasse
    Ha ha ha en dan noemt ene Blok(fluit)huis zich ‘muziekdeskundige”!!!!!!
    Tsja, je moet het maar durven niet waar??
    Anyway wat staat is dat dit muziekje alhier meer dan uitstekend is ontvangen en binnen gekomen.

  2. Het is duidelijk, dat ik dit jaar nog meer moet luisteren naar die T888, want ik blijk, zo begrijp ik, moois te hebben gemist. En, RadaR, herken ik in deze track van Faunts niet jouw onbedwingbare voorkeur voor “hoogtepunt”-muziek? :D.

  3. Wat een grappige term “shoegazing”. 🙂 Aan de muziek te horen kun je daar met tussenpozen ook redelijk opgewonden bij raken. Wat je niet moet opvatten als een diskwalificatie, want zo is het zeker niet bedoeld. Na 2 keer luisteren kan ik dit namelijk best wel waarderen. Vooral de wat klagelijke stem van de zanger vind ik gek genoeg wel aangenaam. Maar dat kan aan mijn bui liggen. 🙂

  4. Ik heb net even naar dat part I zitten luisteren en dat is echt een track voor lekker knus op de bank, weinig licht en voor de rest alles binnen handbereik 😛 . Want wat is dat mooooi !!!
    Mijn collegaatje zit nu te luisteren en als ik haar gezichtsuitdrukking goed inschat dan is ze met haar gedachten ook op plekken die niets met het werk te maken hebben 😛 Oei, dat had ik niet mogen schrijven merk ik, hahahahaha.

    PS We gaan straks even zoeken naar Twenty-three 😀 Esther heeft ook de smaak te pakken.

  5. YES!!!!!! Ik dacht al, dat je ze niet zou meenemen, maar had natuurlijk beter moeten weten.
    Dit is mijn [!] track uit de T888, want hier kan ik uren naar luisteren. Die CD, die je me zo welwillend ter beluistering afstond { 😀 ] , waar ook nog eens part I op staat, krijg je voorlopig nog niet terug. Ik laat het je maar even weten 😀

    • Maak je geen zorgen, Leon. Geniet er maar van zolang je wilt. Er is een kleine vloedgolf aan net verschenen muziek, waar ik al mijn tijd voor nodig heb. Dus ik vermaak me prima 🙂

  6. Naar je schoenen staren met een met de muziek meeschuddemd hoofd blijkt niet verstandig 😛
    Ik word geacht in de werkhouding naar mijn schoenen te staren dus dat doen we maar. Zo lekker dit en eens met Lottie: de top 10 er mee in!!!

  7. Dit jaar niet op het randje ervan, maar gewoon de top 10 in!!! Want elke keer dat ik het weer hoor lijkt het wel nog beter te worden. Een mens zou er haast van naar haar schoenen gaan staren 😀 Love it!!!!

  8. Net als Twenty-three vind ik dit een puike track. Heb inmiddels het belangrijkste werk van de Faunts bij elkaar en beluisterd. Prima band, hoor en laten we eerlijk zijn: er is toch helemaal niets mis met al naar je schoenen starend zulke muziek maken?

  9. Niet echt wat ik gewoonlijk prefereer (folk/country/country-rock – om er maar een labeltje aan te hangen 😉 ), maar het beluisteren zeker waard en met de wisselingen zeer verrassend.

Nice and easy to work with

