GOLDEN EARRING [10]

We schrijven 1997 als het 2e unplugged album van de Earring verschijnt. Na het ongekende succes van The Naked Truth [in diverse versies benaderde de verkoop maar liefst 500.000 exemplaren in Nederland alleen] moest er wel een opvolger komen. Vooral ook, omdat de Earring vanaf medio jaren 90 unplugged concerten als een “second lifeline” had ervaren. De populariteit was weer tot oude hoogten gestegen, waarvan de publiciteit rond het in 1994 verschenen studio-album Face It het meest aansprekende bewijs was. In 1995 was er het tussendoortje [afgedwongen door de platenmaatschappij, omdat het nog lopende contract een album vereiste] van LOVE SWEAT, waarop de Earring een 13-tal nummers van grote en minder grote rockartiesten coverde met de persoonlijke smaak van de 4 groepsleden als leidraad.
1997 dus, toen verscheen NAKED 2, voor 90% bestaande uit een registratie van het unplugged concert in Luxor R’dam. Iedere Earring-fan krijgt onmiddellijk kippenvel bij het horen van de unplugged-versie van Going to the run, die daarop te horen is.
Naked 2 bevatte ook 2 studiotracks. Mood Indigo was er daar één van, een song geschreven door George en Barry om Anouk aan een hitje en een doorbraak te helpen. Uiteindelijk nam de Earring het zelf ook op en het is één van de minder bekende pareltjes van de Earring. Maar ik koos voor jullie de 2e studiotrack, omdat die ook als single werd uitgebracht en er dus een videoclip van bestaat. Dick Maas filmde in de “Flodder”- studio, Barry en Cesar hebben, naast wat vrouwelijk schoon, de hoofdrol in een clip, waar de humor duidelijk in aanwezig is. Go like a “Burning stuntman”. Go go!

18 thoughts on “GOLDEN EARRING [10]

  1. Ik neem aan, dat je het al weet, maar meld het toch maar even. Las net, dat de Earring op 10-4 a.s. 2x optreedt.
    Een semi-akoestisch setje in The Shop of God [jawel, de nieuwe Applestore op het Leidseplein … .God Jobs, liefhebber van RadaR Love als hij was, zal goedkeurend toekijken, gezeten naast zijn stapel zwarte coltruien die klaarliggen voor verscheping naar beneden en met een simpele vingerknip zal Hij zijn goedkeuring verlenen aan het in de markt zetten van een Golden Earring App] en daarna wordt er in samenwerking met een niet nader te noemen radiostation een zgn “showcast” [brrrrrrrr] gedaan in Paradiso. Ter gelegenheid van de officiele release van Tits.
    Maar ik neem aan, dat je zelf daar tussen nu en 10 april nog aandacht aan zal schenken. 🙂

    • Denk dat je je een maand vergist, Arno 😀 Maar dat kan ik me “in de opwinding” voorstellen. Maar [een beetje tot mijn eigen gêne] ik moet toegeven, dat ik de info over dat dubbeloptreden nog niet tot me had genomen. Was bezig met andere muziek [die is er tenslotte ook nog genoeg] te beluisteren om een album van de maand te kiezen. En dat is ondanks de steeds dunner wordende spoeling weer gelukt. En dat luisteren leidde vervolgens weer tot clipjes kijken en daar merken jullie de komende weken dan weer wat van.

      • Earring-nieuws gemist???? Wat is er met jou aan de hand???? Moet ik me zorgen maken??? 🙂
        Zag je keuze op de site staan en ben benieuwd waar dat qua clipgebeuren toe gaat leiden. Je weet ik heb mezelf afgeleerd zelf te gaan zoeken, laat me liever door jou leiden. Voegt een prettig spanningselement toe.

    • Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik denk, dat mijn vergissing er iets mee te maken heeft dat ik het jaar 2012 zolang mogelijk wil laten duren. Want het moet niet te vlug 21-12 worden 😛

  2. De naam Herman Brood viel eerder. Betekent dat je binnenkort met een serietje Brood-classics gaat komen? Op voorhand dan alvast van mij de opmerking dat ik dan liever een Cuby-serie zou zien. 🙂 Lollige clip trouwens deze. Weinig bekenden [van Oekel, Chabot e.d.] in deze Dick Maas-clip.

