GOLDEN EARRING [9]

Ik realiseer me ineens, dat het volgende pareltje uit de Earring oesterbank niet alleen mooi aansluit bij het vorige log over Occupy; de song zou zelfs het “lijflied” van de beweging kunnen zijn.
We praten 1989 en we hebben in de hand een album, waar de boys up front niet op te zien zijn. Wel prijkt er op de hoes een afbeelding van wat veel weg heeft van een soort Azteken-afbeelding of iets soortgelijks.
De titel van het album, Keeper of the flame, lijkt het allemaal te zeggen: de Earring is er en blijft er, “for better or for worse”. In 1989 zijn de heren inmiddels 40-ers en hebben besloten om het hoofdstuk “Amerika” waar het tournees betreft maar te sluiten. RadaR Love heeft hen, zoveel is inmiddels wel duidelijk, onsterfelijk gemaakt en ook een bestaan aan de andere kant van de plas als “cultband” valt goed mee te leven.
Opmerkelijk aan “Keeper” is, dat de Earring wat blijkt te hebben geΓ«xperimenteerd met muziekstijlen. Zoals op het ongebruikelijke Can do that te horen is. De titelsong is van de hand van Rinus Gerritsen en is in beton gegoten. De gierend harde bas en de onheilspellende vocalen van Hay maken de song tot een huiveringwekkende, maar tegelijk lekkere belevenis.
De single die van het album werd getrokken [no. 10 notering] werd door Radio Veronica bekroond met de award voor “mooiste intro ooit” en daar valt wat voor te zeggen. Want George opent en zorgt ook ergens halverwege voor kippentietjes veroorzakende vocalen. Barry doet de rest.
Een clip van Dick Maas, alle idioten die de Earring al eerder optrommelde komen voorbij, gefilmd alweer in de voormalige gasfabriek in A’dam waar anno nu oude uitgebluste mannen en overjarige pubers hun talkshows doen, is altijd het bekijken waard.
Daarom dus [jongens en meisjes van Occupy: opgelet! ] Turn the world around.

Vers van deΒ  pers is inmiddels doorgekomen, dat “TITS ‘N ASS” [want zo gaat-ie toch echt heten] op 11 mei a.s. officieel wordt gereleased.
En net zo vers van de pers daarom een extra-clipje , getaped in Dordrecht 21 maart jl, waar de heren akoestisch amusement leverden. Jullie kunnen kijken en luisteren [Barry en George zijn fantastisch bij stem] naar de song van dat nieuwe album, oorspronkelijk getiteld The Beauty and The Beast, maar inmiddels blijkbaar omgedoopt in What Do I Know About Love.

20 thoughts on “GOLDEN EARRING [9]

  1. Het wordt weer eens tijd, dat de heren een spraakmakend optreden op de platte buis gaan doen. Zou er nog media-aandacht aan de release van het album worden geschonken. Vriendje Matthijs zal het wel uit zijn hoofd laten ,gezien zijn ervaringen 3 jaar geleden met de heren aan tafel. Maar laten we eerst dat album maar eens kopen, zodat de Earring voor even al die bagger in de albumhitlijst doet vergeten.
    Tof clipje uit Dordrecht, RadaR.

    • Het eerste “major event” voor de Earring is begin juni, P. 5 juni sluit de groep de 1e dag van het nu al veel bekritiseerde jublleumcongres VNG af [zie http://www.vngjaarcongres.nl/2012/?page_id=22%5D.
      Wie weet, misschien reikt de self-acclaimed koningin-moeder der Nederlandse Burgemeesters Annemarie Jorritsma [door mijzelf liefkozend “ons moederkoetje” gedoopt] dan wel de gouden plaat voor Tieten en Kont [Jorritsma is op beide onderdelen prominent in beeld, maar ik heb zo het vermoeden, dat Barry niet haar voor ogen had toen hij de titel voorstelde] uit. Ik zie het al helemaal voor me πŸ˜› Jorritsma die Barry wil likken, die in afgrijzen door zijn hoeven zakt.

      • Work for a living, Jeanette, is iets wat ook voor de heren geldt. En het is in Den Haag, dus zal er ongetwijfeld wat publiek rond het “tentenkamp” gaan bivakkeren om een graantje mee te pikken. Misschien ook een mooie gelegenheid voor een demonstratie van afkeuring i.r.t. de smak geld, die de VNG er tegenaan meent te kunnen gooien.

