DE WAAN VAN “THE VOICE”

Het blijft een merkwaardig gegeven: koud een maand geleden herrees de PvdA uit haar as via de verkiezing van haar nieuwe fractieleider. Niet alleen de partij en haar “denkers veerden op, ook Nederland deed dat. In grote meerderheid spraken de “partijbonzen” [waarvan er per definitie veel vanuit de veilige bescherming van de zijlijn hun oprispingen op ons los plegen te laten] hun vertrouwen in Samsom uit. En omdat de verkiezingen van de nieuwe PvdA-leider verdraaid veel weg hadden van een ingelaste aflevering van The Voice of Holland reageerde ook de kiezer van straks razendsnel en besloot in aanmerkelijk grotere aantallen dan voorheen Samsom te gaan “liken”. En dus meldde onze grote peiler een forse winst voor de PvdA.
De burger wachtte vervolgens op de volgende extra-uitzending van The Voice om weer te kunnen “spreken”.
Afgelopen week was er die 2e extra-uitzending. Maar tot teleurstelling van velen koos Samsom er voor een liedje te zingen, dat men geenszins had verwacht. In plaats van met de wolven mee te huilen in het bos en tegen zijn eigen maar vooral ook de PvdA-uitgangspunten in zich aan te sluiten bij andere “oppositiepartijen” en steun te geven aan een nog altijd gewoon rechts akkoord, hield Samsom aan het eigen repertoire vast.
Veel van de oorspronkelijk enthousiaste “followers” konden dat niet waarderen, want zij hadden veel liever gezien, dat Samsom zich bij de rest had aangesloten. Partijstandpunten? Partijlijn? Partijprincipes? Begreep Samsom niet, dat dergelijke zaken geen enkele rol spelen bij een wedstrijd als The Voice? Dat het scenario voorschrijft dat van iedereen die meedoet wordt verwacht, dat hij aardig doet tegen de andere deelnemers? Dus werd lelijk doen tegen dat kleine vrouwtje, wat toch zo spontaan en leuk overkwam en het daarom gewoon verdiende om door te gaan, afgestraft. “Dislike Samsom” was ineens de boodschap. En onze grote peiler meldde vrijwel meteen dik verlies voor de PvdA.
Vandaag in Buitenhof speelden een groepje PvdA-zijlijners hun eigen The Voice. Jammer genoeg zat men niet met de rug naar de camera en kwamen de koppen [te] duidelijk in beeld.
“Met Samsom heeft de PvdA goud in handen” zei de één. “Maar dan moet hij wel eerst er voor zorgen zich z.s.m. de echte “Staatsman-attitude” eigen te maken” zei de ander. En de meest verrassende conclusie van het gezelschap was wel, dat het aan de PvdA is om de burger eens goed uit te leggen wat “Europa” nu precies is en wat “Europa” voor Nederland en haar burgers betekent.
Met een gevoel van opperste verbazing heb ik me op dat moment maar van dat bonzen-geneuzel afgewend. Nu “Europa” aan de burger uitleggen? Dat is verdorie wel 20 jaar te laat. Als men nu had geopperd, dat het verstandig zou zijn om de PvdA te laten uitleggen, waarom zij [met alle anderen] een eerder gehouden referendum volledig heeft genegeerd en er vervolgens voluit aan heeft meegewerkt een 2e referendum [over Lissabon] onmogelijk te maken dan zou ik het nog kunnen volgen. Maar ik snap het wel: de PvdA-rol bij die referenda is gewoon niet uit te leggen, toen niet, nu niet en nooit niet! Net zo min als al dat geneuzel van die bonzen uit te leggen is. En al helemaal niet kan worden uitgelegd, waarom grote mensen, die pretenderen over enig intellect te beschikken, zich zo druk wensen te maken over “een uitslag van een aflevering van The Voice”. Ook [willen] regeren straks betekent nog steeds [willen] vooruitzien. En dan maak je als je de waan van de dag hijgerig blijft volgen uiteindelijk echt geen goede beurt, geloof me nu maar.

