LIFT

We moeten oppassen voor een paar zaken, zo stel ik vast. Oppassen om niet toe te geven aan de verleiding om nu al op elke [non-]gebeurtenis binnen het Haagse in te springen. Ik had een andere “agenda” voor ogen, zoals ik jullie al eerder meldde, en wens daar ook aan vast te houden. Oppassen dus ook om niet nu al ons kruit te verschieten en daarmee onszelf in de positie brengen, dat we straks als het er echt om gaat spannen onszelf moeten gaan herhalen. Discussies, ook en misschien wel vooral over gevallen kabinetten en komende verkiezingen laten zich het prettigst voeren wanneer ze zo dicht mogelijk op de feitelijke actualiteit zitten. Speculeren in april op mogelijke uitkomsten in september is weinig produktief.
Doen we er dan helemaal niets aan? Natuurlijk wel, want RadaRoligy zou RadaRoligy niet zijn als er geen politieke onderwerpen aan de orde zouden komen. Maar ik zei het al in reactie op het “Take a breath”-log: het moet in de komende verkiezingen niet gaan om wat de politici in de “election-mode” zeggen en straks in hun verkiezingsprogramma’s aankondigen te willen gaan doen. Driewerf neen zou mastodont Wiegel zeggen, driewerf neen mijnheer RadaR. [Ik hoor het hem bijna zeggen en mijn maag reageert er direct op ๐Ÿ˜ฆ ]. Het gaat er om, wat ze de afgelopen 18 maanden gedaan hebben en welke plannen ze hadden voor de resterende 30 maanden. Dat moet m.i. bepalend zijn voor een afgewogen oordeel. En dus zal ik, bij leven en welzijn, de komende 4 maanden om het populair [of is het populistisch?] te zeggen “alle partijen een beurt gaan geven”. In principe voor mijn eigen oordeelsvorming, maar jullie mogen het ook gebruiken voor dat van julllie. Sterker nog, het zou prachtig zijn als jullie me [blijven] helpen om tot dat afgewogen oordeel te komen. Eigenlijk reken ik daar ook wel op. ๐Ÿ™‚

Waar we ook voor moeten oppassen is niet te vergeten, dat de rest van de wereld gewoon doordraait [puber Matthijs zal blij toe zijn want hij blijft gegarandeerd van werk en [bovenmatig] inkomen. Alleen zou ik wensen, dat hij wat meer kwaliteit tentoon spreidt om ons dat draaien van de wereld vrijwel dagelijks te melden. Want ik heb de sterke indruk, dat de analyses van door hem aan tafel genodigde politiek watchers [gelukkig werd Woukje Scherrenberg nog niet uit de mottenballen gehaald voor Matthijs’ gerief] niet echt een bruikbaar aandeel leveren aan die zo broodnodige oordeelsvorming.]

Tot de rest van de [RadaRoligy]wereld behoort uiteraard ook de muziek. En om duidelijk te maken dat ik [in tegenstelling tot de doorsnee politicus] wel achter mijn eigen woorden sta [leest u mee, heer Koppejan, Heer Blondie, Heer Kamp, Heer Leers, Heer Bleker?] begin ik deze logdag op weg naar het uitbreken van de echte lente [20 graden komt eraan] met een prettig stukje muziek en laat ik het “debat van de onmacht” van gisteren nog even op de plank liggen. Dat stukje muziek heeft een titel die als aanduiding kan gelden voor het gevoel wat ik had toen de melding van de bomexplosie in het Catshuis doorkwam. Ik had toen het gevoel, dat er een liftdeur was opengegaan, die ons uitnodigde in te stappen. Om die “Lift” in beweging te krijgen moet er wel op een knop worden gedrukt. En straks in september kunnen wij met zijn allen als electoraat bepalen of het knop “pijltje omhoog” ofย  knop “pijltje omlaag” gaat worden. Mijn voorkeur heeft het eerste, want ik wil weer eens van boven genieten van een uitzicht wat me aanspreekt.
Daarom dus de zeer prettig in het gehoor liggende eerste hit van de groep, die ik julllie onlangs voor het eerst presenteerde, Poets of the Fall. “Lift” komt van hun debuutalbum Signs of Life uit 2005. En het is een stimulerende song, die wij maar misschien wel heel Nederland best kan gebruiken. Enjoy ….. it’s good for ya!

