GOLDEN EARRING [4]

Het laatste nieuws over het nieuwe album van de heren luidt inmiddels, dat april de maand zal worden waarin de release dan toch eindelijk zal volgen. De hard-core Earring fanbase wordt op de proef gesteld, dat is zeker. En wat de titel van het album betreft gaat het er steeds meer op lijken, dat “TITS & ASS” toch uit de bus gaat komen. Mensen die er verstand van hebben verklaren, dat die titel een Amerikaanse “slang” uitdrukking is voor “alles is pico bello in orde”. Iets doet me vermoeden, dat het weleens een uitdrukking zou kunnen zijn, die uit de “raphoek” afkomstig kan zijn. Nou ja, zolang heer Hay maar niet gaat rappen kan het er wat mij betreft mee door. Terecht wordt van meerdere kanten aangegeven, dat “TITS & ASS” ook prima past in de serie bestaande uit THE HOLE [1986] en CUT [1982].
Inmiddels zijn er op de Tube wat clips verschenen van nog meer songs, die op het album zullen staan. Zoals Going nowhere [lekker uptempo Earring-rock] en The Beauty and the Beast. En er wordt gefluisterd, dat een tweetal songs, die de groep al geruime tijd in portefeuille heeft en hier en daar ook al uitvoerde, ook op het album terug te vinden zullen zijn. Het gaat om Stratosphere [jaren geleden bij Wauw & Pitteman uitgevoerd] en My lips are sealed. Waarmee zo ongeveer de helft van het album publiek bekend is. Een helft van bijzonder hoge kwaliteit trouwens!
Tussen nu en april zitten 6 weken, die mij mooi de kans geven om een veelheid aan Earring-werk over jullie uit te storten. Veel, vooral grote hits, passeerden al, dus dat gaan we niet opnieuw doen. Maar dankzij Red Bullet, die produktiemaatschappij van Willem van Kooten annex Joost den Draaijer [de good old days van Radio Veronica, do you remember?] is er een vrijwel complete serie Earring-clips op de Tube verschenen, waaruit ik heerlijk kan putten. Om in de aankomende weken allerlei al of niet in de vergetelheid verdwenen Earring-singles nog eens naar boven te halen. Ik ga dat zoveel mogelijk chronologisch doen en dus krijgen jullie te maken met:
Рde pr̩ Radar love singles [de Earring op zijn hardst]
– de dalperiode tussen Radar love en Twilight Zone
– de “aftermath” in de jaren 80 en de wederopstanding vanaf Bloody Buccaneers, uitmondend in recordverkopen met Naked Truth en tenslotte Millbrook USA.
Dus fasten your seatbelts voor clip numero uno, afkomstig uit 1971, van Holy holy life, de opvolger van monsterhit Back home.

 

13 thoughts on “GOLDEN EARRING [4]

  1. Laat ze maar komen, hoor, die trits ouwe Earring-hits. Al was ik nooit zo fanatiek als jij, het heeft er veel van weg dat ik bezig ben dat wel te worden. 🙂 En eerlijk is eerlijk: dat ligt vooral aan wat de heren zelf door de decennia heen allemaal hebben geproduceerd.
    “Holy” is een rocker, waar je niets mis aan kunt vinden. En het is ook nog eens een mooi tijdsbeeld.

  2. Heel veel haar inderdaad, maar het oogt toch prima? En dit Holy holy life mag dan wel dateren van een periode voordat mijn “holy life” begon, maar daarom is het niet minder lekker, zo’n rampestamp rocknummer.
    Vertel eens RadaR, ook zoveel haar gehad? Of moet ik vragen nog steeds ook zoveel haar? 😛

    • Is een beetje dubbel vragen naar de bekende weg, Jeanette. Ooit publiceerde ik ’n foto uit mijn actieve voetbalcarriere [die zich in de jaren 70 voltrok] en die foto zou je eerste vraag moeten beantwoorden. 🙂
      Tweedens rijst bij mij de vraag, kijkend naar de actuele situatie, of je doelt op het haar op mijn borst, onder mijn oksels of ergens anders. 🙂

  3. Aha, weer een lekkere [ouwe] brok van dé band. Helemaal in de stijl van Back Home inderdaad. En wat mij betreft zeker een opfrisbeurt van het geheugen, want Holy holy life is nu niet een Earring-single die ik als eerste zou noemen. Wat betekent ben ik zo vrij om aan te nemen, dat we nog wel meer van dit ver weg gezakte hitwerk van de heren gaan zien. Van mij mag dat!

  4. Prima recht-voor-zijn-raap rock uit de Haagse krochten. Ik kan dit goed hebben, wat ook niet zo gek is. Want ik was één van de velen, die dit singletje in 1971 kocht. Hier gaat mijn bloed weer snelller van stromen, 🙂

    • Ik vermoed, P. , dat je het singletje wel niet meer zult hebben na 40 jaar.
      Maar wellicht herinner je je .. of neen, na 40 jaar zal dat iets teveel gevraagd zijn.
      Het singletje had een B-side, die ik persoonlijk 1 van de beste ooit van de Earring vind. Het gaat om de song Jessica, terug te vinden op een aantal “complete single-collection”- verzamelaars. “Jessica” is bijna pure bluesrock met puik gitaarwerk van George en nogal bluesy door Hay gezongen.
      Een B-side, die ik nog regelmatig draai.

    • Welke verzamel-CD is dat Jessica op te vinden, RadaR? Ik vermoed namelijk, dat jouw komende serie Earring-hits mij in de verleiding gaan brengen om iets van de verzamelde werken aan te schaffen. En dan wil ik dat Jessica , wat me op het moment niet veel zegt, er wel bij hebben. 🙂

    • De meest voordelige optie is de Complete single collection 1969-1974, die apart in de verkoop was [is?], maar onderdeel uitmaakte van een tegelijk uitgekomen 2-set CD’s.
      Andere mogelijkheid is de Collected 3cd-set, maar die is denk ik wat prijziger. Wel zeer compleet overigens.

  5. De geheugenluikjes, die je voortdurend bij mij opent via dit soort retro-muziekclips vertellen me dat dit liedje iets met Top Pop te maken heeft. Klopt dat?
    Overigens vind ik de herrie alleszins te verdragen; er werd in die tijd nog wel harder te keer gegaan. 🙂

  6. Ik heb effe zitten snuffelen [doe ik regelmatig tegenwoordig als het om de Earring gaat] en kwam er achter, dat Holy holy life een “stand alone”-single is. Dus nergens op een album is terug te vinden [nou ja, behalve dan op de enorme stapel verzamelaars, die in 50 jaar van de Earring is verschenen]. Prima single natuurlijk, dikke top10 hit ook las ik.
    En het staat ook op de Live-DVD van het Ahoy-optreden in 2006.

  7. Dit is hardrock uit de polder! Van voor mijn tijd, dus a.h.w. een primeur. Veel [lekker] geluid en veel [mooi] haar 🙂
    Ik heb het gevoel dat ik de komende weekjes vaak aangenaam verrast ga worden.

Nice and easy to work with

