REDEN VOOR EEN FEESSIE

Hier  stak ik nog maar een week geleden mijn vinger in de modder om de staat van het wankelende Europa en zijn nog net niet op de rug liggende Eurozone te peilen.
Nog maar net op tijd concludeerde ik, dat het al opvallend lang, althans naar Europese maatstaven, stil was binnen dat ongeorganiseerde zooitje, wat aan de rokken van Angela en een beetje aan de broekspijpen van Nicolas bungelt.
Net op tijd, want nog maar een week later wijst die als peillatje fungerende vinger [ik moet toch nog eens goed kijken wat ik precies aan het doen ben; die vinger begint een verdacht geurtje te verspreiden. Ik zou hem toch niet per abuis in de Europese stront hebben gestoken!?] uit, dat de “carrousel des doods” weer in gang is geschoten.
Nota bene op vrijdag de 13e hadden de nog nauwelijks aan het vakkundig beleggen van hun net verkregen bonussen over 2011 toegekomen dames en heren van het rating-agency Standard & Poors reden om voor dit weekend een grootschalige orgie te plannen. De emmers met dat inspirerende witte poeder staan al klaar, de kelders zijn gevuld met een geweldige voorraad keurig geordende flessen, de taxi’s zijn al besteld om de kuddes willig vrouwenvlees te laten inrijden. Want de dames en heren van Standard & Poors hebben het hem weer geflikt. Op die vrijdag de 13e werd de Eurozone weer een kopje kleiner gemaakt. En via een persbericht teruggebracht tot eigenlijk nog maar 4 landen: Duitsland [wat in de loop van 2012 naar alle waarschijnlijkheid alleen over zal blijven], Finland, Luxemburg [!!!!!] en, ja hoor, Nederland. Dit kwartet landen bezit op zaterdag 14 januari nog de TripleA-status.

None of the above is me!!!!!

Frankrijk en Oostenrijk verloren deze “jewel in the crown”. Nu wil het geval, dat vooral Frankrijk, maar ook Oostenrijk belangrijke dragers zijn van die geweldige pot vol met garanties t.w.v. 440 miljard. Op basis van die garanties leent dat ESFS [straks EMS] miljarden op de kapitaalmarkt tegen tot nu toe de laagst mogelijke rente om die vervolgens als steun aan vooral die verkommerende PIIGS-landen te geven. Met de degradatie van Frankrijk en Oostenrijk gaat dat vanaf nu minder makkelijk worden. En passant [men was toch bezig] werden Portugal en Spanje van junk naar zeer junk en  Italië [wat zal Bunga-Bunga-Silvio lachen!] tot bijna junk gedegradeerd. 
Logisch gevolg [althans in de wereld van de financiële oorlogsvoering] is, dat de 4 overgebleven Triple A landen maatregelen moeten treffen om de effecten van die degradatie van hun zo manhaftig gestreden hebbende broeders uit La [moins] Douce France op te vangen. En dat zal ongetwijfeld gaan gebeuren door zelf nog meer garanties [Nederland staat al op zo’n 100 miljard] af te geven.
En dan wordt het simpel wachten op het moment, dat relatief kleine sponsors als Finland en dreumes Luxemburg, maar ook het met een veel te grote broek rondlopende Nederland de garantiehand zal overspelen. waarna S&P een nieuw feestje kan plannen, want dan zal Duitsland nog het enige Triple A land binnen de Eurozone zijn. Wat voor Merkel c.s. wellicht de aanleiding kan worden om de 17 van de eurozone om te dopen tot Groot-Germanië.
Rechtstreeks tot u, lezer, zeg ik dit. Mocht onze Montere Markje het nu in zijn hoofd halen te gaan lopen pronken met het feit, dat Nederland toch maar mooi tot de Top 4 van de [geërodeerde] Eurozone behoort, lees dan dit verhaal nog een keer. En besef, dat waar deze premier het boegbeeld van de luchtigheid en vluchtigheid wenst te zijn, het ook in dit geval helemaal klopt.
Want ook Nederland zal in 2012 van die 3-sterren cognac veranderen in ordinaire vieux. Natuurlijk gebeurt dat niet eerder dan dat Rutte bijgestaan door zijn overgewaardeerde Jan-Keeshond eerst nog even voor een slordig bundeltje miljarden de extra-garanties zal afgeven, die Merkel van hem eist.
Maar dat is niet meer dan een hulpeloos gebaar in de categorie “water naar de zee dragen”. Om vervolgens verder in de eurozone-modder [of stront] weg te zakken.