20 thoughts on “LIFT

  1. Prima analyse van de huidige stand zaken geef je elders hier, RadaR. En waar je je waagt aan voorspellingen aangaande het lot van Jolanda Sap kan ik je helemaal volgen. Zij loopt [zonder het zelf te weten?] langs de rand van de afgrond.
    Ik zou de stand van zaken op dit moment en de nog komende ontwikkelingen vandaag in het verlengde willen brengen van wat je in het “Take a breath”-log als het nieuwe element in de verkiezingen aanduidde.
    Ben je het met me eens, dat wat jij als nieuw element, wat rond de verkiezingen een hoofdrol zal gaan spelen, aanduidt feitelijk al nu aan de oppervlakte is gekomen?
    Want het blabla van de politieke “kopstukken” negerend is men in feite nu al bezig te doen wat men vanuit puur lijfsbehoud enerzijds en als het bekende slaapmiddel voor de kiezer anderzijds nooit of te nimmer in de straks uit te brengen verkiezingsprogramma’s zal gaan opnemen. Of samenvattend: het [gebruikelijke] grote bedrog is al begonnen voordat het scenario ervan op papier staat.
    Ik las dat je het op een andere plaats heel kernachtig hebt weergegeven: “Dutch politicians running around like rats to serve their masters: the markets.” Ik las ook dat vanuit andere hoeken artikelen verschijnen waarin hetzelfde met andere woorden wordt uitgelegd.
    Ik vraag me af of het niet veel verstandiger is om de verkiezingen direct na vandaag te houden, omdat na vandaag het politieke plaatje helemaal duidelijk zal zijn. Alles wat er tussen nu en 12-9 gaat gebeuren kan worden samengevat als pogingen om recht te praten wat krom is, te verdoezelen wat men al heeft gedaan,de “leugenmachine” [daar is dat woord weer] op gang te brengen. Allemaal verspilde moeite en enorm veel verspild geld,want de nuchtere kiezer zou nu al moeten weten hoe de vlaggen erbij hangen.

    • Hoe terecht je conclusie en het voorstel om de verkiezingen maar direct te houden ook is, ik vrees dat “rechts” en “nieuw rechts” daar niets voor gaan voelen. ๐Ÿ˜€
      De inschatting van RadaR [zie 25-4 10:47], dat de PvdA niet in het plannetje van Sapje trapt blijkt inmiddels juist te zijn.
      Het is de “regenboogcoalitie” die nu nog bezig is. En hoewel het nog van de uitkomst van dat clubje afhangt lijkt het erop, dat Sapje nu voor het blok is gezet.
      Dit soort spelletjes is eigenlijk nog het enige wat de politiek enige vorm van aantrekkingskracht doet blijven behouden. Zou het er iets mee te maken hebben, dat er bloed te ruiken valt?

    • Ik onderkende bij het schrijven al, dat het voorstel weinig kans zou maken, Jurgen. Het is ook meer pro forma ingediend. ๐Ÿ™‚
      RadaR zit tot nu toe vrijwel constant op het goede spoor met zijn analyses en verwachtingen. Daaruit zou je kunnen opmaken, dat Jolanda Sap voor het ergste moet vrezen. ๐Ÿ™‚

  2. Jij hebt [om het in mijn woorden te zeggen] de aanval geopend op Jolanda Sap. Op mijn beurt erger ik me groen en geel aan Alexander de Grote Praatjesmaker. Die zich helemaal de air van de staatsman, die Nederland even uit de prut komt trekken heeft aangemeten. Het is overduidelijk, dat we hier te maken hebben met de vleesgeworden ambitie [hij zou een prima opvolger van de gelukkig vertrekkende Rat kunnen zijn] en het schoolvoorbeeld van de streber.
    Zijn bijdehante oneliners brengen allang geen spoor van een glimlach meer op mijn gezicht; die studentikoze grappen en grollen zijn slechts bedoeld om te verhullen, dat hij eigenlijk van mening is, dat de burger zich nergens mee moet bemoeien en zich tot het simpele vermaak dient te beperken. Waarin hij zijn aandeel graag levert, terwijl hij achter onze ruggen de belangen van de burger verkwanselt.

  3. Sjonge Radar, dat Poets of the Fall is wel een heel erg lekker bandje zeg!! Na Nightwish en Tarja wederom een fraai stukkie muziek uit het Finse land. Overigens mijn favonr. “voorlopig” is Carnival of Rust gruwelijk mooie clip en een fabelachtig mooi nummer.

