DE GIG IN PARADISO

Er is koud 2 dagen na de mede door Radio 2 georganiseerde “showcase” in het volgepakte Paradiso al de nodige “footage” verschenen van het een uur durende optreden van de Earring aldaar. De officiële presentatie van Tits ‘N Ass door Ronald Plasterk laat ik maar voor wat hij was [mijn tenen trokken wat krom bij het bekijken van die beelden].
Ook de perfecte uitvoering van Twilight Zone en RadaR Love laat ik passeren, omdat het op dit moment veel belangrijker is om alle aandacht aan tracks van T’NA te geven.
Het album is ontzettend “hot” en maakt een heel goede kans deze week  een plekje heel hoog in de albumcharts te veroveren. En ook de single Still got the keys of my first cadillac heeft de hitstatus inmiddels bereikt. Beiden zijn geweldige prestaties te noemen als je dat afzet tegen het feit, dat de Earring voor het eerst sinds jaren met nieuw werk is gekomen.
Het kan niet genoeg worden gezegd: 50 jaar actief en dan scoren zoals de band nu doet is in de wereld van de hedendaagse “muziek” een unicum te noemen.
Maar er ligt dan ook een geweldig album, wat al vanaf het moment dat ik het aanschafte voortdurend binnen handbereik is gebleven en dat voorlopig ook zal blijven.
Ik weet, dat ik eerder het [voorlopige] einde van de serie Earring-clips meldde, maar het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan. Dus als “the cherry on the cake” die footage uit Paradiso. En wel de live-uitvoeringen van “Identical” [de song van Barry over zijn dochter] en “Little time bomb”. Messcherp en stuitend goed, zo zou ik ze willen kwalificeren. Maar luister zelf en geniet.

10 thoughts on “DE GIG IN PARADISO

  1. Het meest verbazingwekkende is nog dat er werkelijk geen enkel zwak nummer of moment op het ganse album is te ontdekken!!
    Sjonge dit was en is echt al die jaren wachten waard geweest.
    Je zult toch nu maar 20 jaar zijn in een rockbandje zitten en dan hoor je plotsklaps dit voorbijkomen, me dunkt dat je gelijk naar de lopende band terugvliegt want hoe kun je ooit zo goed worden!!!
    Als dit hun zwanenzang is dan is het er wel een van een ongelooflijk hoog nivo en pure klasse!!!

    • Goed te horen dat Tits ook bij jou in goede aarde is gevallen, Willem. En inderdaad: de Earring heeft “wonderkinderen” als Tim Knol en van Velzen [whoeaaaaa] weer voor jaren op hun plaats gezet. 🙂

  2. Ik kan me heel goed voorstellen hoe je “de wederostanding” van Golden Earring zult ervaren. Zestigers, ok, maar het oogt en klinkt allemaal nog zo vitaal als je je maar kunt wensen. En dat album schijnt het ook bij een deel van de jongere generatie goed te doen. Zelfs mijn kleindochter heeft het album via iTunes “gekocht”. En loopt er dus mee op haar IPod. 🙂

    • De Earring is “tijdloos” , O. 😀

      @Jeanette:
      Ik kan je uit eerste hand melden, dat het in Zoetermeer gisteravond vet genieten was. Het plezier spatte er vanaf bij de mannen. 🙂

  3. Met Dope runner en Acrobats and Clowns zijn dit wel de 4 meest rockende tracks. En live klinkt het formidabel. Ook ik verbaas me over de kwaliteit van de zang ; ik hoor mijn schoonvader op deze manier Identical nog niet zingen :P.
    Even nog iets over het al vaker hier geprezen Off the cliff into the deep deep blue. Net als bij jullie het geval zal zijn hoor je bij het vaker luisteren steeds meer van zo’n song. De eerste keer hoor je meestal het geheel; bij meer luisteren gaan de details opvallen. En dat is bij mij net zo het geval als bij anderen. 😀 Het moet gezegd: Off the cliff is een prachtige ballad. Barry’s vocalen, schitterend gitaarwerk van Kooymans en waar mijn nekvel van overeind ging staan is vooral ook het toetsenwerk. Voor mij is dat inmiddels een song/ballad waarvan je met veel spijt merkt, dat het eind al bij 3 minuten komt.
    Maar wat een album, RadaR, wat een album!!!!

    • Klopt helemaal. Leon!!! Draai Over the cliff elke keer als het even kan en denk dan direct “Nu alweer afgelopen??” Ik vraag me bij tijd en wijle af wat me mankeert, weet je dat? Allemaal de schuld van RadaR 🙂 Die man ook met zijn bandje!
      “Paradiso” klinkt bijna als de plaat, heerlijk dus. Laat ze die charts maar bestijgen hoor. Hoewel het natuurlijk wel een apart gezicht blijft: de Golden Earring tussen al die bagger. 😛

  4. Wowwowwow …… dit is echt goed!!! Die twee tracks zijn ook ijzersterke openers van het album. De band klinkt [even de apparatuur waarmee deze opname werd gemaakt incalculerend] live echt als op de plaat. De stemmen van Barry en George zijn nog steeds in topconditie.

    • Klinkt goed .. net de plaat! Ik hoorde trouwens dat de band vandaag en morgen in Zoetermeer staat. Wat collega’s gaan er heen, die zijn nieuwsgierig geworden. Sjaantje heeft pech, Sjaantje moet werken 😦

      • Voorlopig zijn de akoestische concerten op, Jeanette. Volgens het gigs-lijstje op de Earringsite gaan de heren tot de zomer alleen nog maar electrisch blazen.

Nice and easy to work with