40 thoughts on “REDEN VOOR EEN FEESSIE

  1. Het is inmiddels wel duidelijk dat je op 2 punten je pijltje midden in de bullseye hebt weten te krijgen.
    Rutte pronkt inderdaad met Nederland als “3e rijkste land ter wereld” terwijl een simpele blik op allerlei bestaande ranglijsten vertelt, dat hij sprookjes vertelt.
    En er zijn al flink wat berichten doorgekomen over de noodzaak om het Noodfonds te laten verhogen, welke verplichting op de schouders van de “rijke” eurolanden wordt gelegd.
    Geen beroerde score!!!
    Zijdelings wordt er ook al gespeculeerd op de kans dat ook Nederland een afwaardering om de oren zal krijgen. Dus wie weet score je daar ook 100%.

  2. Rutte had schijnbaar [ook] wat gesnoven want hij zei wel meer merkwaardige dingen. Zoals dat Nederland het 3e rijkste land ter wereld is. Met een stalen gezicht, hoewel dat met die kop van hem ook weer niet zo moeilijk is natuurlijk.
    Ik vond [en RadaR zal dat als hij er alsnog naar kijkt ongetwijfeld met me eens zijn] Pieter-Jan Hagens trouwens weer veel te aardig voor Montere Markje.

    • Omdat ik in de VK al een redelijk gedetailleerd verslag van het Buitenhof-interview had gelezen heb ik even snel door het programma heen gebrowsd.
      De sleet komt er duidelijk een beetje op bij Rutte, wat vooral opviel bij de vraag hoe hij dacht de scherven van het ooit zo florerende Europa weer bij elkaar te kunnen krijgen. De MP begon toen aan een verhaal waar kop noch staart aan te ontdekken was en wat in geen enkel opzicht als antwoord op die toch niet onbelangrijke vraag kon gelden. Hagens was echter zodanig onder de indruk van The Big Kletsmeier, dat hij het maar liet passeren.
      Dus ja Leon, als gebruikelijk een zwakke beurt voor de jounalistiek in het algemeen en Hagens in het bijzonder.

  3. Zal ik de draad van dit log dan maar weer oppakken want er lijken er een aantal flink af te drijven. 🙂
    Mijn vertrouwen in mijn voorspellingen staat nog recht overeind. En terecht naar blijkt, want Merkel en Rutte zo valt te lezen hebben inmiddels erop aangedrongen haast te maken met het Noodfonds. Er zullen dus wel wat telefoontjes over en weer hebben plaatsgevonden. Waarbij ik me voorstel, dat Rutte iets gezegd zal hebben als “Ach lieber Angela, ik heb al bijna voor elkaar dat die 6 miljard bezuinigingen inmiddels tot 10 miljard zijn opgehoogd, dus ik heb wat ruimte [4 miljard] geschapen om mee te zwaaien richting noodpot”. Angela zal kirrend hebben gelachen en hebben gelispeld: “Ach, Mark, du frecher, geiler Bursche”.

    • Ja en daar heb ik meteen een vraag over. Want hebben ze het hier over dat 1e noodfonds [ESFS] of dat 2e [EMS]? Want in Buitenhof vertelde Rutte iets wat compleet nieuw voor me was, namelijk dat het EMS niet door Noord-Euro-landen wordt “gevuld” maar door alle 17 eurolanden.
      Waarbij ik meteen dacht: Spanje?Italië, Wit Rusland,Litouwen,Portugal. Ierland???? Die hebben nog geen nagel om aan hun reet te krabben!!!!

      • Het EMS hoeft niet gevuld te worden. Het vult zichzelf. De politiek heeft het EMS namelijk tot een instituut gemaakt, wat boven elke wet staat en onschendbaar is. Maar belangrijker nog: het kan met als het ware een knip van de vinger de eurolanden verplichten om bundeltjes miljarden naar ….ja,ja, …. Luxemburg over te maken.
        Volgens mij poogt onze vriend Rutte met opzet verwarring te stichten rond ESFS en EMS, opdat wij zullen denken, dat beiden één pot nat zijn. Wat in het geheel niet het geval is.
        Lees RadaR’s logje van een maand of wat er nog maar eens op na.

    • Heeft er trouwens iemand van jullie ooit weleens over nagedacht hoe het kan, dat een landje met een economie van 55 miljard [Luxemburg] een triple A status kan hebben?

    • Eem programma wat pretendeert juist op live zingende amateurs te zijn gebouwd verbiedt de Earring live te spelen???? Makes me wonder!! Prima dat ze geweigerd hebben.

