GOLDEN EARRING [8]

Met rugnummer 8 in de steeds maar groeiende serie stappen we de derde Earring-decade binnen: de 80-ties. En ik geef jullie alvast maar mee, dat er nog voldoende tijd is om ook die periode wat uitvoeriger aan bod te laten komen. Want volgens de laatste berichten is op 2 mei a.s. in Paradiso A’dam de officiële presentatie van “Tits & Ass” vastgesteld. “Expert timing” zou ik willen zeggen, want leggen in mei niet alle vogeltjes hun ei????
Maar goed, die 80-ties dus en die begonnen voor de Earring met een donker jaar 1980. Daarin verscheen het album Prisoner of the night, waarvan de titelsong één van de opzienbarendste van het album is. Niet alleen, omdat Barry daarin openlijk zijn erectieproblemen bezingt [ “get up, get up, get up make it right”], maar waarop George ook één van zijn allermooiste soli ooit laat horen.
De single van het album werd naar Earring-maatstaven geen kanjer van een hit. Slechts de 11e plek was de hoogste notering in de Top40. Maar [en dat is niet gekscherend bedoeld naar de problemen van Barry met zijn jongeheer]  de song in kwestie bleek enorm veel potentieel te hebben. En dat kwam vooral tot uitdrukking bij de live-uitvoeringen ervan. Tot op de dag van vandaag is de song een klapper als de heren het zowel elektrisch of akoestisch op de buhne brengen. Barry schreef de song, dus gaat het over een vrouw. Zo een van de categorie katjes, die je beter niet zonder handschoenen aanpakt.  Geniet van Long Blond Animal…….rock and roll as rock and roll should be!

 

17 thoughts on “GOLDEN EARRING [8]

    • Dat vertelt het verhaal niet, Jeanette. Maar als we ons aan de tekst van die song mogen vasthouden dan is het allemaal nog goed gekomen met Hay jr. Het refrein eindigt namelijk met `….. won´t come down nomore`.

  1. Opvallende momenten in deze song? Wat te denken van de magistrale drumroffel van Zuijderwijk aan het begin? En de tempoverhoging van Kooymans aan het eind is al even lekker! En die bas, hè … altijd maar weer die knettervette bas van Gerritsen. Hay hoeft alleen maar zijn tekst te zingen [wat hij overigens wel lekker scherp doet] om de song te laten slagen.

  2. Niet treuren, RadaR. Noem je zoiets niet een ingecalculeerde verliespartij?
    Ik was meteen al goed in de stemming toen ik vanmorgen zag welk liedje Barry Hay voor/over mij heeft geschreven 😛 Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar dat Prisoner of the night; is daar ook een clip van?

  3. Lekkere “upper” met recht voor zijn raap R&R kenmerken. Kanme voorstellen, dat dit soort songs het vooral live erg goed doen.

    NB: jij bent wel aan een “upper” toe denk ik met over een half uur Ajax als volgende klus voor je clupje?

  4. Je bent weer aan het sleutelen geweest, zie ik? Ruimtelijker en rustig aan de ogen. Met je privé kasteel als achtergrond? 🙂
    De jaren 80 waren voor mij o.a. het begin van een periode, waarin [pop]muziek bijna geheel naar de achtergrond verdween. Dus buiten de echt hele bekende plaatjes is er toen een heleboel langs me heen gegaan. Zo ook Long blond animal, misschien ook omdat die beschrijving zo niet op mezlef van toepassing is. 🙂 Er zitten zeker elementen van pure rock and roll in. Dat herken ik wel. En daar heb ik altijd van gehouden.

  5. De song Prisoner of the night is een van mijn favoriete songs. Ik zie het als “voorloper” van de Twilight Zone. Niet qua tekst maar wel qua muziek. Net zoals Mission Impossible het vervolg is van Twilight Zone

    • Onze voorkeuren lijken te sporen, John. Mission impossible staat ook bij mij hoog genoteerd. Met als meest mooie live-uitvoering die op de DVD “Live from the Twilight Zone”, waarop het zgn MTV-concert uit ik meen 1984 is geregistreerd.

  6. Hoe later op de avond [!] hoe schoner volk 🙂 En of dit rock and roll op zijn best is. Je groepje blijft mij verbazen. Maar waarom verbaast mij dat nog???

Nice and easy to work with