15 thoughts on “DE WAAN VAN “THE VOICE”

  1. Gisteravond nog naar Brandpunt gekeken? Naast een logisch item over “King to come” Willem-Alexander was er ook een onderwerp, waarin de Napoleon van het Noorden aan de tand zou worden gevoeld over zijn rol bij de fatale keuze, die het CDA 1,5 jaar geleden maakte.
    Interviewer Wouter Kurpershoek had zich er veel van voorgesteld, acteerde scherp, maar constateerde al heel snel, dat Henk Bleker inderdaad de zak met lucht was, waar wij hem al veel langer voor houden. Bleker smoesde, strooide plattitudes in het rond en lulde zodanig uit zijn nek, dat Kurpershoek er binnen de kortse keren genoeg van had. Het item duurde nog net 4 minuten, meer zendtijd had Brandpunt er niet voor over.
    En ik leunde tevreden achterover, want met meer zekerheid dan tevoren wist ik, dat het CDA werkelijk met de grond gelijk gaat worden gemaakt. Ondanks de voorspelling van Napoleon, dat zijn partij toch in staat moet worden geacht om in september tussen 20 – 30 zetels te halen. Kurpershoek nam niet eens meer de moeite om te vragen waar die zetels vandaan moeten komen. 🙂

    • Ik heb het vanmorgen even bekeken. Laten we het er maar op houden, dat Bleker zijn geheel eigen versie van “The Voice” speelt. De versie waarbij iedereen het geluid meteen op “mute” zet.

    • Een mens zou bijna gaan hopen, dat Bleker lijsttrekker wordt 😛 Maar tegelijk denk ik “ach, welke eikel kan die losers uit de blubber trekken, waar ze eindelijk tot aan hun nek in zitten?”. Buma? Captain Limburg Eurlings? Spies?
      Volkome ongeschikt om als feature te dienen in een spelletje als The Voice!

  2. Deze mooie dag [ik bedoel het weer, voor de goede orde 🙂 ] maar niet laten verpesten door al het bitter, wat uit de monden van allerlei poltici komt. Het is de dag van het Oranjebitter; doe als ik en neem een moment om van volksvermaak pur sang te genieten. Dat zal zolang Beatrix de kroon draagt nooit door digitalisering via “likes” of “dislikes” worden verplat.
    Ik wens jullie allemaal een hele fijne dag 🙂

    • Oranjebitter? Brrrrrrrr ……. niet te verdragen dat spul! Mag ik het ook bij een vruchtensapje [nog een beetje naweeën van het Life I Live-festival :D] laten, O. ?
      Jij ook een fijne kningedag!

    • Het eerste wat ik zag toen ik Teletekst zat te bekijken, O. , was de uitslag van een supersnelle peiling, die me vertelde dat Beatrix dit jaar weer net even populairder is dan andere jaren. Dus het spijt me, maar de conclusie kan niet anders zijn, dat er toch ook nu weer een groep mensen op de “like”-knop hebben zitten klikken. 😀

    • Alles is voorhanden om er een leuke dag van te maken, O. Gezellig langs de jaarlijkse rommelmarkt, het mooie weer bevordert de goede stemming en ik heb nog wel ergens een paar euro om wat 2e hands bloempotten, wat plantjes en bloemen aan te schaffen. Het is elke keer weer verbazingwekkend hoeveel rommel mensen opsparen om aan mensen als ik te slijten 🙂
      Hele fijn dag!!

    • Natuurlijk, Jeanette. En ook een Facebook-knop, die je aanmoedigt vooraf met je vrienden te overleggen over wat te stemmen en/of te horen waar je friends op hebben gestemd. Op het stemformulier staat ook niet alleen meer de naam van de kandidaat, maar ook zijn hobby’s, zijn favoriete kleding, restaurant en TV-programma en zijn twitteraccount. En de techniek is zelfs zo vooruitgegaan, dat zodra jij een kandidaat hebt gekozen er een “dank je wel-tweet” langskomt op het grote scherm wat in het stembureau wordt opgesteld.

