NASMAAK VAN EEN DEBAT

[Bijdrage van vaste gast Paul, waarvoor veel dank]

Laat ik het zelf maar toegeven, voordat jullie me erop gaan wijzen: ik heb een enorme inschattingsfout gemaakt door aan te nemen, dat het een dolkomisch debat zou worden gisteren. Niets is minder waar.
Het is was grotendeels zelfs een oervervelend debat. Met een Wilders, die net zo goed op het toilet had kunnen gaan staan om zijn verhaal te doen.
Maar er zijn desondanks toch een paar saillante puntjes, die ik naar voren wil halen.
Jolande Sap maakte m.i. wat knoeperds van fouten. Door Samsom te verwijten, dat hij dan wel met schone maar ook lege handen stond. Impliciet zei ze daarmee zelf met vuile handen te staan. Haar 2e en grootste fout was te verklaren, dat ze na de verkiezingen uiteraard bereid zou zijn om met haar voorkeurspartners uit progressieve hoek [whoever those may be?] het nog maar net afgesloten akkoord om te bouwen naar een nog groener en socialer geheel. Tactische fout, grote tactische fout!
Aan de VVD hoef ik weinig woorden vuil te maken. Die partij staat gewoon waar ze voor staat, heeft tijdelijk water in de wijn moeten doen maar meent in de komende verkiezingen zo sterk te staan, dat een nieuw kabinet [uiteraard onder leiding van het eigen “genie” Rutte] in 2013 gewoon de oude sloperslijn weer zal kunnen oppakken.
Wel veel aandacht schonk en schenk ik aan het bedenkelijke spelletje wat het CDA meent zich te kunnen permitteren. Want niet vergeten mag worden, dat ook die partij nog geen week geleden zonder enige moeite bereid was het snoeiharde Catshuispakket door te voeren. Zij was er voor het brak zelfs trots op; Verhagen herhaalde tot woensdag bij P&W hartstochtelijk dat het zelfs goed voor Nederland zou zijn geweest.
Wat het CDA gisteren deed, in eerste instantie bij monde van het in grote haast en met veel aplomb tot het nieuwe CDA-talent gebombardeerde Buma was een begin maken met het wassen van de eigen handen in de onschuld, het schoonvegen van het inmiddels zeer smerige eigen straatje. Men was ineens opgelucht, dat er met het “redelijke midden” zaken konden worden gedaan. Een wel heel doorzichtige poging om de PVV als zondebok en kwade genius aan te wijzen achter de eerder gepresenteerde snoeiharde lijn. Tot op dit moment heb ik nog slechts weinigen dit argument, dit spelletje horen doorprikken. Terwijl het zo verdraaid eenvoudig door te prikken is.
Als de PVV het kwade genius achter die snoeiharde lijn zou zijn geweest, waarom zou Wilders dan zijn weggelopen??????
In Nieuwsuur vervulde Klink zijn rol door de gebeurtenissen van gisteren en de opvallend andere opstelling van zijn partij [noem het maar gerust een duizelingwekkende draai] daarbij te verklaren via het feit, dat het CDA zich ineens niet langer gegijzeld voelde en weer zichzelf kon zijn zonder de PVV als blok aan het been. Klink is geen onaardige man [beetje een zijden sok], maar liegen kan hij als de beste .In commissie dan wel, maar het blijft liegen.
Gisteren kunnen we maar het beste zien als een prelude op wat er tussen nu en september allemaal weer voor trucs gaan worden uitgehaald. In tegenstelling tot wat wij hier volkomen terecht constateren is het bij partijen als VVD, CDA en de andere Regenbogers blijkbaar niet “ingedaald” [hét favoriete woord van Sap eerder deze week] dat de kiezer inmiddels alle kaarten voor zich op tafel heeft liggen. En in alle rust 4 maanden de tijd kan nemen om ze in de juiste volgorde te krijgen. Maar een spelletje Solitaire duurt doorgaans veel korter, dus zoals P. elders al aangeeft blijft er in de zomer meer dan voldoende tijd over om echt leuke dingen te gaan doen en het uitgekauwde toneelspel van de politici te negeren.
Eind augustus even de kaarten nog eens snel doornemen om het geheugen op te frissen volstaat om in september het rode potlood zijn werk te kunnen laten doen.En ik kan alleen maar hopen, dat de kiezer eindelijk eens echt verstandig met dat rode potlood zal omgaan. Als ik de geluiden die ik om me heen opvang juist interpreteer dan groeit het vertrouwen dat er inderdaad verstandig zal gaan worden gestemd.
Wat nog rest is die boodschap aan de partijen, die gaan meedoen aan de verkiezingen:
laat die programma’s maar zitten want we weten inmiddels meer dan genoeg.