  4. Ik lees zojuist, dat er echt een Kunduz-coalitie opereert, zij dat ze zich nu de “regenboog-coalitie” noemen. Het opvallende is, dat FC Pechtold, CU en GL als een blok zouden opereren.
    Dit olijke drietal, goed voor 25 zetels en daarmee voldoende om Rutte aan een meerderheid van 77 zetels te helpen, zal Nederland vertellen dat zij wel bereid zijn “in het landsbelang” hun nekjes uit te steken. Terwijl de enig juiste en dus werkelijke verklaring is:
    Alex de Grote [Spraakwaterval] hengelt naar het pluche na 12-9
    Sapje de Kleine [Tuinkabouter] heeft zichzelf in haar wanhoop wijs gemaakt, dat alleen de vlucht vooruit [herhaling van het Kunduz-scenario] de halvering of meer van haar clubje zal kunnen voorkomen
    Arie Slob, ach die wil Kees v.d. Staay laten zien hoe je echt je weg naar het pluche plaveid.

    Vermeend links + vermeend progressief christelijk is bereid de handen ineen te slaan met rechts. Een eerste niet te negeren eyeopener, die RadaR ons voorspelde.

    Let op mijn woorden: de meest gebezigde woorden in de aankomende dagen zullen zijn: “in het belang van het land” & “de kiezer verlangt van ons”.
    Alex en Sapje zullen ze het vaakst spreken, Arie zal er een zegenteken bij maken.

    By the way: verschrikkelijk lekker trackje, RadaR. Wat me eraan doet denken dat we er wel voor moeten zorgen, dat Alex en Sapje [op Arie kan ik niet boos worden] in een lift “pijltje naar beneden” moeten worden gezet. En met wie kan ik een deal maken om zodra ze vertrokken zijn de kabels door te knippen?

    • Het kan je nauwelijks verbazen, Arno. Als je gisteren het debat hebt gevolgd moet je hebben gezien, dat de profileringsdrang er bij het genoemde drietal vanaf spatte. Onder het mom van “landsbelang” en zich verschuilend achter “de geheel onwetende kiezer” [wie verlangt er ook maar iets van Jolanda Sap of Alex Pechtold anders dan het kleine groepje die-hard aanhangers?] zal men zichzelf in de roes brengen,die hen voorspelt dat er heel veel moois op ze ligt te wachten.
      Het is gewoon een kwestie van wachten [en RadaR zal ons door die wachttijd ongetwijfeld heen gaan helpen] om uiteindelijk getuige te kunnen zijn van de wijze, waarop het drietal keihard onderuit gaat.

      • Klopt Paul. Want waar het 3-tal nu nog 25 zetels vertegenwoordigt zullen dat er na 12-9, op basis van de truc die ze nu menen te kunnen uithalen, nadrukkelijk minder zijn. En ik heb zo het vermoeden, dat Sapje door haar eigen partij weer een kopje kleiner zal worden gemaakt [awwwwww……gottepetot…… komt ze niet meer boven haar desk uit].

    • Objectief gezien is er moeilijk een plausibele reden te vinden waarom dit ilustere 3-tal niet alles in het werk zou stellen om met de rest van links [SP + PvdA] een pakket in elkaar te sleutelen, wat aan allen de eer kan geven die ze zo nijver aan het zoeken zijn. Kijken we wat verder, dan is de FC Pechtold de partij die de 3%-norm innig omarmt en ook niet wenst los te laten. En zich daarmee conformeert aan het vooral direct en hard pakken van de burger. GL verkeert in adem- of misschien wel doodsnood en handelt daarnaar. Die partij meent dat het mogelijk is haar discutabele opstelling en de eventuele gevolgen daarvan voor de burger aan diezelfde burger te kunnen verkopen onder de noemer lands- en kiezersbelang. Ik heb er eigenlijk niet zo’n moeite mee dat die club daarmee haar eigen electorale graf wenst te graven. Ik zou echter wel Femke Halsema daar eens een oprecht oordeel over willen horen geven.

      • Hoewel met andere woorden werd vanavond aan tafel bij P&W vrijwel hetzelfde scenario over GL geschetst. Daar werd er nog aan toegevoegd, dat Sapje tot het uiterste zal gaan om de PvdA bij de “regenboogcoalitie” te betrekken.
        Ik denk, dat de kans van slagen daarop heeeeeel klein is.