    • Brood is wat mij betreft “oud Brood”, Jurgen. Behoudens Saturday night en Never be clever zou ik weinig enigzins aansprekend werk kunnen vinden.
      Cuby? Who knows?

  3. Leuk idee, RadaR, die Earring top 25. Je hebt me via al die clips zoveel voer aangedragen, dat ik moeiteloos tot een aanvaardbaar lijstje persoonlijke favo’s moet kunnen komen. Hoe of wat hoor of lees ik nog wel, 🙂

  4. De opname van Naked 2 zal dan nog wel in het oude Luxor zijn geweest. Wist je trouwens, dat er een geweldige dubbel-live CD van wijlen Cuby is, die in Old Luxor werd opgenomen? Prachtig document, die plaat. Waardig om als eerbetoon aan Mister Muskee af en toe eens te draaien.

    • Als je de lijst, die ik je tijden geleden heb verstrekt, nog eens raadpleegt, Jurgen, zul je Live in Old Luxor daarop ook tegenkomen. 🙂
      Alle grote Cuby-tracks staan erop, inclusief een prachtige live-uitvoering van Window of my eyes. 2005 verscheen het album, inderdaad een prachtig document.
      BTW het album bevat ook een hidden track, waarvan ik nog steeds niet heb ontdekt wat de titel er van is. 🙂

  5. Ik heb er even Naked 2 bijgezocht, want die hebben we destijds in een wild moment gekocht. Was echt helemaal vergeten, dat die 2 studiotracks er ook op staan. En dat Mood Indigo is heel zeker een sterke song. “Van Dyke on the slidetrombone” & “teeth like the ivory coast” . ….mooie regeltjes, die zich ergens in mijn geheugen hadden vastgezet en meteen weer boven kwamen.
    “Stuntman” zie ik maar als een geintje van de heren, wat de clip m.i. ook wel duidelijk maakt. 🙂

  6. Vind de clip best in orde. En het deuntje …. zomers als achtergrondmuziek bij een wedstrijdje zaklopen of ringwerpen …… prima hoor. Wordt er vrolijk van.

  7. De voorraad moet zo langzamerhand wel aan het opraken zijn, denk ik. Want in de nieuwe eeuw heeft de Earring niet veel hits meer gescoord, toch?
    Dit is nog een leuke, maar geen al te bijzondere …….. als je me dat toestaat op te merken. 😀
    Maar mindere resultaten zijn geen garantie voor de toekomst niet waar?

    • Ik heb in ieder geval nog genoeg om het dozijn vol te maken, dus er komt nog wel wat, Arno. In de 21e eeuw scoorde de Earring slechts 2 hits: Albino moon en I’ve just lost somebody [rerecorded version live]. Maar met slechts 2 albums [The Last Blast of The Century [dubbel-live album] en Millbrook USA] is dat ook niet zo verwonderlijk. Ben wel heel benieuwd of en zo ja welke track van Tits & Ass wordt getrokken als single.

  8. Wat is die Barry toch een minkukel, he? Zelfs een behoorlijk fikkie steken lukt hem niet. 🙂
    Wel lekker vrolijk deuntje, dat is zeker. Je zou het haast een niemandalletje noemen.

  9. Ik hoorde dit voor de eerste keer live op Maaspop, de single was toen net uit.. Het toeval wilde dat daar ook Herman Brood optrad. En die bakte er werkelijk niks van. Het contrast tussen een echte topband en een gemaakte topper [tobber] was schrijnend. 🙂

  10. Echt een vrolijk liedje, wat of je wilt of niet tot meezingen dwingt. Maar zeker niet de sterkste single ooit. 🙂 Wel leuke clip en die bongo’s van Cesar zijn heerlijk.

Nice and easy to work with

