CAMPAGNE

Het zal de scherpe kijker niet ontgaan zijn, dat 4 maanden voor de verkiezingen de campagnes wel degelijk reeds zijn begonnen, En daarmee helaas ook het onvermijdelijke toneelspel en gelieg.
Eerst maar kort iets over dat toneelspel. Nog steeds wordt dat in hoofdzaak opgevoerd door een 6-tal C-acteurs, die de sitcom [of is het docudrama?] “De Lijsttrekker” spelen. Ik zag ze bij Nieuwsuur en voelde bijna plaatsvervangende schaamte. Onverschillig welk toneelstukje van brugpiepers is boeiender.
Maar tegelijk werd ik me bewust van het feit, dat er een situatie dreigt te ontstaan waardoor de strapatzen van dat CDA mij een plezierig gevoel gaan bezorgen. Want onze nationale “peil-keffer” vertelde, dat datzelfde CDA 6-tal er wel voor zorgde, dat er blijkbaar een overstap van voorheen Rutte-aanhangers naar dat CDA aan de gang lijkt te zijn. CDA +2, VVD -2  …..het kan haast niet anders of daar moet een zekere correlatie aan de orde zijn.
Dus verkeer ik enigszins in tweespalt. Want waar ik enerzijds geen minuut wakker zal liggen als het vonnis definitief over het CDA voltrokken wordt ervaar ik het toch ook als zeer aangenaam, dat de VVD [voorlopig?] op de weg terug lijkt te zijn.
Vraag is in hoeverre Rutte’s wraak op de PVV daarbij van invloed is. Broekemans zou met die harde aanvallen weleens een tegengesteld effect kunnen bereiken. En als dat dan leidt tot een verhuizing van een paar zetels richting CDA, tja ……. dan moet dat wat mij betreft maar.
Met Rutte zijn we ook meteen aangeland bij de start van het grote liegen. Want je maakt mij niet wijs, dat er bij het volle verstand zijnde Nederlanders rondlopen die enig geloof hechten aan zijn uitspraak, dat verder aanpakken van de hypotheekrenteaftrek voor Rutte niet aan de orde is.
Wat me ook enige zorg baarde, de eerlijkheid gebiedt me dat te zeggen, is, dat ik vorige week bij Wauw & Pitteman een ongewoon onzekere en onduidelijk formulerende Roemer zag. Wellicht had Emile iets verkeerds gegeten, maar het zag er allemaal niet zo goed uit. Misschien ligt de verklaring wel in het feit, dat het moment steeds dichter komt dat de SP daadwerkelijk de grootste partij van Nederland gaat worden. En dan kunnen de zenuwen weleens toeslaan.
Overigens, zijdelings in relatie tot de op gang komende campagnes, het valt mij op, dat we elke Europeaan van gewicht al iets hebben horen zeggen over de politieke chaos in Griekenland, behalve onze eigen man van gewicht Jan-Kees de Jager. Waar hij tot voor kort altijd wel goed was voor wat “grote-broek” woordgebruik blijft Jan-Kees erg stil. Helemaal gefocust op het “Lente-akkoord” [wat straks vanzelf het “Herfst-akkoord” zal blijken te zijn] heeft de Jager blijkbaar geen interesse in de janboel van Athene. Of misschien maakt hij zich in het geheel geen zorgen omdat hij inmiddels zelf is gaan geloven in zijn eigen sprookje dat de steun aan Griekenland een lucratieve deal was.
Wie niet alleen interesse toonde maar ook een heel duidelijke mening over Europa en de rol van de politiek daarin was wereldburger Cees Nooteboom. Zelden heb ik iemand op zo’n beschaafde en heldere wijze de politiek met de grond gelijk horen maken. De ultieme anti-campagne van Nooteboom! Het maakte de aflevering van Buitenhof van zondag jl. tot een boeiende gebeurtenis.

13 thoughts on “CAMPAGNE

  1. Waar hangt Rutte trouwens uit momenteel? Zou hij zo geschrokken zijn van z’n door opborrelende drift aangestuurde aanval op voorheen zijn trouwe makker???? En zich teruggetrokken hebben in een of ander klooster om tot bezinning te komen.

