VLIEGGEWICHT CONTRA VEDERGEWICHT

Om het met dominee Gremdaat te zeggen: “Gewogen en te licht bevonden ….. kent u die uitdrukking?”
En een andere algemeen bekende uitdrukking, die me in gedachten schoot was “je krijgt nooit een 2e kans om een goede 1e indruk te maken”.
Gisteravond startte onder het motto “Le Roi est mort, vive le Roi” het mediacircus rond de opvolging van de inmiddels weer rustig thee slurpende Job Cohen.
Hoofdstuk 1 was te zien bij DWDD. Waar zich ook nog eens het opmerkelijke feit voordeed, dat Matthijs van N. aantoonde niet alleen de rol van overjarige puber te beheersen maar ook uitstekend in staat blijkt een kaasversie van Larry King op het scherm te zetten. Matthijs had PvdA-troonpretendent van Dam aan tafel zitten. 34 jaar jong, ambitieus, maar met de handicap dat weinigen hem kennen. En dat zal na het kwartiertje DWDD- kruisverhoor weinig anders zijn geworden, vermoed ik.
Het meest opvallende wat me van Martijn van Dam is bijgebleven is, dat hij tot het ras van veel-zweters behoort. Niet echt een kwalificatie, die in een tijd waarin ook steeds meer mannen door Nivea worden verleid van persoonlijke hygiëne hun speerpunt te maken, voor je pleit.
Van Dam kreeg van mij dan ook een zweterig viertje.
Hoofdstuk 2 was ook al van de hand van de VARA, want bij Wauw en Pitteman troffen we kandidaat 2 aan: de ook al jonge [41 jaar] Diederik Samsom. Het mag eigenlijk niet meewegen, maar ik heb een aangeboren afkeer van mannen, die Diederik heten. Dat roept beelden bij mij op, waarmee ik jullie niet zal lastig vallen. Samsom zit net even langer als zijn concurrent van Dam in de Kamer en wat mij het meeste bij staat van die 9 jaar is:
– de spectaculair snelle wijze waarop Samsom’s krullenbol verpieterde tot een hoofd met hier en daar wat kort gemaaid gras erop;
– dat Samsom al heel snel duidelijk maakte van het over-ambiteuze type te zijn, wat zich bijvoorbeeld uitte in het produceren van scherpe e-mails, die op wonderbaarlijke wijze uitlekten.
Hoewel Wauw & Pitteman het wel probeerden, slaagden ze er niet in de Larry van Nieuwkerk scherpte te evenaren. Wellicht mede daardoor kon Diederik zich gewoon bewegen en gedragen als de dagelijkse praktijk voor hem is: met een serieus gezicht de ene gemeenplaats na de andere debiteren en vooral geen duidelijk standpunt innemen.Na lang nadenken vond ik tussen Diederik en Martijn 2 zwaarwegende verschillen:
– Diederik is pro-Europa en deed een mislukte poging uit te leggen waarom;
– Diederik is of veel meer naief of bezit veel meer humor dan Martijn. Want Diederik liet kijkend Nederland weten, dat in ons mede door de SGP geregeerde land er geen mensen rondlopen, die streken a la Straus Kahn uithalen. Zo kreeg hij toch maar mooi de lachers op zijn hand, terwijl van opponent Martijn dat beeld van over het gezicht stromende zweetdruppels nog wel enige tijd op het net[vlies] zal blijven staan.
“Gewogen en te licht bevonden” …………next please!!!!

17 thoughts on “VLIEGGEWICHT CONTRA VEDERGEWICHT

  1. En daar is de eerste PvdA-“gleuf”, die zich heeft gemeld. Albayrak wil ook! Dus die zit maandag bij of DWDD of W&P.
    Franske Timmermans speelt “hard to get”. De knul wil het wel, maar doet het niet. Die zal dus binnenkort wel in een aflevering van “Ik vertrek” zitten. 🙂

  2. Luisterend naar Plasterk kon ik me niet aan de indruk onttrekken, dat de man in de veronderstelling verkeert dat wanneer hij zegt “we zijn als partij te ver gegaan in het steunen van het neo-liberalisme en alles wat daarmee te maken heeft” alle inmiddels vertrokken ex-PvdA-kiezers de tranen van ontroering in de ogen zullen krijgen.
    Of hij verslijt bewust dergelijke kiezers voor wel heel dom [1-dimensionaal] of Plasterk is zelf de naiviteit voorbij door te geloven in wat hij zegt en vooral te geloven in de overtuigingskracht van dergelijke woorden uit een dergelijke hoek.
    Er zal toch echt iemand moeten opstaan, die hem duidelijk maakt, dat PvdA-woorden compleet waardeloos zijn anno 2012. Het gaat heel eenvoudig om daden. En dan niet zoals gebruikelijk is om daden ná de woorden, maar dit keer ervoor.
    Plasterk, maar idem geldt voor elk ander die mogelijkerwijs “The Job” gaat doen, moet worden ingewreven, dat hij vanaf nu tot de komende verkiezingen één kans slechts heeft: in de praktijk en door daden laten zien waar hij en zijn partij nu voor staan. Doet hij dat niet dan mag hij zijn partij best nog een tijdje de 2e van Nederland noemen, maar daar zal de kiezer op het geëigende moment dan een eind aan maken. En dat kan dan worden geplaatst onder “eigen schuld dikke bult”.

    • Prima onder woorden gebracht, Paul. Exact mijn gevoelens bij de campagne, die Plasterk voor zichzelf voert.
      Ik kreeg voor de zoveelste keer het gevoel, dat politici per definitie glad zijn. En die aangeboren eigenschap maar niet weten te onderdrukken.
      “Last chance” voor de PvdA ……ik zou willen zeggen tegen Plasterk en anderen: take it or leave it.

