TWOCCUPY

Mooi plekkie voor een spandoek

Een blog of wat terug liet ik mijn licht schijnen over Occupy in Nederland. In het verlengde daarvan raakte ik in “getweet” met wat mensen uit die hoek. En jullie weten hoe dat gaat: ineens zit je middenin een discussie over van alles en nog wat maar vooral [en dat vond ik wel de moeite waard] het ESM.
Ook daarover schreef ik al het een en ander.
Uit de Occupy-hoek is de vrijwel algemene klacht, dat men bij de media geen gehoor vindt voor haar mening over dat ESM. Een mening overigens, die vooral in Duitsland, maar ook Belgiรซ en nog wat andere Europese landen in toenemende mate wordt gedeeld. ESM is een directe en keiharde aanval op zowel de democratie als op de Nederlandse soevereiniteit, zo luidt die mening. Die ook ik volledig onderschrijf.
Het is waar, dat de media Occupy allesbehalve serieus nemen. Eerder al heb ik een poging gedaan duidelijk te maken, dat Occupy hier ook zelf debet aan is. Men brengt het verhaal niet op de wijze, die nodig is om media-aandacht op te wekken. En men heeft geen draagwijdte en achterban, die het zouden rechtvaardigen om grote koppen op de voorpagina’s te halen.
Kortom, Occupy is gewoon niet interessant genoeg voor de media. Vind ik en die mening “tweette” ik ook door.
Als oud-“verzetsstrijder” en “barricadesbeklimmer” [neen, daar wijd ik niet verder over uit] stroomt er al weer enige tijd militant bloed door mijn nog net niet dichtgeslibde aderen. En vanuit die situatie leek het me wel nuttig een lesje “media lokken” aan die blijkbaar nog overwegend jonge en groene Occupisten te geven. Zoals de les, dat de media pas jouw kant op gaan kijken als je iets echt opvallends te bieden hebt. Bijvoorbeeld een rookbom naar een verguld rijtuig gooien of een openbaar gebouw bezetten. Enfin, voorbeelden te over, die mijn generatiegenoten maar al te goed uit hun herinnering zullen kunnen opdiepen.
Omdat mijn meestal goed werkende inschattingsvermogen me had verteld, dat veel Occupy-sympathisanten niet, zoals wel wordt verondersteld en gesuggereerd, van het type Provo o.i.d. zijn, maar in tegendeel juist keurige studentjes en keurige 9 to 5-ers blijken, geheel geassimileerd in de digitale sociale media wereld, en slechts een kleine minderheid behoort tot wat wij destijds “de alternatievelingen” pleegden te noemen, besloot ik mezelf een beetje in te houden. Geen rookbommen, geen bezettingen van banken, geen pseudo-zelfverbrandingen .. niets van dat alles. Dus stelde ik als mogelijkheid om de media te lokken voor om een 10m bij 10m spandoek te maken met de tekst “40 miljard ESM …. en dat is nog maar het begin”. Kleur van het spandoek, kleur en grootte en font van de letters liet ik helemaal aan mijn discussiegenoten over. Wel adviseerde ik dat spandoek aan de toegangspoort van het Binnenhof te bevestigen, zodat Ferry Mingelen het al snackend aan de kar die zich daar bevindt ook zou opmerken.
Tevreden met mezelf leunde ik achterover. “A first step for mankind but a giant step for Occupy zo’n spandoek” dacht ik bij mezelf.
Sinds ik mijn advies twitterde is het doodstil gebleven. Is men geschrokken van het geweldadige karakter van mijn advies? Of is men sinds mijn tweet werd ontvangen in vergadering bijeen? Of [en dat lijkt mij het meest waarschijnlijk] is men driftig aan het zoeken naar manieren om dat spandoek naar de toegangspoort van het Binnenhof te twitteren? Op Facebook past het in ieder geval niet, zo heeft men al ontdekt.