    • Ik kreeg het bericht al via Twitter door, Jeanette. Dus niet echt nieuws voor mij. Wel geretweet, dat ik het pijnlijk vind de Earring in enig verband met TVOH te zien genoemd worden.
      Back to topic maar weer dus.

    • Christian Kist [eenvoudige stratenmaker uit Vroomshoop is de 3e Nederlandse BDO wereldkampioen darts [7-5 tegen O’Shea]. Waarvan acte.

      Uh.. wat kwam ik ook al weer doen? O ja.. de Earring en TVOH. Ik moest even slikken toen ik las, dat Barry er wel zou hebben willen spelen als het live had gemogen. Viel me flink tegen van die rakker.

    • Als zulks zou gebeuren, Jurgen, dan is dat wat mij betreft het finale bewijs, dat de beoordelingen van S&P niets meer te maken hebben met kredietwaardigheid [Duitsland groeide in 2011 3%, export sterk toegenomen, geen signalen van een explosie in werkloosheid], maar slechts bedoeld zijn om de Eurozone in het hart te treffen. Opdat Merkel m.b.t. een aantal heikele punten overstag zal gaan [Eurobonds, hoger Noodfonds, aanzetten geldpersen door ECB].
      Een bijkomend, misschien de richting van een complottheorie opgaand, scenario zou kunnen zijn [blijf me volgen a.u.b.]:
      Angela wil Nicolas graag aan herverkiezing helpen. Voor Nicolas is het verlies van triple A door Frankrijk de doodsteek wat zijn kans op herverkiezing betreft. Door nu door een derde [het bericht is afkomstig uit Engelse koker] het gerucht de wereld in te sturen, dat zelfs het machtige en rijke Duitsland zijn AAA weleens zou kunnen gaan verliezen wordt voor Sarkozy de weg geopend om zijn “peuple” de retorische vraag voor te leggen: “Et alors ….als zelfs L’Allemagne klappen krijgt wie kan dan het arme Frankrijk verwijten dat ze ook die klap oploopt?”
      Zodra de peilingen voor Sarkozy in zijn voordeel omslaan of wellicht pas nadat hij zal zijn herkozen wordt dan alsnog Europa gerustgesteld en bericht dat Duitslands AAA-status niet in gevaar is.
      Het zou mij geenzins verbazen als het spel zo wordt gespeeld. Vergeet niet: we hebben met politici te maken!
      Ik ben er dus lang nog niet zo zeker van dat RadaR er deze keer met zijn voorspelling naast zou zitten.

    • Dat is helemaal niet zo’n vreemd scenario wat je schetst, Paul. De 1e gedachte die ik kreeg toen ik het bericht over Duitsland las was “Dan zou de VS toch onmiddellijk de junkstatus moeten krijgen”. 😦

      • Je eigen belangrijkste opdrachtgever downgraden, zelfs als hij zijn staatsschuld via een extra-verhoging van het schuldplafond met 1200 miljard over de 100% opjaagt, is not done, Jurgen.
        BTW ik zag dat je heel zinnige vragen over de ratingagency’s had.
        Het wordt zo zachtjesaan tijd [als ik zo vrij mag zijn dat op te merken] dat Radar met zijn logje daarover op de proppen komt. 🙂

      • Je vindt het vast niet erg, dat ik mijn eigen agenda blijf bepalen, Paul. 😀
        Overigens heb ik in mijn serie logjes bij web-log over het ontstaan van de kredietcrisis al het nodige over die agency’s gezegd. Probleem is dat e.e.a. vrijwel niet op te diepen is uit de beerput, die nu weblog.nl heet.
        Maar geduld, er komt op het geëigende moment iets op tafel.

      • In de uitzending van Tegenlicht van vanavond werd aangekondigd, dat er op 30 januari a.s. een special over de ratingagency’s wordt uitgezonden. Dus misschien is nog even wachten wel handig. 🙂

      • Klopt, Paul. En volgende week is de aflevering geheel gewijd aan de Occupybeweging. Ik heb de HH Derksen en Genée maar eens laten schieten en ook Tegenlcht gekeken. Veel belangwekkende dingen gehoord. Stof om over na te denken in ieder geval. En niet toevallig ook dingen waar RadaR het met grote regelmaat over heeft.