      • Dan moet je ook gehoord hebben, O. , dat de toenemende verliezen in de peilingen van de PVV betrekking hebben op overlopende kiezers naar zowel SP als VVD. M.a.w. de SP groeit gewoon door. Zou de PvdA, wat ik overigens niet verwacht, zich naar het plannetje van vooral Sap en haar vriendjes voegen, dan kan de PvdA verder wel stoppen met zich rijk rekenen. Want dan zou er opnieuw een leegloop richting grotendeels SP op gang komen, die een enorme impact zal hebben op de verkiezingen straks.
        De even onbeschrijflijk domme als grote inschattingsfout die Pechtold en Sap [Arie Slob kan me niet bommen] namelijk maken is dat ze niet willen zien wat zich levensgroot voor hun ogen toont: veel burgers uit de midden- en lagere klassen pikken het gewoon niet dat ze [weer en nog meer] zullen moeten bloeden om het enorme geklooi van de politiek in de afgelopen jaren te kunnen betalen. Dat is een keihard feit, wat even keihard door Pechtold en Sap wordt genegeerd en weggewoven. Hoewel ze verbaal maar over het belang van de kiezer/burger snateren kan een blind paard de zich in koeienletters manifesterende conclusie gewoon aflezen: ze zijn bereid en bezig het tegenovergestelde te doen. En ook een elk kan snappen waarom: niet in dat belang van de burger, maar in het belang van hun eigen miezerige partijtje.
        Pechtold heeft het geluk, dat hij een achterban heeft die honds en slaafs achter alles wat Alexander de Grote Praatjesmaker maar verzint aansjokt.
        Bij Sap ligt dat heel anders. Zij heeft zich met de Kunduz-kwestie al behoorlijk in de vingertjes gesneden. Misschien wordt er as we speak al driftig getwitterd, gesmsd e.d. omdat GL-leden van Sap willen weten wat ze nu weer aan het uithalen is. Het getuigt van weinig realiteitszin bij het onderdeurtje dat ze veronderstelt een aantal voor GL zwaarwegende programmapunten binnen te kunnen halen door haar ziel [zo ze die heeft] te verkopen aan rechts. Ze verkeert zonder het in de gaten te hebben in een lose-lose-situatie. Zelfs al zou ze die GL-puntjes scoren dan is voor heel Nederland zichtbaar welke prijs ze daarvoor heeft betaald. En die prijs zal doortikken bij de verkiezingen, waarbij je je nog kunt afvragen of de echte GL-ers Sap nog wel als hun leider [willen] zien. Zou ze helemaal niets binnenhalen dan is het vrijwel zeker einde oefening voor de dreumes.
        Dit alles maakt het volgen van het debat morgen tot een interessante bezigheid. Ik vraag jullie dan ook om me voor morgen te mogen excuseren. Want ik ben oprecht de mening toegedaan, dat al morgen [en dat is veel eerder dan ik oorspronkelijk verwachtte] heel veel duidelijk zal worden i.r.t. de komende verkiezingen.
        Ik ben met iedereen eens, dat de nood voor Nederland relatief hoog is [maar niet zo hoog als de rechtse partijen ons willen inpeperen], maar dat de nood zo hoog zou zijn, dat partijen politieke zelfmoord zouden plegen is zelfs voor mij een openbaring. En toch lijkt GL in de persoon van Sapje daar mee bezig.
        Overigens moet mij ook nog van het hart, dat nu reeds duidelijk is, dat de meeste partijen [Samsom’s PvdA valt nog mee] bezig zijn de SP zoveel mogelijk buiten alles te houden. De gruwelijke domheid van deze actie, zo wijst alles er op, zal als een boemerang op henzelf terugslaan. En dat stemt me dan weer tevreden, want wie niet luisteren wil moet uiteindelijk dan maar voelen.

