HERE WE GO AGAIN

Natuurlijk trok de kop in de krant van vanochtend mijn aandacht. Al dagen, nee weken inmiddels zeurt iedereen aan onze kop met het verwijt, dat we onze eigen recessie veroorzaken door de hand op de knip te houden. Het zal ook u niet zijn ontgaan.
Dus is mijn verbazing voorstelbaar als ik de kop zie staan PASEN DOET DE KASSA RINKELEN.
Verwondering maakt zich van mij meester. Ten eerste is Pasen nog 1,5 week weg. Ten tweede heb ik al jaren het gevoel, dat de Nederlander Pasen niet echt als een ultieme gelegenheid ziet om eens stevig uit te pakken. Natuurlijk, ergens in de jaren 80 zijn we begonnen met paas te brunchen. De traditie van voorheen om hele rekken eieren in te slaan en in gezamenlijkheid weg te werken werd afgezworen. Omdat ons werd verteld, dat er cholesterol bestaat. Ten derde: waar leg je de vermeende stapel aangekochte verwenkadoos met Pasen neer? De ook al ineens de huiskamers binnengeslopen paasboom leent zich daar allesbehalve voor. En in de tuin verstop je geen TV-schermen, WiFi’s, PlayStations en X-boxen, want dan is de kans groot dat voor de zoektocht zelfs maar begonnen is er niets meer te zoeken zal zijn. Dus in de tuin horen paaseieren van vochtbestendige chocolade.
Maar vraag blijft Γ³f en waarom de Nederlander ineens Pasen als een “big-spender”- moment zou hebben gekozen. Dus klikte ik op die opmerkelijke kop en vond de verklaring.
Pasen doet de kassa rinkelen bij winkeliers. Nederlanders kopen naar verwachting op grote schaal paasversieringen, paaseitjes en lekker eten voor tijdens de paasdagen. Mede onder invloed van het mooie weer van de laatste tijd wordt ook de tuin aangepakt.”
Er hebben gewoon weer een paar marketeertjes met een spreadsheetje zitten spelen. En daar komt het scenario uit, wat de speler maar wenst. En dat wordt dan zijn waarheid, die hij vervolgens bij u en mij door de strot gaat duwen.
Om in Paastermen te blijven: zo’n krantenkop is gewoon een INSTINKEI. Mijn advies: niet opeten, maar weggooien. Want uw bankrekening wordt er echt heel ziek van.

13 thoughts on “HERE WE GO AGAIN

  1. Ik lees net in de krant, dat Pasen 2012 een “Koufront-Pasen” gaat worden. Letterlijk, want de truien kunnen weer voor even uit de kast. Als Rutte c.s. voor Pasen met hun sloopplannen komen kan het ook figuurlijk een Pasen om van te rillen worden.

    • Dan maken we er maar een indoor-Pasen van, vind je niet O. ? Een stapeltje goeie films [onze recensent heeft vast wel wat adviezen in die richting], brunchen in de woonkamer, paaseieren zoeken op zolder … met een beetje improvisatie komen we die koudegolf wel weer te boven. πŸ™‚

      • Ik wil je graag helpen aan een paaslijstje, Jeanette. Er zijn zelfs films bij waar je het warm van zult krijgen. πŸ™‚ Nooit weg met een Pasen om van te rillen.

  2. Ik persoonlijk vind de openheid, waarmee deze manipulatie [want dat is het] plaatsvindt eerlijk gezegd stuitend. Het zegt m.i. veel zo niet alles over de huidige tijd en de daarin geldende rolverdeling. Onze taak als “kudde” is simpel:
    – werken [tegen een steeds geringere vergoeding]
    – consumeren [liefst meer dan we ons kunnen veroorloven en op afroep]
    – luisteren [naar de waanzinnige nonsens die ons als waarheden worden verkocht.
    Mochten we de neiging voelen opkomen om te gaan nadenken dan wordt van ons verwacht, dat we de TV, de PC, de tablet, de I-pad,pod,pud of ped aanzetten, opdat voorkomen wordt dat we ook werkelijk gaan nadenken.
    Dit steeds duidelijker wordende streven van politiek en bedrijfsleven [hand in hand] kan niet vaak genoeg aan de kaak worden gesteld.
    Want de betonrot [laat ik het maar zo betitelen] heeft zich inmiddels zo diep in de samenleving ingevreten, dat ze zelfs aan de oppervlakte komt bij mensen, die de indruk wekken aan de zijde van de “kudde” te staan. [Ik zal je morgen daar een pakkend voorbeeld van laten lezen, Hans]
    Niemand hoeft van mij Pasen te ondergaan als het van oorsprong religieuze feest wat het is. Maar de openlijke manier waarop de mensen worden verleid resp. gemanipuleerd om van elk feest [het is niet voor niks dat een kalenderjaar inmiddels uitpuilt van de meest obscure feest-, gedenk- en vereringsdagen] maar een consumeeruitspatting te maken is niet anders dan ziekelijk.

  3. Pasen: gewoon 2 vrije dagen met een gemiddelde kans op behoorlijk weer. Eitje bij het ontbijt [zacht gekookt, maar geen blubber] croissantje [vers gebakken], vruchtensapje [vers geperst], kopje thee [Darjeeling], lekkere homp niet te jonge kaas, van zus moet zo’n boterding in de vorm van een lammetje [!!!!] erbij ….. en dan maar zalig niets doen. Tot de geur van verse koffie begint op te stijgen. Kans is groot dat ik dan in een andere stoel of wellicht zelfs languit op de bank terecht kom. Muziekje aan [stukje Earring uiteraard], het gebabbel van zus ene oor in en andere uit laten gaan. Heerlijk 2 vrije dagen ….. 2 dagen weg van die hufters van mijn werk. πŸ™‚

  4. Pasen? Nog geen moment aan gedacht, weet je dat. En in de kringen waar ik me begeef hoor ik ook geen geroezemoes over de aankopen, die gaan worden gedaan. 1e Paasdag brunchen, ach waarom niet [kom je ook? ], maar 2e paasdag kan me zo gestolen worden. Tenzij het weer zijn best doet natuurlijk, maar dat is niet zo vaak de laatste tijd. Pasen is voor mij een beetje een “dood” feest. πŸ™‚

  5. Nou ja, in ieder geval is de krant nog zo netjes om in het artikel zelf wel de waarheid te vertellen. Blijft overeind, dat de kop een schoolvoorbeeld is van een verwerpelijke en inmiddels door veel mensen al doorgeprikte poging tot manipulatie. Eigenlijk spreekt daar een beetje wanhoop uit, vind je niet?

Nice and easy to work with