  4. Het valt me nog mee hoe de beurzen op dit feit hebben gereageerd. Want vrijdag overdag was al uitgelekt dat Frankrijk zou degraderen.
    Soms moet ik zo enorm lachen om de apen van RTL7. Die zaten vrijdag te babbelen over de oorzaak van het volgens hen wel degelijk afgenomen vertrouwen van de markt in de Eurozone. Aap1 merkte toen op, dat het waarschijnlijk te herleiden was tot een gebrek aan vertrouwen of de Eurolanden nog wel genoeg geld zouden hebben om aan de situatie het hoofd te bieden. Echt, nog wel genoeg geld had-ie het over! Terwijl er geen euroland is wat niet tot zijn nek in de schulden zit en zich de krampen leent om die schulden kunnen betalen.
    Soms …….

    • Als er mensen zijn, die gebukt gaan onder een tunnelvisie en een niet te onderdrukken behoefte om die via af en toe compleet onzinnige verhalen te ventileren dan zijn dat wel die gesjeesde econoompjes van RTL7. Daar wordt dag in dag uit ongelooflijk in de ruimte gezwetst.

      @RadaR: wat vond je van onze als altijd goedgeluimde en vlot van de tongriem gesneden Montere Markje bij Buitenhof?

      • Ik heb Buitenhof moeten laten schieten door b.b.h.h, P. Dus morgen even de herhaling bekijken [voor zolang ik Rutte verdraag natuurlijk]. Je houdt het dus even van me tegoed.

  5. Het is maar goed, RadaR, dat je het er even bij hebt gezet want ik dacht even dat je een nieuwe stimulerende hobby had opgepakt. 🙂
    Dat Groot-Germanië van Merkel zou weleens eens dichter bij de realiteit kunnen zitten dan menigeen denkt. Maar wat maakt het ook uit: Zuurkool met unoxworst of Sauerkraut mit Würst? En manlief merkte langs zijn NEUS weg al op: “Worden we tenminste eindelijk eens wereldkampioen voetballen!”.

    @O. ik heb het hier maar even gecorrigeerd voor je en de correctie van jezelf verwijderd. OK?

  6. Hallo, mijn excuus dat ik niet op dit berichtje reageer.
    Sanoma heeft ons op alle mogelijke manieren geschoffeerd en doet dat nog steeds. Hiermee maakt een groot bedrijf misbruik van haar macht.
    Als wij dit toelaten komt niet alleen Sanoma hiermee weg maar is dit tevens een boodschap voor andere bedrijven: zij weten dan dat de klanten toch niets zullen ondernemen. Dan kan het om bedrijven gaan die diensten of producten aanbieden die veel belangrijker zijn dan onze blogs.
    Dit is ontoelaatbaar, maar ieder individu alleen staat machteloos. Om die reden hebben Margo en Roberto het initiatief genomen een groep te vormen die gezamenlijk kan optreden. Wij willen je vragen je hierbij aan te sluiten.
    Je zult het misschien te druk hebben om iets te doen, dat is geen bezwaar. In een groep zijn er altijd enkelen die handelen namens de hele groep. Hoe groter de groep is hoe slagvaardiger hij kan opereren, hij kan ook individuele acties ondersteunen.
    Wanneer je de acties van Sanoma ontoelaatbaar vindt en je bij de groep wilt aansluiten kun je dit als volgt kenbaar maken: reageren onder het bericht: http://uitwijkpost.wordpress.com/2012/01/12/handtekeningenactie-gedupeerden-van-webstreepjelog/
    Een prettig en ontspannen weekeinde gewenst.
    Groet

  7. Also, van het darts straight back to reality. Daar zorgt RadaR wel voor 🙂
    Vrijdag de 13e was zeker weten een slagveld. En elke keer komen we uit op dezelfde vraag: waarom hebben de Standard & Poor’s van deze wereld zoveel macht? En belangrijker nog: wie heeft ze die macht gegeven? Wij als burger hebben er in ieder geval niets mee van doen gehad, dus democratisch zal het wel niet zijn gegaan.

  8. Dat “blonde stuk” figureert in Inside Job, Arno. Waarom denk je dat onze host anders die shockerende [:P] tekst erbij zou hebben gezet?

    Ik heb overigens uit deskundige kring vernomen, dat vieux, hoewel badinerend ook wel “workman’s cognac” genoemd, gemixd met cola redelijk te drinken zou zijn.
    Je kunt alleen dan op je “feessie” niet langer de “high life” uitnodigen en dat zal Rutte zeer doen.

  9. Prima verhaal, RadaR. Gretig gelezen onder voortdurend instemmend geknik. De macht van de rating-agency’s is nog altijd ongebroken.
    En ik deel je overtuiging, dat Nederland in de loop van dit jaar ook aan de beurt komt volledig.
    Jammer dat jij dat blonde stuk niet bent. Ik vond dat beeld wel passend. 🙂

Nice and easy to work with