      • Ik heb dat zeker gehoord, RadaR. Als je even alles wat De Rat te vertellen had en het gebruikelijke dik doen van Wester negeert zat de aflevering van P&W vol met prettig nieuws. Zoals:
        – de PVV loopt verder leeg
        – het vertrouwen in Roemer blijft toenemen
        – De Rat trekt zich terug in zijn riool
        – de OB-club kan nauwelijks op interesse bij de kiezer rekenen
        Ik vind ook, dat je de situatie van dit moment heel vakkundig hebt beschreven en ontleed. En constateer met enige verwondering bij mezelf, dat je er in bent geslaagd meer interesse dan ooit tevoren bij mij te wekken over hoe het allemaal verder zal gaan met dat politieke spel wat momenteel gespeeld wordt. Ik laat er zelfs het strijkgoed voor liggen ๐Ÿ˜€

    • Ik heb dit aanvullende stukje van je gelezen en herlezen en volgens mij is er geen spijker tussen te krijgen. We zouden morgen weleens het politiek einde van Sapje kunnen meemaken gevolgd door een verdere decimering van GL.
      Laat ik helder zijn: ik heb niets tegen die club, eerder het tegenovergestelde. Maar de “politieke akela” die ze kozen, daar heb ik helemaal niets mee. Die heeft zich in nog geen jaar al vaker belachelijk gemaakt dan Halsema in haar hele carriere,
      Natuurlijk ben je verexcuseerd morgen; als je daarna maar weer met een vlammend stukje op de proppen komt. Ik heb vandaag door drukke andere bezigheden mijn beurt moeten overslaan. Ik zal proberen morgen alsnog een steentje bij te dragen. Want de manier waarop de politieke impasse hier wordt benaderd en geanalyseerd en becommentarieerd ts van een blijvend hoog nivo. En daar wil ik bij zijn. ๐Ÿ™‚

  5. We hebben het liedje hier inmiddels 4x beluisterd, dus beschouw “Lift” maar als een schoot in de roos. En ik zal maar niet vertellen wat men hier van je schrijfsels vindt, want je hebt al genoeg verbeelding :P:P:P:P:P

  6. Ik neem aan, dat je op Felix Rottenberg doelt m.b.t. het DWDD blokje in je log? Ik heb zo het gevoel, dat Samsom blij mag zijn met het feit, dat Rottenberg niet meer direct met de PvdA wordt geassocieerd. Want hij zou geen stemmenwinner zijn, eerder het tegendeel.
    Een beetje teleurgesteld ben ik wel, want zoals ik al eerder zei verwachtte ik een terugblik op “het debat van de onmacht”. Maar meteen realiseer ik me, dat er morgen een volgend debat op de agenda staat, wat nog veel meer helderheid kan verschaffen dan het laffe kippenhokgebeuren van gisteren.
    Omdat vrijwel alle partijen dan toch al voor een deel hun kaarten op tafel moeten leggen en de eerste contouren van de waarheid die ons na 12 september staat te wachten zichtbaar zullen worden.
    En je hebt wat je “agenda” betreft volstrekt gelijk. Er zijn 4 maanden te gaan en dus is er alle tijd voor een gedegen aanpak wat betreft het deelnemen aan de discussie en het komen tot oordeelsvorming. Dus heb ik geen enkele moeite met het breken met wat tegenwoordig de traditie is: snel, snel, snel.
    Eerst retrospectie, dan introspectie om vervolgens tot prospectie te komen.

    • Linksom of rechtsom [ik vermoed dat het wel linksom zal worden ๐Ÿ˜€ ] komt er een “debatlogje” , Paul. Het hangt van morgen [en een beetje van mijn bui] af of dat een combi-stuk wordt.

  7. Zolang het niets kost kun je op mijn hulp rekenen. ๐Ÿ˜› En vergeet niet, dat het principe van de kruisbestuiving hier weergaloos werkt. Want jij helpt mij / ons immers ook?
    Geen probleem dus van deze kant. Druk het gaspedaal maar in.
    Zo’n beetje als de heren van PotF doen met deze prima track, die Lottie terecht het stempel “upper” meegeeft.

  8. Het werd hoog tijd, RadaR. Ik begon me al onrustig te voelen, want ik dacht “die kerel zal zich toch niet laten meeslepen in alle luchtfietserij, die momenteel aan de gang is”. ๐Ÿ™‚
    Wat een heerlijke song is dit toch, een echte “upper”. Mag van mij nog hoger in de 888!

    En die 20 graden [als het doorgaat want voor hetzelfde geld is het weer zo’n gefaked weervoorspeling om de omzet op K-dag te stimuleren] lijkt mij heerlijk. Eindelijk een terrasdag? Laten we het hopen. ๐Ÿ˜€

Nice and easy to work with