23 thoughts on “TWOCCUPY

  1. De zoektocht naar de miljarden gaat dus door. Henk en zijn bijslaapje hebben weer eens te verstaan gekregen, dat hun “held” net zo’n flapdrol is als al zijn vakgenoten. En Occupy blijft iets houden om tegen te protesteren. Het getweet zal weer niet van de lucht zijn.

  2. Even off topic maar dat mag wel he? Ik ben zo vrij aan te nemen, dat je een blog voor morgen al hebt klaarstaan ? Als het gedoogvehikel van het “cocktailtrio” instort?

    • Eigenlijk niet hoor O. Want ik bezie wat er daar bij dat dubbele trio gebeurt als wat het feitelijk is: een grote slechte soap. En de heren , die de hoofdrollen spelen, hebben vandaag hun eigen cliffhanger voor de aflevering van morgen in elkaar geknutseld En je weet hoe het is met cliffhangers: wat er na komt valt altijd vies tegen. De media doen net of ze dat niet door hebben, want werk is werk.

      • “Breken zou betekenen, dat het levensgrote risico ontstaat dat meneer Samsom en zijn kliek dit land weer gaat besturen. En de PVV vindt, dat we Nederland dat niet mogen aandoen. Dus zijn wij bereid, in het belang van onze kiezers, de plannen vandit kabinet te blijven steun. Met de nodige pijn, dat begrijpt u, maar het kan even niet anders.”

        Was getekend
        Geert Wilders

      • Exact, Arno. 99% kans dat een briefje met deze tekst al dagen in Blondie’s binnenzak zit. Het werd na 3 weken echt tijd, dat het er even uit kon worden gehaald.
        En de hevig opgewonden “oppositie” kan weer terug de kennel in. Meer gefrustreerd dan ooit. En Rutte laat zijn lach weer over de vijver van het Catshuis klinken.

        Lesje media bespelen voor Twoccupy, vinden jullie ook niet?

      • Volg RadaR helemaal in zijn opstelling naar de poppenkast, die in het Catshuis aan de gang is. Ik ben geen liefhebber van soaps, dus kijk ik ook niet naar deze.
        Het zou de oppositie, met de mij steeds meer irriterende Pechtold voorop, hebben gesierd als zij van haar kant een radiostilte zou hebben gehanteerd i.r.t. de gebeurtenissen. Maar blijkbaar is men niet zo slim, de 1e reflex is nog steeds de potentiรซle kiezer met grote woorden te overladen. En tre speculeren, vooral veel te speculeren op basis van trieste aannames, verdraaide feiten en simpel door te prikken verzinsels en leugens.
        Wat dat betreft krijgt Roemer mijn waardering, want die blert niet mee. Waarschijnlijk is, dat hij het spel van Blondie, enthousiast bijgestaan door Broekemans, doorziet.
        29 maart is gewoon “a day as usual” totdat de feitelijke ontwikkelingen anders laten blijken.

      • Roemer heeft het razend druk met al die kleine en soms wat grotere demonstraties, die aan het loskomen zijn. Wie weet zit hij vandaag wel in Spanje om de kunst af te kijken “hoe zet ik een major strike op?”.

      • De soap continues en de cliffhanger was inderdaad een wassen neus. Complimenten, RadaR! Je inschattingsvermogen glorieert weer eens. ๐Ÿ™‚

      • Ik word er een beetje misselijk van te zien hoe al die “deskundigen” en “het politiek journaille” momenteel druk bezig is het eigen lulverhaal van gisteravond weg te lullen. Over [kostbare en vooral heel ergerlijke] bezigheidstherapie gesproken. Zo’n Dominique v.d. Heijden … dat mens is toch het ultieme lachtertje. Over Frits met de gescalpeerde zuidWester zullen we al helemaal maar niet hebben. Godsamme, wat een partij kuttekopen [sorry] bij elkaar.

