EYE-CANDY

Hoogtepunten in de huidige tijd zijn schaars. [Ik heb het nu even niet over vleselijke genoegens! We houden het stichtelijk op deze vrieskoude zondag.] Ik bedoel hoogtepunten in de zin van iets meemaken, iets zien of horen waarvan je denkt: “Ja! Dat is er eindelijk weer eens één!”. Het toch wel bijzondere feit deed zich voor, dat zo’n hoogtepunt vorig jaar [ik ga even terug naar het jaar wat jullie allemaal graag willen vergeten, so solly] aan mij werd geserveerd door het medium wat ik graag liefkozend betitel als de baggerpijp. Ineens realiseer ik me, dat wat ik als hoogtepunt ervoer misschien niet anders is dan iets goeds ,wat door de bagger waarmee het werd omringd als excellent bij mij binnenkwam. Maar nee, laat ik in godsnaam proberen wel vertrouwen te blijven houden in mijn eigen smaakpapillen, want anders is het eind zoek.

The real thing from Sweden

Het hoogtepunt werd mij in 2011 zelfs 2x geserveerd. De KRO zond de TV-bewerking van de magistrale thriller-trilogie van Stieg Larsson 2x uit. “Mannen die vrouwen haten”, “De vrouw die met vuur speelde” en “Gerechtigheid”waren als boek al een eclatant succes, maar de Zweden maakten er nog een 6-delige thrillerserie van, waar Reinout Oerlemans met zijn “Flikkers Maastricht” een puntje aan kan zuigen.
Werkelijk fenomenale rollen van Michael Niqvist en Noomi Rapace als onderzoeksjournalist naar mijn hart Blomkvist en maatschappelijk outcast om te knuffelen Lisbeth Sallander. Na 2x de afleveringen te hebben bekeken had ik er nog geen genoeg van. Een gevoel, wat ik eerder alleen had bij de Inspector Morse-serie. Die ik nog steeds jaarlijks bekijk trouwens.
Jullie begrijpen mijn opwinding [ook in dit geval in alle onschuld] toen ik vernam, dat vanaf medio januari in nota bene de Nederlandse bioscopen een echte verfilming van het 1e boek uit de Larsson-trilogie was verschenen. “Mannen die vrouwen haten” was omgedoopt in “The girl with the dragon tattoo” , waar de Nederlandse tattoo-industrie zich ongetwijfeld grijnslachend bij in de knuisten heeft gewreven.
De rol van Blomkvist wordt vertolkt door de James Bond van de 21e eeuw, Daniel Craig en dat deed me een beetje schrikken. Ik had de goede man namelijk niet gek lang geleden bekeken in “Cowboys and Aliens” waarin hij samen

De film "Michael & Lisbeth"

met de inmiddels toch wel heel seniel geworden Harrison Ford mocht proberen een mix van western en science fiction tot een geslaagd geheel te maken. Wat faliekant mislukte overigens. En Craig is er één van het “tough guy-type” en dat klopte op voorhand al niet met  de rol van Blomkvist. Stiekem hoopte ik, dat ook in de film Noomi Rapace de rol van Lisbeth Sallander zou spelen, maar helaas. Als kijker moest ik het doen met de mij volledig onbekende Rooney Mara. De aanwezigheid van Craig en de afwezigheid van Noomi Rapace maakten mij sceptisch t.a.v. mijn verwachtingen. Hoe ongelijk bleek ik te hebben. In de dik 2,5 uur die de film duurt heb ik slechts een enkele keer de wenkbrauwen opgetrokken, wat vooral te wijten was aan enkele vrijheden die de regisseur [David Fincher] zich bleek te hebben gepermitteerd in de verhaallijn.
Voor het overige [en dat is meer dan 95%] doet de film de kwalitatief onaantastbare TV-bewerking eer aan. Craig is geen  “tough guy” maar een Engelse Blomkvist, Rooney Mara intrigeert minder dan Rapace, maar zet desondanks een meer dan goede Lisbeth neer. En, het belangrijkste, de film heeft ook de beklemmende spanning die zo kenmerkend is voor de Tv-serie.  Regisseur Fincher verdient een compliment, omdat hij zowel de expliciete sex scenes als geweld scenes, zo functioneel in de TV-bewerking,  vrijwel onversneden in de film handhaafde.  Wat dat betreft kun je als kijker slechts blij zijn, dat er geen Amerikaan aan de knoppen heeft gezeten.
Wie de serie al zag hoef ik niet te overtuigen; de rest van jullie kan ik adviseren om, mocht je weer eens een echt kei-spannende goeie film willen gaan zien, te kiezen voor The girl with the dragon tattoo. Ik zou zeggen: gewoon DOEN!.

