POETS OF THE FALL

Zoals de zomer als jaargetijde de ballast van het verschijnsel “zomerhit” met zich meedraagt blijken ook andere jaargetijden hun invloed te hebben op de muziek en het denken daarover. Zelfs als die jaargetijden een voor hun weerkundige definitie afwijkende gedaante aannemen.
Die stelling moet wel kloppen, want het kan toch niet anders dan deze herfstachtige lente zijn, die me op de Finse band “Poets of the Fall” heeft doen komen?
Nogal redelijk onbekend in Nederland, deze Finse heren, een hit scoren lukte hier in tegenstelling tot bij onze Oosterburen nog niet.
Ik leerde de band bij toeval kennen in 2009, toen mijn nieuwsgierigheid me ertoe bracht om het album Revolution Roulette mee te graaien en te beluisteren. Waarschijnlijk was die ingeving het gevolg van de wetenschap, dat uit het hoge Noorden van Europa bij tijd en wijle prima muziek vandaan komt. En dan doel ik niet op ABBA als referentiekader, maar eerder iets Rammstein-achtigs. Muziek, die ik dankzij onze Nederlandse grootmeester Arjan Lucassen [ o.a. Ayreon] heb leren waarderen als een stroming die het best kan worden omschreven als symphonische hardrock of symphonische metal of zelfs spacemetal.
En dat ik mijn “fingerspitzengefuhl” nog niet kwijt was blijkt uit het feit, dat inmiddels het complete werk van PotF onderdeel van mijn collectie uitmaakt.
Jullie zijn gewaarschuwd: geen zacht eitje dat PotF. Maar ter verzachting kan ik toevoegen, dat het woordje symphonische in combinatie met hardrock of metal meteen ook betekent, dat er niet alleen maar op gitaren wordt ingehakt maar dat melodieuze muzieklijnen ook volop aanwezig zijn.
Een korte serie van het werk van PotF zal dat duidelijk maken.
De start is de song, die mij op het spoor van de band bracht. Afkomstig van Revolution Roulette [2008] laat ik jullie kennismaken met “Diamonds for Tears”.
And there is some more to come!

7 thoughts on “POETS OF THE FALL

  1. Vraag is natuurlijk of dat “fall” wel op de herfst slaat. “Dichters van de ondergang” lijkt me typisch een naam voor een groep in deze categorie muziek. Of ben ik nu in de war met “gothic”? Nou ja, “as long as the music has a bite” en dat is het geval. Goeie keuze weer, man!

  2. Opkikkertje bij het kijken naar buiten, dit lekkere Finse werkje. Het uitblijven van succes in Nederland is in die zin niet vreemd, omdat symphrock totaal niet tot het smalle muzikale kader alhier behoort. Nederland laat zich graag leiden door wat DWDD in nauwe samenwerking met Geile Gieltje ons voorschotelt.

  3. Dus dit is de groep, die het album van de maand april heeft gemaakt? Klinkt niet slecht, helemaal niet slecht zelfs. Prettige stem heeft die zanger. En het Rammstein-effect valt alleszins mee toch?
    Ben je nu al bezig met die top888????

  4. No. 650 uit de lijst, dus ik denk dat dit onder het kopje “Top888 promotion” valt???
    Je kunt hieruit opmaken, dat ik dit niet alleen [her]ken maar ook prima kan waarderen. Een snufje Rammstein, een lepeltje Within Temptation [maar dan zonder gillende keukenmeid 🙂 ] en voor de rest lekkere inderdaad melodieuze hardrock. Hier kunnen ze me voor wakker maken, hoor.

    • Ja en nee, Lottie. Het lijkt me logisch, dat ik het hele jaar door zo scherp mogelijk probeer te blijven [als je ziet en hoort wat er momenteel voor bagger verschijnt valt dat nu wel mee] om aantrekkelijk nieuw werk te scoren. En deze heren kwamen met een nieuw album en dus verdienden ze een plekkie in de galerij.
      Voor het overige weinig 888-activiteiten nog hoor. 🙂

      • Zeg, RadaR, je gaat me toch niet vertellen dat je is ontgaan, dat de sirene genaamd Miss Montreal een nieuw album heeft uitgebracht? Volgens Geile Gieltje is het helemaal “vet af”!!!!
        Trouwens smakelijk werk van PotF, nieuwe album is trouwens ook vet in orde. “Cradled in love” is een hele mooie song. Kijk maar naar het vervolgclipje 🙂

Nice and easy to work with

