SILVERSUN PICKUPS

Waar me dat zoal uitkomt ventileer ik graag mijn mening over de matige kwaliteit van de Nederlandse muziekscene in deze tijd, die als een mix van puilp en crisis kan worden omschreven. Van Nieuwkerk geeft in zijn programma Nederlandse bands een podium en hinnikt daarbij steevast hoe geweldig het allemaal is. Ik ben het daar hartgrondig mee oneens.
Het ontbreekt Nederlandse bands ten een male aan kwaliteit, creativiteit en vernieuwingsdrang. Wat hoofdzakelijk enthousiast wordt geprobeerd is het imiteren van wat elders in de wereld door groepen als Kings of Leon, Snow Patrol e.d. wordt geproduceerd. En dat overgoten met een opgeklopte kneuterigheid, zo eigen aan Holland, wat in overgrote mate leidt tot oninteressant middle of the road meer van hetzelfde werk.
Natuurlijk, toonaangevende muzieklanden als de US en UK zijn ook vergeven van bands en artiesten, die in de pulpstroom meedrijven en waarvan de extravaganza, de vernieuwing alleen maar terug te vinden is in afwijkend gedrag en afwijkende presentatie.
Maar dat staat tegenover, dat er ook een niet onaanzienlijke groep bands en artiesten is, die nog wel pogingen doen om een eigen geluid te produceren en dat laten horen op albums, waarbij je wel rechtop in je stoel gaat zitten.
Ik ga daar de aankomende tijd een aantal voorbeelden van geven en start vandaag met Silversun Pickups. Een 4-mans formatie uit de alternative rock, hoofdzakelijk gedragen door zanger en frontman Brian Aubert en bassiste Nikki Monninger.
De band trok mijn attentie in 2008 toen ik hun net verschenen album Swoon in handen kreeg. Pickups maakt lekker stevige alternative rock, waarbij de belangrijkste features zijn het gebruik van distorted guitars en het opvallende stemgeluid van Brian Aubert. De energie spat er vanaf en het patroon van de herhaalde climax in de songs [wat mij persoonlijk enorm bevalt] is kenmerkend.
Begin deze maand verscheen Neck of the woods als nieuwste album, daarvan misschien later een track. Ik hou het nu bij Swoon en laat jullie kennnismaken met “The Royal We”. De Pickups zijn in Nederland vrijwel onbekend en dus is het hoog tijd om ze hier eens voor het voetlicht te halen.
Al was het maar om Nederlandse “topbandjes” als Dazzled Kid, Bertolf, Going to the Zoo en meer van dat ongeregeld spul te laten horen hoe het ook kan. Of misschien wel hoe het moet!

20 thoughts on “SILVERSUN PICKUPS

  1. Erg leuk om te lezen dat Magenta in de smaak is gevallen!!, vind het namelijk zelf ook wel een aardig bandje (om maar eens een understatement te gebruiken).
    Overigens via deze “welsh” connectie wil ik je nog een bandje aanreiken waarvan ik vermoed dat deze ook wel in het goede pulletje zal gaan vallen.
    Zeker omdat ik weet dat ook “Ayreon” bij jou de goede waardering krijgt die Arjan ook verdiend.
    Met dit fraaie bandje erbij is er voorlopig wel weer genoeg doorgesluisd en zoals gezegd zal ik bij tijd en wijle nog weleens wat laten vallen waarvan ik het vermoeden en bijna zekerheid heb dat die muziek je bevalt.
    En nu gewoon lekker luisteren naar een prachtige track van het laatste album van deze band.

    • Zorgvuldig op gekauwd en moeiteloos doorgeslikt. Het hele album valt “soepel in mijn pulletje”. Progrock met soms heel duidelijke Keltische invloeden …. het mag en kan hier allemaal probleemloos aanschuiven aan de muzikale dis.

  2. Yeppa, wederom een prima bandje !!!
    Hoewel ik je conclusie over het NL product voor 95% deel merk ik toch op dat er uitzonderingen zijn zoals bv. Blaudzun, Anneke van Giersbergen en jawel ook een Ricky Koolen to name a few!!!!!
    Om nog maar te zwijgen over een paar ouwe Haagse Harry’s die retelekkere tietenmuziek maken!!!
    Overigens jij als connaisseur van de “betere” musica zal dit bandje uit Wales wel kunnen waarderen enjoy it !!