  3. Het transpiratievocht van Martijn van Dam was [hoe heet dat ook al weer? ] trending topic her en der vandaag. De arme jongen lijkt met zijn start off meteen al zijn eigen kansen tot nul te hebben gereduceerd.
    Zat net nog even napuffend P&W te bekijken en zag Plasterk. En ik weet het niet hoor. Ik geloof niet dat ik in welk verband dan ook op hem zou stemmen.

    • Ik denk er wat Plasterk betreft precies zo over, Jeanette. Niets tegen de man zelf, maar als ik hem hoor zeggen “Wilders lusten we rauw” wekt dat eerder hilariteit dan vertrouwen, laat staan bewondering op.

    • Plasterk is gewoon een aardige nerd en gedraagt zich daar ook naar. Als de positie en het gedrag t.o.v. Wilders inderdaad het belangrijkste punt is bij de verkiezing van die nieuwe fractievoorzitter dan geef ook ik Plasterk erg weinig kans.
      Waarbij voor mezelf ook nog meeweegt, dat ik de professor doctor te eurofiel vind.

  4. De verwachtingen zijn niet echt hoog gespannen geloof ik? 😛
    Laat ik jullie [voorzover dat nog nodig is] dan vertellen, dat Plasterk zich inmiddels ook offieel als kandidaat voor “the Job” heeft gemeld.

    • Misschien is het goed om nog even te stipuleren, dat mijn oordeel over alle mensen, die in ditr log als kandidaat langskomen, niets heeft te maken met het oordeel over hen als persoon. Ik bekijk ze slechts vanuit hun geschiktheid als fractiecaptain.
      En dus … Plasterk: niet doen, want je wordt gegarandeerd bedrijfspoedel versie 2.0 genoemd en ik zie je niet echt indrukwekkend terugblaffen.

      • Lol Jurgen … Plasterk is wel een beetje een softie, dat klopt wel.
        Prachtig resultaat tot nu toe: 0 uit 3.
        Om met RadaR te spreken: next please!!! 😀

  5. Straks ontmoeten beide “gewichten” elkaar echt in de “ring” van de PvdA-arena. Kan alleen maar een slap,futloos en inspiratieloos bokspartijtje worden [met veel gezweet waarschijnlijk], me dunkt.
    Het is toch wel triest, dat er blijkbaar in de PvdA zo weinig fris, jong, bruisend bloed aanwezig is.
    De kiezer looopt het risico opgescheept te gaan worden met Hamer, Plasterk of Timmermans. Dat blokje op het digitale kiesformulier kan dus gevoeglijk worden overgeslagen.

  6. Ik heb even de tijd genomen om ze beiden alsnog te zien. En dacht meteen daarna “waarom doe je dat nu?”. 🙂
    Allerminst verpletterend, ik kreeg er zelfs niet eens een beetje een warm gevoel bij. Derhalve zijn beide heren bij deze afgewezen.
    [O jee, straks wordt het toch mevrouw Hamer]

  7. Je koos de perfecte titel voor dit log. Inderdaad is het een bokswedstrijd in de allerlichtste klasse. Die als je dat naar de politiek zou vertalen dus partijen als de Partij voor de Dieren, D66 of GL en Christen Unie zou moeten betreffen.
    Maar triest genoeg hebben we het over een partij, die ooit steevast 40+ zetels bezat en in de ogen van de kiezer werkelijk iets voorstelde.
    Je noemt die o zo belangrijke 1e indruk; ik constateer met jou en vele anderen, dat zowel Samsom als van Dam het er niet goed van afbrachten. Geen slechte, maar welhaast funeste start. Wat overigens niet betekent, dat de PvdA-leden niet één van hen zullen kiezen. Want in het land der blinden …..

  8. Als het optreden gisteren [ik zag helaas alleen Samsom] de graadmeter dient te zijn dan durf ik op voorhand wel te voorspellen, dat de PvdA het hiermee niet gaat redden. Samsom zal best wat assertiever dan Cohen zijn richting Blonde Dolly, maar laten we eerlijk zijn: wie zou dat niet????
    Ik heb aan Samsom weinig vernieuwends kunnen ontdekken. Misschien moet de conclusie wel zijn, dat die vernieuwing gewoon niet aanwezig is bij het huidig potentieel in de partij.
    Wie deed ook weer laatst het voorstel om Femke Halsema als de weerlicht lid van de PvdA te maken???

  9. De jongere garde heeft het ongeduld niet kunnen bedwingen [of zich slecht laten adviseren, dat kan ook]. De oudere generatie [Plasterk, Timmermans, wellicht ook Albayrak en Hamer] laten het sopje nog even doorkoken.
    En die jongeren garde heeft zich gisteren bij de werkelijk politiek geïnteresseerde kijkers geen goede dienst bewezen. Niet uit te sluiten valt, dat het jonge meer hype-gevoelige publiek er heel anders tegenaan kijkt natuurlijk.

    • Heel terechte opmerking over die jongere garde kijkers P. Wie weet doet de inhoud er weer eens geen moer toe en zijn het de looks of de hobbies of muziekvoorkeur of het verschijnen bij lekkere TV-programma’s als Ik Hou Van Holland en meer van die prut, die er werkelijk toe doen.
      Daarom verwoord ik ook slechts mijn persoonlijke mening, die zoals je weet ik graag [maar niet klakkeloos] inruil voor een betere. 😀

Nice and easy to work with

