GOLDEN EARRING [11]

Terwijl de heren gisteren voor het nodige vuurwerk zorgden op de traditionele opening van het festivalseizoen [Paaspop in Schijndel], waar de afgebeelde foto van de heer Hay werd geschoten [courtesy Dennis Beekelaar] zetten we de clipreeks onverminderd voort. Het is immers helaas nog lang geen 11 mei 2012, er is nog een maand te vullen en er is materiaal genoeg.
Voor de eerste keer wijk ik af van de tot nu toe gehanteerde chronologische volgorde. Omdat de clip, die ik deze keer koos en de song waar het om gaat na wat langer proeven dan gewoonlijk toch meer dan goed genoeg is om in de serie op te nemen.
Net als zijn voorganger [10] komt nummer 11 als studio-opname van een live-album.
“Something heavy going down” is de niet succesvolle single uit 1984, die dan wel zijn naam leende aan ook het album, maar tussen al het overige live-werk een vreemde eend in de bijt vormt.
Het album is een registratie van wat in Earring-kringen als het MTV-concert bekend staat; een concert wat door MTV-USA integraal werd uitgezonden. Zelf behoor ik tot de groep Earring-fans, die dit concert tot de top 3 beste Earring-concerten ooit rekent.
Een keuze , die slechts werd herbevestigd door het wat jaren terug uitbrengen van datzelfde concert op DVD onder de prima titel “Live from The Twilight Zone”. Het blinkende schijfje wordt door ondergetekende nog steeds met regelmaat in de DVD-player gestopt.
Terug naar de single, waarvan ik persoonlijk [alweer] het intro als het sterkste deel beschouw. Wellicht dat jullie al luisterend begrijpen waarom.

16 thoughts on “GOLDEN EARRING [11]

  1. Laat ik het maar recht voor zijn raap zeggen: een single, die je bij de ballen pakt. En 4 minuten niet meer los laat. Echt toppie, ik zat hem na 1x luisteren al mee te neuriën . 🙂 Belooft veel voor Tits ‘N Ass!!!

    • Helemaal mee eens, Leon. Heerlijk terugkerend rifje, Cesar ramt de kit de studio bijna uit ……. een single worth waiting for all these years. 🙂

  2. Als heer Hay met de albumtitel een bepaald effect voor ogen heeft gehad dan is zijn missie geslaagd. Vooral Radio 2 publiek [bekend als redelijk puriteins] reageert verbaasd en een beetje in shock op Tits ‘N Ass. Je moet als je zin en tijd hebt maar eens gaan lezen daar.

    • Vooropgesteld: het is prima dat Radio 2 extra aandacht schenkt aan de golden Earring. Want helder is, dat de zender van Geile Gieltje zich er te goed voor voelt. Maar het publiek wat als vaste gast in de Radio 2- digitale wereld rondhangt is nu niet het publiek wat veel waardevolle dingen te vertellen heeft.
      Dus, zoals je het hele jaar al doet, gewoon negeren.

    • Ik moet er slechts af en toe van zuchten, Jurgen. Die mensen hebben nog nooit van Amerikaans “slang” gehoord. Waarschijnlijk komen de reacties waar jij op doelt uit de zwarte kousen-hoek van het Radio2-publiek. 😀
      Belangrijk is de aandacht voor de plaat en de single en die is prima. De “showcase” in Paradiso is stijf uitverkocht en dat is wat telt. Heb de single nog niet gehoord [ 🙂 ], maar dat gaat vandaag nog wel lukken.
      Voor het overige is het gewoon rustig doorgaan met adem halen en wachten tot 11 mei. En dat red ik nog wel. 🙂

  3. Pikte tegen half twaalf een laatste stukje van de single mee, te kort om echt een oordeel te kunnen geven. Klonk up tempo; het is dat Radio 2 zoveel shitmuziek draait anders zou ik voor één keer blijven luisteren. Wil wel een beetje meegaan in de flow van de Earring-hype. 😀

  4. En wie kwam ik elders op 3 voor 12 tegen …….. :D.
    Bekeek de clips en de beelden van het publiek zeiden me meer dan genoeg. De mannen hebben ook de 3e generatie voor zich gewonnen. Jammer dat ze RadaR love bij de drumsolo afbraken, maar de bijna 6 minuten die wel te zien was waren ronduit spetterend. Heb je al meegekregen, dat morgen op Radio 2 de nieuwe single in premiere gaat? Iets over “the key of a cadillac”. Luisteren man!!! Tussen 6-9 morgenochtend 😛

    • Die Radar krijgt straks landelijke bekendheid. Lot. Mark my words! 🙂
      Gave clips van Paaspop met die RadaR Love uitvoering als absolute uitblinker.
      51.000 mensen op Paaspop …. een record. Wordt steeds groter daar in Schijndel.

  5. Je “versaagt” niet, da’s mooi. Net als lottie opmerkt zag ook ik bij het bekijken de overeenkomst met de clip van Queen. Die ik trouwens nog steeds erg leuk vind. 🙂
    Het liedje zelf herinner ik me in het geheel niet, wat niets te maken heeft met het geen hit worden overigens. Dus heb ik mijn kennis omtrent GE weer een beetje kunnen bijspijkeren.

  6. “Something wet is coming down” is meer van toepassing op deze sombere Paasdagen, vind je ook niet. Heer Hay staat er gesoigneerd op, kan ik wel zeggen. De sleet zit er nog niet op bij die man.

  7. Ik begrijp waarom je het intro speciaal noemt. Strakke bas, gillende solo, het past prima. De song zelf is niet zo geweldig, wellicht wat in haast gefabriceerd om het echec van “The Lady” nog een beetje op te vangen.
    Het album heb ik niet, maar wel [jaja] Live from the Twilight Zone en dat is zeker weten een 5 sterren concert.

  8. Mooie foto van heer Hay!!!
    De clip [loopt niet helemaal synchroon volgens mij] doet me een beetje denken aan Queen’s I want to break free, ook uit 1984. Gelukkig is het alleen Cesar die de jurk aantrok, waarschijnlijk omdat hij de zwaarst behaarde benen heeft 🙂

Nice and easy to work with