      • Demonstratie van afkeuring? Heb je Occupy al ingeseind??? πŸ˜›

        Ach weet je, het moet voor al die moederkoetjes een heel aparte ervaring zijn door de Earring uit hun directoire en corset te worden gerockd. πŸ˜›

    • Aha, nu is me duidelijk waarom dat jubileumcongres zoveel gaat kosten. De Earring-fee natuurlijk. Interessant lijstje met BN-ers trouwens met verdorie ook weer de onvermijdelijke van Nieuwkerk als presentator. En er wordt een heel tentenkamp voor opgezet. Waarmee meteen duidelijk is waarom Occupy Den Haag er weg moest.

  2. Er zullen weinig 60-ers rondlopen met het stemgeluid van deze heren. Ik ben werkelijk onder de indruk, zo mooi klinkt dit. Voorzichtig werd hier de gedachte geopperd, dat het misschien wel leuk zou kunnen zijn om de heren eens in levende lijve aan het werk te zien. Wat jij teweeg brengt met die serie clips πŸ™‚

    • Moet je zeker doen, O. Ik adviseer je wel voor een akoestisch concert te kiezen. πŸ™‚ Uit ervaring weet ik [zag ze in Zoetermeer een paar jaar terug], dat akoestische concerten een feest zijn om mee te maken.

      Ik ben om, Radar. Voor het eerst sinds The Naked Truth ga ik weer een CD van de Earring kopen. Al de liedjes die je van dat nieuwe album hier hebt laten horen zijn helemaal toppie. Zal niet op 11 mei naar de winkel rennen, maar hier in de kast komt Tieten & Kont zeker te staan. πŸ™‚

  3. Da’s een lekkere dubbele boterham RadaR. “Turn” is natuurlijk bekend en dat intro zeker mooi. Het actuele werk bevalt me ook zeer goed. Werkelijk een voortreffelijke song, met sterke vocalen van de heren. Sinds Naked truth zijn Barry en George een gouden duo, voelen elkaar uitstekend aan en het volume van Barry en de meer fragiele maar mooiere stem van Kooymans leveren juweeltjes op. Denk maar aan Going to the run.

    • De “oude mannen” kunnen het nog, Leon. Toen de stembandproblemen van George zich openbaarden was er even vrees, dat de “golden” dagen, waarop je luisterend in de zaal even helemaal soft werd van de samensmelting van die 2 op zich zo verschillende stemmen, wel eens voorbij zouden kunnen zijn.
      Maar alles is weer kits “onder de rits”. Wat de 2e clip ten overvloede nog maar eens aantoont.

  4. “Keeper” is [moet ik bekennen] weer zo’n album wat aan me voorbij is gegaan. De Earring was eind jaren 80 ook niet echt op zijn top, zo heb ik me laten vertellen. De singel ken ik natuurlijk wel en is dik in orde. Een mooie opvolger van Quiet eyes, zowel qua sound als qua clip.
    En als Jeanette zeg ik “ga gerust maar door met wat je allemaal nog in de aanbieding hebt. Dit verveelt ech nie. πŸ™‚

  5. We komen stapje voor stapje nader bij het grote Earring-moment in 2012. Het leuke van deze serie “clips through time” is ook, dat je de heren stukje bij beetje ziet veranderen [verouderen hoor je mij niet zeggen πŸ™‚ ] En overduidelijk wordt dat de Golden Earring op een gegeven moment een compleet eigen sound heeft ontwikkeld, die door de jaren heen even herkenbaar als onverslijtbaar blijkt. Ik beken graag, dat ik met het groeien van de rij clips waarop je ons trakteert meer en meer begin te genieten.

    • Sorry????? Ik “occupy” toch mooi mijn bureau + toebehoren op dit moment. En op de deur hangt een kaartje met de tekst “momentarily very occupied”.

    • Jij behoorde bij die “weinig” , jurgen. πŸ˜€
      Lekker clippie hoor, RadaR. We zijn nog lang niet Earring-moe, dus van mij hoef je niet bij 10 te stoppen.

  6. Volgende week was het toch, dat het nieuwe album uitkomt? Wel, dan kom je precies uit op 10 clips denk ik. Mooi uitgemikt hoor πŸ™‚
    Dat mooie intro dat klopt wel! George Kooymans heeft een prettige stem om naar te luisteren.

  7. Yeah!!!!!! Toffe clip [lekker crazy] en lekkere song met George in de hoofdrol.
    @Lottie: De Earring [lees: Hay] heeft nu eenmaal iets met mooie meiden in het leer. πŸ™‚ Zoals jij graag “paling in het groen” op je bord ziet. πŸ˜›

Nice and easy to work with