15 thoughts on “EYE-CANDY

  1. We hebben de film inmiddels gezien, RadaR, en hij was beregoed! Daniel Craig leek wel een karakterspeler ipv een though guy. Het is ook wel een ijzersterk verhaal van Larsson met een prima plot.
    San en ik hebben genoten van een lekker avondje bios.

      • Absolute aanrader, Lot! Een tragi-comedy van heel hoog nivo. Gisteravond bekeken en heerlijk gevoel aan overgehouden. Clooney is pure klasse.
        En je weet, dat zeg ik niet snel van mooie George. 🙂

  2. Weet je dat ik het nu pas zie staan “Reinout Oerlemans en zijn FLIKKERS Maastricht. 😛
    Jij kunt het ook niet laten, hè?

    Overigens openden de Maastrichtse Flikken met de als altijd stoere Floris Wolfs en de kwijnende Eva van Dongen groots het nieuwe seizoen met een 1,5 uur durende [semi-]speelfilm. Niets voor je?

    • Vrijdagavond zijn er diverse reclameblokken in het sportprogramma VI. Die blokken vulde ik op met een paar keer Flikken kijken. Waarschijnlijk hadden de bloedmooie ogen van Angela Schijf in combinatie met haar kittige paardenstraatje daarmee te maken. Maar al enige tijd kijk ik niet meer naar het oeverloos gezever van de heren Derksen c.s. en daar is Flikken ook slachtoffer van geworden. Om een of andere reden heb ik niet het gevoel, dat ik daarmee erg veel mis. 🙂

  3. Geen goeide dag voor je vandaag, RadaR. Ajax op zijn broek gehad; ADO heb ik net gekeken, maar het was het aankijken nauwelijks waard. Ze schurken zo langzamerhand steeds dichter tegen de enge zone aan. Misschien is het idee voor Maurice Steijn om de mannen een uitje aan te bieden in de vorm van “een meid met een drakentattoe”. Ik denk dat het eerste wat Lex Immers dan zal vragen is “waar hep ze da ding zittuh”. 😛

    • Neen, geen feest in Kyocera P. Het was inderdaad bedroevend allemaal. Vond het over het algemeen een beetje miezerige sportdag. Gelukkig zorgde Marianne Vos nog voor wat hartverwarmends.
      Maar wie weet zorgt Groothuis nog voor een mooi slotakkoord.

  4. Ziet er wild uit, dat “real thing” uit Zweden. Mijn google-zoektocht leerde , dat de film een prima waardering heeft gekregen. Dus je zult wel niet overdrijven. En je kunt beter een bios induiken dan in een tramhuisje te gaan hangen de komende week, dus wie weet … misschien ga ik hem wel bekijken. 🙂

  5. Wat bedoel je met die “enkele vrijheden” die de regisseur in de verhaallijn heeft aangebracht? Zijn die storend? Waarom is dat eigenlijk nodig, vraag ik me vaak af. Meestal is het resultaat geenszins een verbetering.

    • 1. de doodgewaande/vermiste Harriet zit niet in Australië
      2. Blomkvist’s dochter duikt een paar keer op
      3. de manier waarop Lisbeth bijna aan het eind de rekeningen van Wehnström leeg plukt is wat professioneler ingevuld
      Geen is storend, doet afbreuk aan het geheel, maar je vraagt je inderdaad af waarom aangepast/veranderd. Denk dat iemand zijn persoonlijke stempel erop heeft willen drukken. Overigens moet ik er nog bij vermelden, dat de film een indrukwekkend intro heeft en dat de muziek bijzonder lekker is.

  6. Levert dat nog wat op … zo’n commercial voor een film??? 😀
    De film draait op dit moment in de cinema. Zal proberen of ik San zo gek krijg om van de week eens te gaan kijken. Wellicht dat ik dan inhoudelijk kan reageren. Wat ik zeggen wilde …. die sex scenes hè …….. 😛

  7. Ook ik heb genoten van die serie. Zelfs zo, dat ik overweeg om de boeken van Larsson aan te schaffen.
    Ik kan me trouwens goed voorstellen, dat je onder de indruk was van de acteerprestatie van Noomi Rapace. Ze speelde geweldig!

  8. Dit is echt …uh, hoe noemt Lottie dat ook al weer ….vet gaaf. 🙂 Ben jij al in de bioscoop wezen kijken? Zo neen, zullen we ….
    De serie was simpelweg geweldig! Kan ik net als jij best nog een paar keer bekijken.

Nice and easy to work with

