NUMBER ONE TITS

Tussen al de bagger en het enkele andere pareltje, wat tegenwoordig de hitlijsten vult, pronkt het juweel van de Golden Earring. 2012 is in vele opzichten een speciaal jaar voor de band. Een 50-jarigย  jubileum, eindelijk na heel lang wachten extra opgeluisterd met dat album met die veelzeggende titel : Alles erop en eraan oftewel Tits ‘N Ass.
En juist dat album, wat 9 jaar na Millbrook USA verscheen, juist dat album zorgt voor herleving van tijden, die wij als Earring-fans sinds 1984 niet meer hebben meegemaakt.
In 1984 was het N.E.W.S wat de top van de albumlijsten haalde; de rij albums daarna verkocht ook meer dan prima [met The Naked Truth als absolute hoogtepunt met rond 500.000 verkochte exemplaren [Barry schijnt er zijn optrekje in Curacao mee te hebben gefinancierd ๐Ÿ™‚ย  ] ] maar een no. 1 positie zat er niet meer bij.
En moet je nu toch eens kijken:

In 2012 flikken de mannen het ‘m weer. En al is het misschien maar voor รฉรฉn week, er is alle reden om de Earring anno 2012 met dit opmerkelijke,ย  waanzinnig goede resultaat geluk te wensen. En dat doen we dan ook van harte. We nemen er een fikse borrel op!
Uiteraard draaien we daar dat geweldige album bij, knetterhard!!!

 

Advertisements

11 thoughts on “NUMBER ONE TITS

  1. Ik vergat er nog bij te vermelden, dat T’NA ook in Belgie begint te scoren in de album top 100.
    Een nieuwe internationale doorbraak voor de Earring ??? ๐Ÿ˜€

  2. Ik heb best wel een beetje geamuseerd gelezen wat jullie allemaal spuien in relatie tot mijn euvele moed om een plaatje met de albumcharts hier op te nemen.
    Jullie kennen me goed genoeg om te weten hoe ik over dat soort verschijnsels anno 2012 denk. Leon’s woorden daarover passen er het beste bij. ๐Ÿ™‚
    En P. ’s opmerking over een trendbreuk slaat de spijker ook op de kop. Het was o.a. dit opmerkelijke feit, wat ik wilde signaleren. Elders las ik zelfs, dat er mensen zijn die hopen dat het succes van de Earring een teken zou kunnen zijn dat er weer wat anders tegen kwaliteitsmuziek gaat worden aangekeken en de voortdurende stroom met bagger [tot mijn teleurstelling behoort daar ook dat nieuwe album van Keane inderdaad bij, Leon] meer zal gaan worden genegeerd. Ik deel dat optimisme in het geheel niet.
    En merk ik dat succes van Tits “N Ass als zodanig bijzonder aan, dat ik het nodig vond er hier melding van te maken.
    Bottom line is echter, dat het een geweldig album is en daar doet een notering of niet in die baggerlijst niets aan af.
    En ja, waarschijnlijk staat er volgende week wat anders aan de top van die lijst [@Lottie: Donna Summer zou je weleens mee op het goede spoor kunnen zitten], maar who cares?

  3. Ik wil je niet ontmoedigen, maar wijs je er wel op, dat de muziekindustrie weer “een lijk te pikken” heeft. 80% kans dat Donna Summer volgende week op 1 binnenkomt. Desnoods download de platenmaatschappij de eerste 10.000 exemplaren zelf.

  4. Ach ja, die goeie ouwe tijd, waarin je je vaste platenzaak bezocht, lekker kon ouwehoeren met de vaste verkoper. Die niet in tegenstelling tot nu compleet op de hoogte was welke artiest het met een andere artiest deed of de maten van Madonna of dat mens van GaGa [de Indonesiers moeten haar niet, heb je het gehoord? ] , maar wel alles wist over muziek ligt al heel lang achter ons.
    Ik kom er vrijwel nooit meer, maar als ik in het winkelcentrum bijvoorbeeld Free Record Shop passeer en een blik naar binnen werp dan roept dat al lang niet meer het beeld wat m.i. bij een platenzaak past bij me op.
    Charts, het zal me wat. Ik begrijp RadaR’s bedoeling wel dit log en die illustratie.
    Want is de Golden Earring op 1 niet zoiets als een [waarschijnlijk tijdelijke] trendbreuk? De lijst dient toch voor 80% gevuld te zijn met gemaakte groepen en zangers, die ongeacht welk geluid ze voortbrengen hoog dienen te scoren?
    Een rockband van 60+-ers op 1, dat kan toch helemaal niet? Of ze nou een fantastisch album hebben gemaakt, het hoort gewoon niet.
    Dat ze er toch staan, wars als ze zijn van al het ADHD-gedoe waar de muziekindustrie bol van staat, verdient terecht extra-vermelding.

