DE COCOON & DE KROKUS

Januari verloopt voorlopig precies zoals ik me dat heb voorgesteld. Januari is een maand [idem geldt in zekere mate voor haar opvolgster februari] waarin ik bij voorkeur in mijn “schulp” kruip. Als een soort reactie op de kouwe drukte van december, die of je het nu wilt of niet van alle kanten over je wordt uitgestort, mijd ik zoveel mogelijk contact met mensen, waarvan ik de stem of het gezicht net even te vaak heb moeten waarnemen. En ik geef daarbij grif toe, dat mijn tolerantiegrens wat dat betreft redelijk laag ligt en met de jaren zelfs nog meer lijkt te dalen.
Dus doe ik deze te warme januariweken wat ik me had voorgenomen; wat lezen, wat schrijven, de nog steeds groeiende muziekcollectie weer eens herorganiseren [ik ben al jaren quasi op zoek naar een manier om die berg muziek op de meest efficiente manier bereikbaar te maken en heb mezelf wijsgemaakt zo’n manier nu toch echt gevonden te hebben :)] en ik bekijk de films, die ik met zorg uitselecteerde. TV is in principe een “no-go-area” in zulke

Toch nog wat "frost" in januari ...

periodes, want wat heeft die te brengen in januari?
Even leek daar verandering in op te treden, want de KRO bleek spontaan te zijn begonnen met het herhalen van de eerste serie van de detectiveserie Jack Frost; u weet wellicht wel, dat grappige mannetje dat de meest verschrikkelijke misdaden op zijn geheel eigen manier en dus altijd tot grote ergernis van zijn baas Mullett oplost.
Het ongewone feit deed zich daardoor voor, dat ondergetekende de 1e week van januari om kwart over 12 ’s nachts zijn TV voor die eerste keer die dag inschakelde en zichzelf derhalve promoveerde tot nachtkijker.
Prettig gevolg daarvan was weer, dat er een week lang heerlijk lang uitslapen op volgde. En uitslapen in januari, ik kan het iedereen aanbevelen.
10 januari alweer vandaag, teken dat 2012 er net zo de snelheid in heeft zitten als 2011. En dat 20 januari met rasse schreden nadert; de datum waarop het aantal TV-uren onvermijdelijk weer gaat toenemen, omdat dan de bal weer gaat rollen. Wat tot een herindeling van vooral de weekend-uren zal leiden.
Zes weken coconen resten dan nog tot de voor mij magische datum 15 maart wordt bereikt. Zes weken die grotendeels gevuld gaan worden met bezigheden, die ik u al beschreef. En die, mede door die zo superzachte winter, vanaf half februari worden afgewisseld met heerlijk slome wandelingen door de hier nog steeds bestaande groenstroken, op zoek naar de allereerste tekenen van een komende lente.
Zo kan het leven in de donkere maanden toch nog “goed” zijn, vinden jullie ook niet?

21 thoughts on “DE COCOON & DE KROKUS

  1. Pingback: DON’S EN CAPO’S « RadaRoligy

  2. Januari is een prima maand om met een reorganisatie te beginnen, ook van een muziekcollectie. Is dat in het kader van je voornemen om met de jaren 60/70 iets te gaan doen?
    Of ga je t.g.v. de release van het nieuwe Earring-album ons weer verrassen met een Earring-special?

  3. Uit je “cocoon”-keuze maak ik op dat je ook Buitenhof gisteren hebt laten schieten. Enerzijds jammer maar aan de andere kant wellicht ook beter voor je bloeddruk. Had je gekeken dan had je vier heren, waarvan:
    1 uit het kabinet
    1 uit de lokale politiek
    2 uit de wereld der academici
    een uur lang kunnen horen zwetsen over de problemen, die er inmiddels bestaan met de toegestroomde oost-europese arbeidersmigranten.
    Slechts 1 van de 4 sprak openlijk uit, dat we de problemen hadden zien aankomen; de beide politici deden het zoals gewoonlijk voorkomen, dat men door de problemen als daar zijn:
    – drankverslaving
    – drugsverslaving
    – grootschalige verloedering van woonwijken
    – uitbuiting door malafide baasjes
    – slechte huisvesting
    – groeiende werkloosheid onder de arbeidsmigranten
    – criminaliteit
    – etc etc
    volledig was verrast.
    Je begrijpt nu denk ik waarom ik het over je bloeddruk had. Want je gedachten zullen ongetwijfeld teruggaan naar de logjes die je aan het onderwerp wijdde, waarin vele malen gewaarschuwd werd voor juist wat nu is gebeurd. En waar we het eerder hadden over een overheid die bij voortduring het paard achter de wagen spant zal het je niet verbazen, dat het lid van het kabinet in volle ernst aangaf, dat er een aanpak van die problemen zal volgen. Eerst de problemen de kans geven op grote schaal manifest te worden om vervolgens te pretenderen er een aanpak voor te kunnen vinden.
    En dannog langs de neus weg opmerken, dat m.i.v. 2014 ook de Roemenen en de Bulgaren binnen mogen komen. Omdat Europa dat eist.
    Weet je dat ik me erop betrap, dat ik steeds radicaler ga denken? 😦

    • Het wordt de hoogste tijd, dat er iemand een kosten-baten-analyse loslaat op die arbeidsmigratie. Ik weet haast wel zeker, dat de uitkomst zal zijn:
      – extreem hoge [zowel materiele als immateriele] kosten voor de burger
      – zeer aantrekkelijke baten voor het bedrijfsleven
      Hadden we het ook al niet eerder over hoeveel we de overheid [en misschien in het verlengde daarvan Europa] niet te verwijten hebben????

    • Ik heb inmiddels [na 4 maanden!!!] het spoor naar mijn web-log geschrijf teruggevonden. Zal eens kijken of ik iets wat ik over de arbeidsmigratie schreef kan vinden. Enig geduld graag. πŸ™‚

    • Maar Paul, nu doe je me schrikken. Jij als reddingsboei van rust en integriteit, jij als bepleiter van kalmte gaat steeds radicaler denken? Nu moet het wel echt mis aan het gaan zijn in Nederland.
      @P.:
      Jij denkt toch niet werkelijk, dat zo’n kosten-baten-analyse er echt gaat komen? Onwelgevallige zaken worden per definitie onder het tapijt gemoffeld om er over minimaal pas 50 jaar weer eens onderuit te komen als studieobject van een zich vervelend klasje aankomende bachelors of masters.

    • Tinker,Tailor,Soldier,Spy [2011] heb ik pas bekeken. Als je van het genre spionagethriller houdt zeker een aanrader. Fraai gefilmd, geweldige acteerprestaties van o.a. Colin Firth, John Hurt en Gary Oldham.
      Gebaseerd op het boek van John Le CarrΓ©.
      Wie is de Mol met de zakkenwasser Huffnagel erin is not my cup of tea. En een blik op de andere deelnemers hebben mijn verwachtigspatroon ernstig schade gedaan.

  4. Ik ben ook een liefhebber van dat grappige, eigengereide mannetje Jack Frost, maar ik vond nachtkijken toch net iets te gortig.
    Als de winter zich doorzet zoals nu het geval is denk ik, dat je in de loop van februari zeker al de eerste tekenen van de lente zult aantreffen. Ik ken het gevoel wat dat teweeg brengt. πŸ™‚

Nice and easy to work with