  3. Verwachtte eigenlijk een open brief aan Heer Steijn ????
    Ik heb de partijbonzen ook aangehoord en kreeg daarbij dezelfde gevoelens, die jij in dit log benoemt. Wat me er eens te meer van heeft overtuigd, dat jouw advies om tussen nu en 12 september het gezwets, geklets, gezwam en gezever “links” te laten liggen het enig juiste is. De gedachte om 4 maanden lang allerlei bonzen, mastodonten, carrierenajagers en betweters de dagkoersen te moeten horen analyseren is een zeer beklemmende. Ik ga dat dus ook echt niet doen.
    En aan een sprookje “Europa: hoe het zo is gekomen en wat het betekent” heb ik al helemaal geen behoefte. Het is veel nuttiger te kijken naar wat zich echt in Europa aan het afspelen is. Inderdaad, Arno, 6 mei kan een significante dag worden. Hoe verder met Spanje?
    Wat Nederland betreft hou ik het bij het EK Voetbal en de Tour de France. Zo blijft er tussendoor nog meer dan voldoende ruimte om ook andere leuke dingen te kunnen doen. Zoals hier meedoen aan de discussie en de beeldvorming, die wel op de praktijk is geënt.

  4. Bedoelde men misschien uitleggen welke geintjes ons met “Europa” zijn geflikt??? Dat zou ik me nog kunnen voorstellen; dat de heren met de billen bloot gaan. Maar nu uitleggen hoe goed het voor ons is om te blijven kopen in en mee te betalen aan een “winkelketen” waarvan het ene filiaal na het andere [Spanje!] op het punt staat failliet te gaan? Dat zou alleen maar kunnen door nieuwe leugens te gaan vertellen. En ik heb zo het gevoel, dat er weinig mensen zullen zijn die daar in gaan trappen.
    Neen, ik richt mijn blik voorlopig op Frankrijk. 6 mei kan een belangrijke dag worden, ook voor Nederland, gevangene als zij is van die EU.

  5. Goed stuk, RadaR. Ook ik heb met verbazing naar v.d. Ploeg en D’Ancona zitten luisteren. Hoewel niet alles wat werd gezegd vraagtekens opriep, waren de zaken die dat wel deden ook voor mij beeldbepalend.
    En de suggestie over Europa sloeg inderdaad alles.
    Eerder werd hier al gesproken over “dagkoersen”. En “bezigheidstherapie”. Die 2 begrippen vallen hier mooi samen. Men houdt zichzelf aan de praat door te reageren op beelden, die gebaseerd zijn op dagkoersen. Wat dat betreft is de vergelijking met “The Voice” een prima vergelijking.
    Nog is heel internettend, twitterend en facebookend Nederland bezig om de mening aan iedereen die het wil horen te geven. Het is dus schijnbaar nog net “hot”. Laten we over een week nog maar eens de thermometer erin steken. De kans is levensgroot dat er een heel andere temperatuur zal worden gemeten.
    Ik weet vrijwel zeker, dat de focus zich weer zal gaan verplaatsen naar de rol van vooral CDA en in iets mindere mate VVD. Het is merkwaardig hoe die partij tot op heden vrijwel buiten schot is gebleven.
    Maar daar zal de aankomende tijd [ook hier neem ik aan] het nodige aan gaan worden gedaan.
    Waar ik momenteel nieuwsgierig naar ben is of het CDA zal gaan proberen van haar lijsttrekkersverkiezing net zo’n Voice-achtig gebeuren te maken als de PvdA eerder met Samsom deed. Eigenlijk hoop ik van wel, want ik acht de kans groot dat we dan voor de 1e keer met een aflevering van The Voice te maken krijgen, die géén doorslaand succes bij de “likers” zal zijn.

    • Met het historische congres van 2010 nog voor ogen zullen niet de TVOH-adepten in het CDA geïnteresseerd zijn, Paul, maar eerder de liefhebbers van sitcoms.

Nice and easy to work with