  5. Lijstjes zijn in het geheel niet interessant. Ze worden aan alle kanten gemanipuleerd. Een jaar of wat geleden is daar een onderzoek naar gedaan [geloof dat de VPRO daar iets mee van doen had] en toen bleek, dat artiestenburo’s en/of de artiesten zelf om een nieuwe plaat [vooral singles] tot een hit te maken via een “handig” opgezet netwerkje zelf een paar duizend downloads voor hun rekening namen. Zo worden hits gemaakt.
    Bij albums ligt dat wat anders, want daar wordt downloaden van een paar duizend exemplaren een kostbare zaak. Waar de singlemarkt zo dood is als een pier [wat ook of misschien wel alles met chronisch gebrek aan enige vorm van kwaliteit te maken heeft] geldt dat [nog] niet voor de albummarkt.
    Dus is de no 1 notering van Tits een redelijk realistisch beeld. Waarbij heeft meegewerkt, dat Universal als platenmaatschappij er ook het nodige aan heeft gedaan [Applestore, Paradiso [met R2], legio interviews op allerlei TV-zenders, kortom produktmarketing anno 2012] รฉn dat de Earring een ijzersterk album heeft gemaakt.
    Het “platen kopen” anno nu is echter dermate anders dan in de tijd, dat de platenzaak nog de hoofdrol speelde, dat een albumchart wekelijks de meest idiote verschuivingen laat zien. Standaard is tegenwoordig dat een nieuw album hoog in de lijst binnenkomt [no 1 is haast gewoon geworden] om vervolgens al heel snel de weg naar beneden in te slaan. Het bekende hype-verschijnsel: het komt snel en het gaat weer snel. Ik hoop dat Tits daarop een uitzondering zal zijn, maar zoals RadaR zelf al min of meer aangeeft is de kans niet groot.
    Voor de iTunes-tijd lieten charts standaard het omgekeerde beeld zien. Een hitsingle of hitalbum begon ergens in de top 20 en vocht zijn weg omhoog. De historische charts lieten duidelijker de geboorte van een hit[album] zien. Persoonlijk vond ik dat leuker en vooral ook realistischer.
    Een voorbeeld zie je in de illustratie: vorge week kwam Keane nieuw op 1 binnen [met overigens een waardeloos album vol middle of the road popsongs, de stem van de zanger hangt je na 3 tracks al de keel uit] om deze week al naar 5 te zakken. Van Tits werden deze week 6x zoveel exemplaren gekocht resp. gedownload als van Strangeland.
    Het grappige aan het beeld bij iTunes is trouwens, dat er veel hele oude albums worden gedownload. Zo kom je in de Engelse lijst bijv Deep Purple in Rock, Rumours en werk van Pink Floyd tegen.
    Het ronduit vervelende is, dat muziek all over the world, zoals ook TV-programma’s , eenheidsworst is geworden. Van VS, via UK, Spanje, Finland, Luxemburg en Duitsland zie je in de top 10 6 of meer dezelfde albums staan. Er is vrijwel niets meer te ontdekken. Het is volkomen uitwisselbaar geworden.
    Het meest bizarre kwam ik tegen in de iTunes-lijst van Japan. De top 10 bevat 6 albums van Lady Gaga, waarvan er 3 hetzelfde zijn zij het dat het om een “extended version”, een “Deluxe version” en een “In the mix[er?] version” gaat.
    Wat dat betreft begrijp ik de Earring wel als men zegt, dat het uitbrengen van albums door het complete zooitje wat er van de verkoop is gemaakt nauwelijks een issue is. Live spelen is veel leuker en misschien ook nog wel lucratiever.

    • Kijk, kijk …… Leon heeft een studie gemaakt van het charts-wezen ๐Ÿ˜€
      Ik denk, dat wat je stelt grotendeels klopt. Hitlijsten zijn grosso modo populariteitspolls geworden. Hou je als band of zanger de populariteit hoog dan blijf je worden gedownload. Kijk naar zo’n prutbandje als Racoon; sinds de zanger een bolhoed draagt wordt er meer gedownload. De vele volkomen onzinnige awards die vooral 3FM [“je bent Serious Talent , wat goed he???”] over de wereld uitstort maakt van middelmatige bands, die eigenlijk in het wijkcentrum horen te blijven spelen, nationale topacts. Het stelt nauwelijks iets voor, maar de industrie zorgt er wel voor dat het ergens op lijkt waardoor het voer voor pubertjes kan worden. En dus iTunes-food.

  6. Waarom geen “Number one Ass” ?????? ๐Ÿ˜›
    Ben blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen aan die toppositie; blijf de plaat draaien omdat ie zo goed is. En voor het eerst sinds tijden brul ik bijna alle teksten mee en blijk hoger te kunnen dan George op This love ๐Ÿ˜€

  7. Is dit het huidige ding wat vroeger de top 40 heette? Nog nooit eerder gezien ๐Ÿ™‚
    Maar leuk hoor, dat die band van je nog in staat blijkt om het massapulp van tegenwoordig de loef af te steken. Zou weleens een gouden plaat kunnen worden, die de Puber natuurlijk hoogst persoonlijk gaat uitreiken als Barry Hay mee komt doen de dwdd-recordings ๐Ÿ™‚

  8. Geschreven door een apetrotse man, het kan niet anders ๐Ÿ™‚ Dit kan op de palmares van de Earring worden bijgeschreven: de Earring verkoopt beter dan Adele ๐Ÿ˜› ๐Ÿ˜›

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s