HET BETERE FILMWERK

Mijn voornemen om de “donkere” wintermaanden te gebruiken om zowel een achterstand in te halen als de vinger aan de pols te houden met betrekking tot het bekijken van recent verschenen speelfilms van enig kaliber kent een voortvarend verloop.

Fraaie kostuums, flitsende humor

Jullie kennen mij als een allesbehalve TV-adept en ik heb ook het sterke gevoel, dat ik de afgelopen weken niet echt veel gemist heb. “Nick tegen Simon”, Beau van Erven’s nieuwe mislukkking bij SBS zijn nu niet echt aanleiding om op het knopje TV te drukken, of denken jullie daar anders over?
Dus maakte de DVD-speler overuren en bekeek ik 3 films in nogal afwijkende genres. Allereerst was daar de zoveelste remake van het op de boeken van Alexandre Dumas, die ik als knulletje destijds verslond, gebaseerde The Three Musketeers. Geen all star cast, maar desondanks een zeer vermakelijke film vol fraaie beelden met als speciaal tintje enkele naar science fiction neigende toevoegingen. Het was kostelijk om te zien hoe twee letterlijke luchtschepen elkaar ontmoetten in een vuurgevecht vol kanongebulder boven het paleis van Versailles. Veel humor, veel flitsende schermgevechten van Athos,Aramis, Porthos en natuurlijk D’Artagnan, uitgevoerd met een adembenemende snelheid. Prachtige kostuums, prachtige dames als de spionne Mylady, de fraaie Constance etc.
Een film waar je als gezin prima naar kunt kijken.
Vervolgens kwam Towerheist aan de beurt met in de belangrijkste rollen Ben Stiller, Eddy Murphy en Alan Alda. De film is extra interessant, omdat het allemaal draait om een in hoog aanzien staande rijke stinkerd, die een flinke pensioenfraude blijkt te hebben uitgehaald. Het complete personeel van de Tower, wiens taak het is naar de pijpen van alle zeer gefortuneerde bewoners van de royale appartementen in die Tower te dansen, is slachtoffer en is zijn gespaarde pensioencentjes kwijt.

Hilarisch

Dan neemt Stiller het voortouw om daar iets aan te gaan doen en ontvouwt zich een hilarisch verhaal vol met de meest idiote situaties, waarbij ik me werkelijk kostelijk heb vermaakt.
Nummer 3 wordt volgens mij dÊ kandidaat voor allerlei filmprijzen, die dit jaar nog over het filmgilde gaan worden uitgestort. De “grand old man”, de enorm door ondergetekende bewonderde Clint Eastwood “did it again”. Hij regisseerde een film, die met 5 sterren nog karig wordt beloond. J Edgar is de biografie van ÊÊn van de meest gevreesde mannen in Amerika ooit: J Edgar Hoover. De man die het Federal Bureau of Investigation van een onbeduidende club ambtenaren ombouwde tot een apparaat met macht en aanzien, een apparaat ook gevreesd door de zittende politiek. Hoover deed dat samen met zijn rechterhand Clyde Tolson, wiens onbreekbare loyaliteit aan Hoover in de film nader wordt uitgediept. Eastwood koos ervoor Hoover het verhaal van zijn eigen op zijn zachtst gezegd opvallende leven te laten vertellen. Waardoor de film voortdurend sprongen maakt van het “heden” naar het verleden en terug. De strijd tegen het Amerikaanse gangstergilde, de ontvoering van het Lindbergh-kind, de relatie tot de Kennedy’s en later met Nixon worden uitvoerig getekend. Wie een liefhebber is van intriges, de strijd om macht, voortdurend wantrouwen, maar ook van soms wel heel ver gaande loyaliteit en de voor ons Nederlanders toch wat merkwaardige band van de machtige Amerikaan met zijn land komt in J Edgar helemaal aan zijn trekken.

Eastwood & DiCaprio groots

En ik zou ernstig tekort schieten als ik niet iets zou zeggen over de werkelijk formidabele wijze waarop Leonardo DiCaprio gestalte geeft aan de even fanatieke als neurotische Hoover. Een “must see” deze film!

14 thoughts on “HET BETERE FILMWERK

  1. Ik ken geen van de 3 films maar ze zijn ook nogal nieuw, is het niet? Het verhaal van de 3 musketiers is uiteraard wel bekend en in het verleden zag ik er ook een filmversie van [wie speelde toen ook al weer D’Artagnan?].
    De Hoover-film vind ik wel interessant, want Ludlum-liefhebster die ik was las ik jaren geleden zijn boek De Hoover-archieven. Adembenemend spannend.
    Spelen de Hoover-files ook nog een rol in de film?

    @Paul: de petitie is getekend. 🙂

    • Ik weet van een versie van de 3 Musketiers ergens jaren 80 waarin Michael York de druistige Gascogner speelde. Wellicht bedoel je die?
      Die Hoover-files komen uiteraard in de film aan de orde.

  2. Die Clint Eastwood presteert het toch nog maar ….. hoe oud is die mannetjesputter inmiddels? Zag hem van de week nog langskomen in een anti-republikeinen commercial. J Edgar moet ik zien ….. iets in de aanbieding RadaR? 🙂

  3. Krijg jij geen vierkante ogen, RadaR? Tegenlicht kijken, voetbal kijken en dan ook nog een trio speelfilms ……
    Ik ben al jaren fan van Di Caprio, dus zag ik wel het een en ander van hem. Ook The Departed, wat wel een heel goeie film was met ook Matt Damon erin. En niet te vergeten Jack Nicholson natuurlijk. Di Caprio is gewoon een topacteur, die tegenwoordig alleen maar in de beste films te zien is. Dus ook in J Edgar, die ik zeker ga kijken.

    @Paul:
    ik tekende de petitie al een paar dagen terug. 🙂 Want RadaR had me voldoende bang gemaakt met dat clipje over de ESM.

  4. Nou, ik kan wel een goed filmpie gebruiken! Was vanavond getuige van een paar Hollanders die in R’dam van de baan werden geveegd. Dat tennisnivo in Nederland is echt niet om vrolijk van te worden.
    Uh …. welke film kies ik? Ach doe maar die met Stiller, een beetje lachen is nooit weg toch?

  5. Al het een en ander gelezen over J Edgar. Wat DiCaprio betreft heb ik een [wellicht wat overdreven] Titanic-syndroom, wat ik maar niet kwijt kan raken. Maar als Eastwood de boel regisseert kan het geen rommel zijn.

    De 3 Musketiers …. moet wel jeugdlectuur uit jouw tijd zijn, RadaR. Mijn generatie was meer bezig met comics en steeds realistischer wordende stripverhalen [Blueberry en zo]. Ik moet tot mijn schaamte erkennen, dat lezen alleen verplicht voor school werd gedaan. Om een spreekbeurt te houden of zoiets. 🙂
    Maar een lekkere gezinsfilm is nooit weg.

    • Wel, Jurgen, dan moet ik haast wel aannemen dat je The Departed, Shutter Island en Inception niet hebt gezien. Want anders zou je beseffen, dat DiCaprio [zoals ikzelf ook constateerde] het Titanic-imago reeds lang van zich heeft afgeschud.

    • Dank voor het “to see”-lijstje aanvullen, RadaR 🙂
      En jouw mening over J Edgar is echt voldoende voor me om zeker te overwegen die film t.z.t. te gaan zien.

  6. Ben Stiller vond ik al heel geestig in The Fuckers. En met Eddy Murphy erbij moet het wel een hilarische chaos worden.
    De Drie Musketiers moet wel “a boy thing” zijn lijkt me, of vergis ik me?

Nice and easy to work with