      • Ach Arno, bekijk het maar zo: vanavond kijken naar DWDD, Wauw & Pitteman en Nieuwsuur is niet meer nodig. Want ook jij bent prima in staat te voorspellen welke treurige verhalen we daar te horen gaan krijgen. Daarom; pilsje pakken?

  3. Je hebt het nog netjes gehouden met de vondst “Twoccupy” via de twitter-lifeline van de beweging. Want wat als je die andere lifeline Facebook als uitgangspunt had genomen? Had het dan FOCC-U-PY geworden???? ๐Ÿ˜€

  4. Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de ongetwijfeld goedwillend Occupisten geen enkel benul hebben hoe de media te bespelen? Er wordt hier en daar ook gesuggereerd, dat er sprake zou zijn van “stilte voor de storm”. Men zou het komende halfjaar willen benutten om qua activiteiten het gas er op te gooien, te beginnen met mei a.s. Maar zoals RadaR terecht aangeeft is de omvang van de steun voor de beweging zo gering, dat ik hier eerder uit blind idealisme ontstaan grootspraak meen te herkennen dan daadwerkelijk een masterplan. En dan heb ik het nog niet eens over de kansen, die men in de actiesfeer het afgelopen halfjaar heeft laten liggen.

    • Jazeker en die blijft er zeker zolang Rutte aan het roer blijft ook staan. Want Markje loopt er elke dag even langs om de geur op te snuiven. Zodat hij in redelijk opgewonden staat de tocht naar het Catshuis kan maken, alwaar de aanblik van Fleurtje hem dichtbij een fysieke gewaarwording brengt, waar hij nog steeds niet met zijn moeder over durft te praten.
      Overigens, een harinkje happen mag ook als “snacken” worden omschreven. ๐Ÿ™‚

  5. “Tevreden met mezelf leunde ik achterover. โ€œA first step for mankind but a giant step for Occupy zoโ€™n spandoekโ€ dacht ik bij mezelf.”

    ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€

  6. O. proeft blijkbaar hoofdzakelijk je agitatie in het blog, ik constateer persoonlijk veel meer weer een fraai spel met woorden. De vondst “Twoccupy” kan in de boeken worden bijgeschreven, omdat via de toevoeging van die 2 letters exact wordt aangeduid, wat mij ook al erg is opgevallen: namelijk dat Occupy en alles wat er omheen hangt een diarree aan tweets produceert, dag na dag, uur na uur. Wat dat betreft kopieert men “Tahirplein” geweldig. Maar daar houdt het ook meteen op. Want Twoccupy pusht mensen via tweets niet om in beweging te komen, maar om te lezen, te bekijken, boeken te kopen, lezingen te bezoeken. Overigens volkomen afwijkend van wat men bijv. in Duitsland doet. Twoccupy is blijkbaar een typisch Nederlandse tak, waar praten, praten en nog eens praten verre de voorkeur heeft over elke andere vorm van demonstreren. Wat dat betreft zou je kunnen concluderen, dat een zich vernieuwend noemende beweging zich 100% gedraagt naar de cultuur, die zij zegt te willen veranderen.
    Naar het schijnt debatteert de 2e Kamer vandaag over de splitsing van banken naar diensten- en zakenpoten. Ik ben er nog geen woord over tegengekomen binnen de Twoccupy-wereld.
    Overigens, wel heel fraai: “zoeken naar een manier om jouw spandoek naar de poort van het Binnenhof te twitteren”. Schaterlachje was op zijn plaats. ๐Ÿ˜€

  7. Je hebt wel steeds meer moeite met de passiviteit van Occupy is het niet? Wind je er niet teveel over op: de “young activists” van tegenwoordig zijn nu eenmaal voor 99% sec actief achter hun laptop e.d. Ook demonstreren is gedigitaliseerd, wel zo makkelijk voor de overheden om het allemaal in de gaten te kunnen houden .In Nederland wordt Occupy “gedoogd” , die bezigheid is erg in de mode zoals je weet.

Nice and easy to work with

