ROZE BRANDHOUT

Het is mij niet vrolijk te moede, het spijt mij. Hoewel de dag best prima begon. Ik had gewoon niet de fout moeten maken om rond half drie RKC – ADO Den Haag te gaan zitten kijken. Want het wordt met de week ontluisterender wat mijn cluppie laat zien. Laat ik er maar niet al teveel woorden over vuil maken. ÉÊn geweldige dekkingsfout van met afstand de slechtste verdediging van de eredivisie was genoeg voor weer een nederlaag. Als ik iets nog zou moet zeggen dan is dat wellicht, dat ik me wekelijks afvraag met welk concept trainer Maurice Steijn zijn mannen het veld instuurt. En wat het hem ertoe brengt om week in week uit de meest luie en daardoor onrendabele speler. die ik sinds tijden zag maar te blijven opstellen. Ik doel op straatvoetballertje en dus enorm balverliefde Tjaronn Chery. Maar laat ik niet vervallen in oordelen over individuele spelers, want dan wordt dit onderwerp veel te lang. En dat ligt niet in mijn bedoeling. ADO Den Haag, in 2011 nog de positieve verrassing van de eredivisie, is in 1 jaar tijd weer teruggevallen tot haar oorspronkelijke staat: die van goedkoop brandhout. Nu maar hopen, dat de fans er niet de fik in gaan steken, want zoals bekend hebben hard-core ADO-fans een zeer kort lontje.
Bij de overvloed aan voetbal van deze week viel me trouwens iets anders op. Ik doel op het mierzoet-roze gekleurde schoeisel van veel voetballers. Voetballers zijn als alle andere kuddedieren: heeft er 1 een ander kleurtje dan volgen er 200 anderen. Ze raken er steeds minder ballen naar behoren mee, maar dat is zo lijkt het niet zo belangrijk.
Of is er een speciale reden voor dat roze schoeisel? Support aan de onder vuur liggende Pink Ribbon-club? Of zijn er ineens een paar 100 voetballers uit de kast gekomen? Wie het weet mag het mij zeggen.
Maar vraagt u mij nu wat het meest pijn aan de ogen deed dan kan ik daar duidelijk over zijn: het ADO-brandhout.

10 thoughts on “ROZE BRANDHOUT

  1. Ja, dat heet inflatie en wel het soort inflatie, wat je tegenwoordig met bergen tegelijk tegenkomt. Inflatie in 2 tegengestelde gedaanten. Zoals de directeur/bestuurder van een grote onderneming [bank, wooncorporatie, ziekenhuis, hogeschool, etc.] die door wanprestatie de kwaliteit en daarmee de levensvatbaarheid van zijn organisatie zodanig doet inflateren dat hij het veld moet ruimen. En daar komt die andere betekenis van inflatie om de hoek kijken, inflatie van het begrip “passend afscheidsgebaar”. Waar de timmerman,die RadaR aanhaalde, gewoon een schop onder zijn kont krijgt, past bij die bestuurder iets heel anders.
    Om terug te keren naar ADO: als die verzameling 2e rangsspelers ook 2e rang presteert of liever nog als een amateur presteert dan geldt ook daar de “passende beloning”.

    • Het wordt gewoon hoog tijd, dat de “flex-voetballer” wordt ingevoerd, P.
      Zolang een club hem nodig denkt te hebben tegen laag loon mee laten hobbelen op de rechtervleugel. Niet meer nodig …. wieberen en laat hem zijn avontuur maar bij een volgende club, die zo gek is iets in hem te zien gaan zoeken. Vrij verkeer van mens en goed …. lijkt me echt iets voor de voetbalwereld.
      [Wel beetje genoten van Ajax?]

  2. Zie het maar als Goede Tijden Slechte Tijden. Hoewel bij ADO natuurlijk het laatste wel de boventoon voert. 🙂 Ik zag de samenvatting gisteren en vond het ook niet om aan te gluren. Maar daarom kan het nog wel een plezierige week worden. Toch? 😀

    • Natuurlijk, Jurgen. Ik zit ook geenszins in de put. Zolang de heren voetballers me blijven verrassen met kleurrijk schoeisel, tattoos in stripverhaalvorm en kapsels, waar de buurvrouw haar poedel nog niet de straat mee opstuurt, valt er nog genoeg te lachen.
      Enkele kanttekening die ik er nog wel bij wil blijven maken is, dat het zeer irritant is te moeten beseffen, dat lui die hun beroep op een dergelijk beroerde manier uitoefenen, sec omdat ze simpelweg onvoldoende gekwalificeerd zijn, er zo belachelijk goed voor worden betaald. Een timmerman, die geen spijker echt in een plank kan slaan staat binnen de kortste keren buiten, maar een voetballer die met zijn verkeerde been nog geen lantaarnpaal kan passeren of met zijn “goede” been nog geen behoorlijke voorzet kan geven verdient een plaatje in de AH-serie en een prima inkomen. Het nivo van ADO op dit moment verschilt nauwelijks van een amateurclub uit de hoofdklasse in mijn actieve periode.

  3. Voetbal is amusement. En bij amusement hoort “extravaganza” toch? Op een bepaald moment zullen de kleurvariaties wel op zijn en dan vervalt met vanzelf weer in zwart. ik maak me trouwens ook wel zorgen over ADO. Kost me klandizie, de beroerde prestaties. Ik weet het niet zo met die Steijn. Geen onaardige vent, maar of ie de geschikte trainer is voor dit ADO????

  4. Tja, een beetje vreemd kleurtje is het wel natuurlijk. Maar mij is uitgelegd, dat ook alle regels rond sportkledij en -schoeisel al geruime tijd ook aan liberalisering onderhevig zijn geweest. En dan kun je op laat ik het maar oneigenlijk gebruik noemen wachten. Want dit is wat in bepaalde kringen een bordeelsluiperskleurtje wordt genoemd. Tenzij ze echt uit de kast zijn gekomen natuurlijk, maar daar twijfel ik een beetje aan.

  5. Je moet maar zo denken: de kans wordt steeds groter dat ADO ook dit jaar nacompetitie zou kunnen spelen. Heb het 1 helft kunnen verdragen, maar langer lukte echt niet. In de Arena was veel meer te zien.

Nice and easy to work with