16 thoughts on “NASMAAK VAN EEN DEBAT

  1. Ik probeer zonder al teveel te reageren mijn leesachterstand (drukte, vakantie) goed te maken maar wil bij dit prima logje+ discussie toch iets kwijt: “Als ik de geluiden die ik om me heen opvang juist interpreteer dan groeit het vertrouwen dat er inderdaad verstandig zal gaan worden gestemd.” Ik heb enige twijfel bij dit optimisme. In het verleden is maar al te vaak gebleken dat eenmaal met dat rode podlood in de hand toch vaak de gewoonte en/of de meest recente indruk het wint van de rede.

    • M.i. zal bij het hanteren van het rode potlood ditmaal meer dan ooit de portemonnee de belangrijkste factor worden. Er ligt simpelweg teveel op tafel voor de burger, teveel aan ellende. De effecten van het Lenteakkoord, de korting op de pensioenen, de sterk groeiende werkloosheid, het ESM …..op dit moment leidt tot sterk negatieve gevoelens t.o.v. heersende politieke partijen.
      Dat jij enige twijfel uitspreekt, Frans, is alleszins voorstelbaar. Want normaliter toont de kiezer zich en bloc gevoelig voor de loze beloften, die partijen via hun verkiezingsprogramma’s en -propaganda over hem uitstrooit. Maar in de huidige situatie is er geen politieke partij die serieus zal worden genomen, wanneer men belooft, dat:
      – de werkloosheid op middellange termijn zal worden teruggedrongen
      – de negatieve effecten uit het Lenteakkoord zullen worden uitgewist [de VVD zal als zij aan de macht zal blijven alleen maar harder gaan slopen]
      – de pensioenkortingen teniet zullen worden gedaan of tot draagbare proporties zullen worden teruggebracht
      En het ESM terugdraaien is al helemaal onmogelijk.
      Het is simpelweg teveel en de politieke partijen hebben te weinig te bieden. Die kiezer weet één ding wel zeker: geeft hij VVD en CDA een prolongatie dan wordt het de komende jaren nog veel erger. Tel daarbij op dat het Europa-sentiment in grote meerderheid negatief is + het feit, dat de VVD als anti-Europa partij door de mand is gevallen dan kun je zeggen dat vrijwel alle ingrediënten aanwezig zijn voor een verkiezingsuitslag, waarin het uitdelen van harde klappen als een heel realistisch scenario kan worden benoemd.

  2. Paul als guest-writer? Een aangename verrassing!
    Opzettelijk heb ik me “gedeisd” gehouden om eens te kijken wat her en der de reacties zouden zijn op de gebeurtenissen van gisteren. En die zijn eigenlijk wel voorspelbaar. De rol van Jolanda Sap én die van Samsom zijn de topics, waar iedereen zijn zegje over wil doen. Ook hier [ 🙂 ] zij het in hoofdzaak over Sap.
    Het is niet geheel onverwacht, dat men vraagtekens zet bij de positie die de PvdA koos dan wel zich op heeft laten dringen. Maar de teneur van die reacties deel ik niet. Er zijn mensen die [ongetwijfeld zij, die vanuit hun eigen kleur en voorkeur daar winst in zien] er graag de nadruk op leggen, dat Samsom de “verliezer” van gisteren zou zijn.
    Niet alleen kunnen daar, kijkend naar de inhoud van het akkoord, vraagtekens bij worden gezet, maar uitspraken in die richting zijn ook prematuur. Ik acht de kans, dat de PvdA garen gaat spinnen in september bij haar opstelling nu net zo realistisch als de tegengestelde. Iedereen die dat wil en kan mag wat mij betreft “waves” blijven maken, maar het is uiteindelijk de kiezer die straks de beslissing zal nemen. En kijkend naar de stemming her en der is er eerder hoop voor Samsom dan reden tot wanhoop.
    Geheel anders ligt dat t.a.v. Sapje. De negatieve reacties op haar rol overtreffen niet alleen in felheid maar ook in volume die op Samsom’s rol.
    Maar al met al kan ik niet anders dan vaststellen, dat er feitelijk weinig aanleiding is om je druk te maken over gisteren. Want laten we eerlijk zijn:
    – er ligt alleen maar een papiertje voor Brussel
    – de echte wedstrijd wordt in september gespeeld
    En in mijn wereld is het de SP, die vanuit een voordelige positie kan beginnen; die partij heeft consequent haar eigen standpunt overeind gehouden en zal dat straks ook doen.
    Ook de PvdA hoeft naar september toe geen draai te maken, tenzij ze daar zelf voor kiest. De draaien [ook al zo zij dat willen] zullen moeten komen van de kant van GL [en eventueel D66, maar die partij wordt door een groot deel van linksachtig geörienteerd electoraat anno nu als onbetrouwbaar gezien. Niemand binnen links zal D66 als eerste gegadigde zien om een overeenkomst mee te sluiten. Pechtold is nog volop bezig zijn partij naar een VVD-light om te vormen en kan in hoofdzaak winst halen bij de VVD “original”. En daar is geen kiezer bang voor en van nog meer VVD, al heet het dan voor de vorm nog D66, zijn weinig kiezers dan de pakweg 40 zetels [30 VVD + 10 D66] gecharmeerd. Laat ik duidelijk zijn: ik vind die 40 er minimaal 20 teveel!
    Als GL straks naar september toe haar oude, oorspronkelijke verhaal weer gaat brengen en daar bovenop meent haar rol in het Regenboogakkoord als een positief extra-argument te kunnen gebruiken wordt ze weggehoond. En houdt ze het bij alleen die oorspronkelijke uitgangspunten dan zal de eerste vraag zijn waar “Groen Rechts” van april is gebleven.
    Maar ik merk, dat ik al aan het vooruitlopen ben op wat onze gastheer heeft aangegeven, dat we in een rustig tempo de aankomende maanden zullen gaan doen. Dus hou ik er gauw mee op. 🙂
    Beschouw deze inbreng maar als een deel-aanzet voor toekomstige discussies.