    • Geweldig!!!! Rigth in the bullseye, Willem!!! Andy Lattimer revisited qua gitaargeluid, fraaie vocalen en toetsenwerk.
      Dus je blijkt toch een soft side te hebben, merk ik, en wat voor één. πŸ˜€
      Ik heb gezien dat de groep al het nodige werk op haar naam heeft staan, dus dat gaan we maar eens opslurpen. Mijn dank is groot.

      • Hahaha, niemand verder vertellen over die “soft-side” heb tenslotte een reputatie te beschermen!!!
        God man en dan gelijk met Andy Lattimer uit de hoek komen, heb gelijk maar Camel’s Mirage en Snow Goose uit de stofhoek gehaald.
        Ook verbaasd het mij niets dat er alhier nog meer mensen met een goede smaak aanwezig zijn.
        Zal je op zijn tijd nog wel eens wat doorsluizen, tenslotte kan er niet genoeg goede en fraaie muziek worden gedeeld nietwaar!!.

      • Meteen toen die eerste gitaarsolo startte schoot Lattimer in mijn gedachten. Ik neem aan, dat jij dat ook herkent. Overigens, na wat speurwerk her en der ben ik er wel achter, dat we hier te maken hebben met geweldige progrock. waarvan de onvoorwaardelijke liefde van frontman/toetsenist Bob Reed voor bands als Genesis en Yes de voornaamste basis vormt. Die soft-side waar ik het over had valt dus alleszins mee. De bloedmooie zang van Christina Bloom zette me in eerste instantie op het verkeerde been [wat ik haar overigens helemaal niet kwalijk neem πŸ˜€ ]
        En als iets je een warm gevoel geeft [en dat deed de clip van Anger zonder enige twijfel] dan moet je het niet koud laten worden vind ik. πŸ™‚ Dus heb ik allerlei muziekputten aangeboord en kan ik me de gelukkige eigenaar van een aardig bundeltje Magenta-albums noemen. En wat ik daarvan inmiddels heb beluisterd daar heb ik het nog steeds warm van. πŸ™‚
        Dus een echte gouden tip, Willem, waarbij ook nog eens zwaar weegt, dat het feit dat een band anno 2012 zulke geweldige progrock maakt en dat dus al zo’n 12 jaar doet als wel heel bijzonder kan worden gezien. Magenta krijgt een prima plekje hier.

    • Dit is voor mij ook volstrekt onbekend en dus nieuw. Maar klinkt verdomd goed. De stijl doet mij ook ergens aan denken, maar kom er [nog] niet op. In ieder geval is het ver verwijderd van de weggooipop van nu. De zangeres heeft wel een heel lekker stemmetje [afgezien van andere kwaliteiten. Die naturel-types, daar heb ik nu eenmaal wat mee :D].

  3. Dit smaakt naar meer. Dus als ik even tijd heb klik ik nog wel even door. Lekker opzwepend geluid heeft deze band. Is Swoon helemaal een beetje in orde??

  4. Heb net even “Hot summer night” van heer Idol gedraaid …….. pffff hoe komt een mens in slaap met deze temperatuur??
    Dus ook maar even naar “The royal we” geluisterd, maar ook daar krijg ik het warm van, zij het om andere redenen. Want ik ken die song natuurlijk, omdat ik er vorig jaar op gestemd heb. πŸ™‚ Dat is het voordeel als je redelijk dicht bij het vuur zit, dan komt er nog al eens een goed album je kant op.
    Warm … vuur ….. o jee, ik moet nu echt een koude douche gaan nemen πŸ˜›

  5. Pittig muziekje wat je voor ons hebt uitgezocht, RadaR. Het komt inderdaad echt aan bij een onschuldige luisteraar als ondergetekende. Van de Nederlandse huidige bands weet ik eigenlijk vrijwel niets. Dus die bandjes die je noemt, ik kan er alleen maar de schouders bij ophalen. πŸ™‚

    • Als je de T888 goed hebt beluisterd wel. πŸ™‚ Klik maar eens door aan het eind van de clip en kies Panic Switch of Lazy eye. Nog meer lekkers.

      • Alle 3 de albums van silversun pickups zijn de moeite waard. In NL is er geen band die hieraan kunnen tippen. Bij lange na niet.

  6. Niet zo vreemd dat dit in Nederland niet aanslaat. Hier krijgt immers elk Nederlands bandje een enorm minderwaardigheidscomplex van πŸ™‚ Geweldige song, moordend tempo and I love those disstorted guitars.

Nice and easy to work with