    • Rutte schijnt te zijn gesignaleerd, gekleed in spijkerbroek en vieze sweater met capuchon. Hij gedroeg zich vreemd, hield zich opvallend op in de buurt van de beveiligde auto van Wilders. Een buurtbewoner vertelde, dat hij Rutte in zijn opvallende outfit met een jerrycan bij een benzinestation heeft gezien. Wat me doet vermoeden, dat hij serieus overweegt een molotovcocktail naar Wilders te gaan gooien. Overigens geen reden tot echte zorg, want onhandige klungel als Rutte is zal hijzelf er wel brandwonden aan gaan overhouden. 🙂

    • Hahaha ….. Mark Hood, niet met pijl en boog maar met molotovcocktail op zoek naar revanche. En als hij zijn [uiteraard mislukte] poging heeft gedaan en na de eigen wonden te hebben gelikt laat hij een tatoeage zetten met de alleszeggende tekst “Kijk eens Mama, zonder handen” . 🙂

  2. Het zou weleens kunnen blijken, dat Broekemans zijn hand een beetje overspeeld heeft met zijn openlijke aanval op de club van Wilders. Een combinatie van pseudo-jeugdige overmoed en zelfoverschatting. Zo volgt het ene docudrama het andere op lijkt het wel. Zouden ze het expres doen? Gewoon om iets om handen te hebben nu Brussel over de begroting gaat?

    • Ik heb de Jager inmiddels zo vaak horen zeggen, dat de 12 miljard aan lappen vlees die ze nu weer van onze rug gaan afhalen puur het gevolg zijn van de innige wens om voor Nederland iets goed te doen. 3% voor Brussel, omdat het moet van Brussel? Hoe komt u erbij? Voor Nederland doen we dat!
      Ik zei al: hij heeft het inmiddels al zo vaak gezegd, dat er alle reden is om hem ook nu weer steeds minder te gaan geloven. Volgens mij heeft de nationale teddybeer tegelijk met zijn nieuwe kapsel ook een nieuwe leugenchip laten plaatsen.

    • Jazeker wel. Ik schat die kans minimaal 50%. Maar zoals ik elders ook al betoogde: de SP zal een poging een coalitie te vormen zien stranden omdat de partij nog steeds niet als pluchefähig wordt gezien. Wat dat betreft kun je bijna spreken van een cordon sanitaire. En dus zal de SP blijven groeien, dat is de pluszijde van dat negatieve verhaal.

  3. Ik vind het voor je pleiten, dat je de ongewone kwetsbaarheid van Roemer bij P&W ook aanstipt. Dat geeft me het vertrouwen dat je zult gaan proberen in de aankomende tijd een zo objectief mogelijk beeld te schetsen. En zo hoort het ook, vind ik. 😀

    • Niets menselijks is mij vreemd, Paul :D. Dus kan het ook zo maar gebeuren, dat mijn persoonlijke voorkeuren wel heel duidelijk zullen doorklinken. Waarbij jij en uiteraard de anderen alle ruimte hebben om me op de vingers te tikken waar gewenst.

  4. Met Rutte zijn we ook meteen aangeland bij de start van het grote liegen. Want je maakt mij niet wijs, dat er bij het volle verstand zijnde Nederlanders rondlopen die enig geloof hechten aan zijn uitspraak, dat verder aanpakken van de hypotheekrenteaftrek voor Rutte niet aan de orde is.

    Ik zou er op willen wijzen, dat je niet moet onderschatten hoezeer nog geldt, dat veel mensen nog steevast willen blijven geloven in wat ze [graag willen] horen. Al staat er zowel links als rechts iemand met een megafoon in hun oren te toeteren dat het allemaal leugens zijn, onderschat niet hoe taai Oost-Indische doofheid is. Voor een deel van de mensen is het politiek gelieg en bedrieg nog steeds een soort “drug” wat een geluksgevoel veroorzaakt. En al komen ze 10x bedrogen uit, ze slikken die “drug” de 11e keer gewoon weer.

  5. Nooteboom kan ook mooi vanaf de buitenkant tegen al dat politiek geklooi aankijken. Als Europakenner [persé geen eurofiel !] bedoel ik. Vond het ook zeer boeiend en helder allemaal, maar ik ben bang dat de politiek er de schouders bij ophaalt.

Nice and easy to work with