    • Dan lijkt het me handig om bij die toekomstige discussies ook het verschijnsel dagkoersen mee te nemen, Jurgen. Want dat door mij persoonlijk als vermoeiend en langzamerhand ook irritant etvaren verschijnsel bepaalt vaak én vooral nu mede het politieke beeld.
      Ik zag vanavond [uiteraard bij DWDD] een vertrouwd gezelschap, geselecteerd op hun kwaliteit om uit dagkoersen de meest verregaande conclusies te trekken, uitgebreid delibereren over de dagkoersen van Maurice de Hondt van vandaag. Grote opwinding en bij bepaalde lieden zelfs hilariteit over de uitkomst van die dagkoersen: Samsom -5, Sap + 3. Alsof er een wereldwonder was gebeurd! Zelf kon ik er ook nog enige genoegdoening uit halen toen werd gemeld, dat het CDA nog altijd op -8 staat en de VVD -2 noteerde.
      Ik hoop van ganser harte, dat er in de aankomende dagen niemand van de politieke sterren uit zijn broek scheurt, naast de pot plast of in zijn neus gaat zitten peuteren, want dan gaan we weer aan het analyseren en concluderen.
      Hoe noemde RadaR dat een tijd geleden ook al weer? O ja, het leven van veel mensen bestaat voor 80% uit bezigheidstherapie. Het betekent vaak niks, het is vaak niks en het wordt ook nooit anders dan niks. Brrrr… een mens zou er af en toe brandend maagzuur van krijgen.

    • Grappig, P. dat je de “dagkoersen” als item aanvoert. Ik ben op dit moment bezig om achter de cijfers, waar in DWDD blijkbaar weer flink over aan hemelfietsen is gedaan, te kijken. En daar komen al bij het eerste gezicht opvallende zaken bij bovendrijven. Het zit er in, dat ik daar morgen even in een log iets over ga zeggen en op voorhand geef ik maar aan, dat ik zulks niet ga doen om jouw brandend maagzuur te bezorgen. 🙂

      • Je hebt het niet gezien, maak ik hieruit op . Verstandig! Kom morgen maar op met die achterliggende cijfers. Ben heel benieuwd waar die ons naar toe gaan leiden.

  3. Wat Sapje deed gisteren was eerst je been amputeren en vervolgens beloven, dat zodra de kans er was, er tijd zou zijn en ze er zin in zou hebben ze samen met jou een mooie prothese zou gaan uitzoeken. Onvergeeflijk!

    Ik heb ook eens hier en daar rondgeneusd en de algemene tendens is toch wel, dat een vette meerderheid mordicus tegen het akkoord van de Regenboogcoalitie blijkt te zijn. Dus als je een indicatie zoekt voor waar het in september naar toe kan/zal gaan dan is die wel te vinden.
    In de pers is men druk bezig op de bekende ijzeren heinerige manier naar winnaars en verliezers te zoeken. Terwijl de inkt van de verhalen en verzinsels rond de Catshuis-explosie nog niet is opgedroogd. Hijgerig gedoe allemaal, wat nauwelijks enige waarde heeft.
    Wat mij betreft is het allesbehalve zeker, dat Samsom een verkeerde strategie zou hebben gekozen. Het zou mij geenszins verbazen als we op 13 september constateren, dat het Pechtold en Sapje zijn geweest, die het niet goed blijken te hebben gedaan. En wat mij betreft zal er geen traan vloeien bij het afscheid van het Groen Links van Sap. En weet je wat: laat een gedecimeerd D66 [waar staat die D trouwens tegenwoordig voor?] ook maar meteen vertrekken. Die partij heb ik onder vriend Pechtold nog nooit iets goed zien doen. Wat ook verklaart waarom dat Regenboogakkoord er is gekomen, want D66’s praalhans loopt graag voorop bij het dingen niet goed doen.

  4. Ik wil zeker geen “wie was er eerst? Kip of ei?” discussie opstarten. Maar als je dit leest:

    “Roemer gaf stevige kritiek op het akkoord. Hij vindt net als Wilders dat het terugbrengen van het tekort naar 3 procent nu ‘zeer onverstandig’ is. ‘Dit akkoord is naar mijn mening namelijk een mooie inzet voor die verkiezingen. Het is maar goed dat wij dit de kiezer kunnen voorleggen. Deze dagen hebben nog duidelijker gemaakt waar iedereen hier voor staat. Ik kijk uit naar een warme, linkse zomer.’ ”

    dan heeft Roemer hier de afgelopen tijd meegelezen [verstandig van de goede man]. En daaruit mag je concluderen, dat de boodschap die hier al herhaaldelijk op de borden stond en die Paul hierboven nog eens nadrukkelijk herhaalt [bekijk alle kaarten die er al liggen] ook door de SP met de nodige nadruk onder de aandacht van de kiezers zal gaan worden gebracht de aankomende 4 maanden.

  5. Dank voor deze welluidende bijdrage, Paul. Hij verdient zijn plekje “up front”. 🙂
    Het behoeft geen betoog, dat ik het volmondg met je eens ben. Om je nog een indicatie te geven in welke stemming ik verkeerde na het debat te hebben bekeken: ik voelde een niet te onderdrukken aandrang om een horror-flim te gaan bekijken. En heb dat [Nightwolf] vervolgens anderhalf uur gedaan. En verdraaid, in het monster wat een heel gezelschap het hoekje om hielp meende ik achtereenvolgens Rutte, Blok en Buma te herkennen. En ja er deed ook nog een klein meisje in mee, wat stijf tegen de muur gedrukt met haar pop stevig vast met grote ogen naar het slagveld stond te kijken. Wat , zou aan het eind van de film duidelijk worden, zij bleek te hebben opgeroepen.

    • Dat is wel even andere koek dan American Beauty, RadaR 😀 Ik wist helemaal niet dat jij in voor horror was! Of komt dit verhaal uit de dikke duim om een eigen versie van het debat van gisteren te schilderen?

      @Paul: ik heb dus niet gekeken gisteren, maar geloof meteen wat jij ons vertelt als de waarheid te mogen zien. 🙂

      • Niks dikke duim, maar simpelweg de afweging of ik naar de “would be” horror van Wauw en Pitteman zou kijken of naar heerlijk sappige bloederige, overal ingewanden vertonende echte horror zou gaan kijken. Het werd het laatste.
        OK, ik heb wat meer gewoeld dan anders in mijn slaap, maar dat moet maar voor lief worden genomen. En toen ik vanochtend zat te genieten van mijn ontbijt met bloedworst, niertjes en spek werd me ineens duidelijk welke overeenkomsten de horror en het debat vertoonden. En daar heb ik jullie even deelgenoot van gemaakt. 😀

      • Sterk, RadaR, heel sterk. 😀 Vanwaar ineens die voorkeur voor “the english breakfast”? Of is dat een eenmalige gebeurtenis, geïnspireerd door Nightwolf???

    • Oei oei oei … wat hebben we weer een mooie metafoor gevonden! 😀
      Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat hij niet past, want dat doet hij wel. Of het een voorgevoel was weet ik niet, maar het is me gelukt [anderen hielpen me daarbij] om het debat te ontwijken. Dus veel van wat ik in de kranten, maar ook hier lees was nieuw voor me. 4 maanden pauze spreekt me wel aan en dan ben ik ook nog eens graag bereid om de politiek voor haar ongeëvenaarde openheid te bedanken, want dat is immers de reden voor die pauze. 🙂
      4 maanden geen “horror” maar heerlijk genieten: wie kan daar op tegen zijn?

Nice and easy to work with

