GOEDE CRUIJFF-TIJDEN, SLECHTE van gaal-TIJDEN

Ooit was ik redelijk fanatiek voetbalsupporter. Begrijp me niet verkeerd: niet in de categorie “hooligan” maar wel in die van de echte liefhebber, die genoot van de successen van Feijenoord & Ajax [zo’n naar 2011 maatstaven “horror”-combinatie was destijds probleemloos vol te houden] en het succes van Oranje. In 1971 beleefde ik mijn vuurdoop waar het ondergedompeld worden in het echte supporterskorps betreft. Ik herinner me een treinrit naar Oostende, waarin ik fors gebouwde Amsterdammers een immense voorraad bierblikjes zag leegslurpen in een tempo, wat het voorstellingsvermogen te boven gaat. Dozenvol lege blikjes werden vervolgens uit het raam gekieperd, zodat als je uit het raam ging hangen je een echt spoor naast het treinspoor kon zien ontstaan. Vanaf Roosendaal hebben de schoonmakers het knap druk gehad. De volgende boottocht naar Dover zal ik ook nooit meer vergeten. 6 uur lang had ik met mijn reisgenoot het erg druk met bukken om rondvliegende stoelen e.d. te ontwijken. De treinrit naar Londen en de gang via de metro naar Wembley verliepen verrassend rustig.
En toen zitten in oud Wembley in afwachting van Ajax – Panathinaikos, genietend van een vlak voor je neus langs hinkelende Ruud Krol, die in het gips zat en daarom niet kon meedoen. We hadden het over Dick van Dijk, Horst Blankenburg, Wim Suurbier en uiteraard Cruijff en Keizer. De naam van Jaap van Praag of welke andere bobo viel geen moment.
Ik zal u de details van de terugreis na de 2-0 winst en de verovering van de 1e Cup met de grote oren besparen.
In 1974 toog ik met dezelfde reisgenoot naar Dortmund om daar Nederland – Zweden te bezoeken. Geweldige belevenis in een imposant stadion met daaromheen de penetrante geur van Bratwurst en bier. We hadden het over Suurbier, die de pijlsnelle linksbuiten van Zweden in bedwang moest houden, over Rep, de Kromme en bespraken uitvoerig hoe jammer het was, dat Aad Mansveld dit allemaal moest missen. Bobo’s? Ik denk dat ik destijds geen enkel idee had wie de algemeen, technisch, commercieel en weet ik allemaal veel directeur waren bij de KNVB. Wat zegt u? Die bestonden toen nog helemaal niet? Aha, vandaar dat iedere Hollander die de gang naar Dortmund maakte het alleen maar over voetbal had.
Zoals vele anderen ook overkwam nam het leven na 1974 voor mij een andere wending, waardoor voetbal meer naar de achtergrond verdween.
Maar het spelletje zelf, dat verloor vrijwel niets van zijn bekoring voor mij.
Tientallen jaren [ik denk, dat het na 1995 ophield] van met de mannen voor de buis kluiten volgden, waarbij ontelbare discussies werden gevoerd over opstellingen, kwaliteiten of juist het ontbreken daarvan van bepaalde spelers, winstkansen, gemiste kansen etc, etc. Hoe diep ik ook in mijn geheugen graaf: mij ontbreekt elke herinnering aan al of niet heftige woordenwisselingen over de rol van zo’n in het dure pak gestoken bestuurder, directeur, manager e.d. Geen woord werd daaraan gewijd.
Kan iemand mij a.u.b. uitleggen hoe het anno 2011 mogelijk is, dat:
– journaals openen met mededelingen over een nieuw aangesteld duur pak  bij een  voetbalclub?
– nieuwsrubrieken onevenredig veel tijd besteden om een kluitje nitwits, die blijkbaar niets anders te doen hebben of niets anders kunnen, volop de gelegenheid te geven hun mening, die in feite niets anders is als een verzameling gissingen, aannames, verzinsels en verdraaiingen, te ventileren over de achtergronden bij de komst van zo’n nieuw duur pak?
– kranten over elkaar heenvallen om diepteinterviews [nivo kinderbadje] en onderzoeksjournalistiek [categorie riool] over ons uit te storten?
Toen ik ooit begon met voetballen bij de pupillen van Lenig & Snel [ik voldeed aan beide kwalificaties] hadden we nog van die echte leren monsters, waarin flink wat echte lucht werd gepompt zodat een spetter richting de kruising mogelijk werd. [Er waren overigens toen ook al leiders van Katholieke huize, die wat merkwaardige neigingen vertoonden.]
De moderne voetbalsport wordt beoefend met een op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde bal [zou Stapel daar iets mee te maken hebben gehad?], die dan ook prompt de meest merkwaardige capriolen maakt en vaak zijn eigen richting kiest, hoe vakkundig de speler het ding ook raakt met de perfecte “wreeftrap” o.i.d.
Ik denk soms: men heeft echte lucht ingeruild voor een mengsel van valse en gebakken lucht. En deze cocktail vervolgens over de hele voetbalwereld uitgegooid. En dus is Ajax niet meer onze voetbaltrots, maar een nieuwe soapserie geworden met cliffhangers en al.
Een welgemeend advies van een oude supporter richting Amsterdam: richt een sterfhuisconstructie in met een “bad bank” erbij en pleur al die dure pakken in die bad bank. Er is vast wel een sponsor van enige omvang te vinden, die jullie precies kan uitleggen hoe je dat doet
En concentreer je vervolgens op de enige “bank” die ertoe doet: de spelersbank.

20 thoughts on “GOEDE CRUIJFF-TIJDEN, SLECHTE van gaal-TIJDEN

  1. Las vanochtend de verklaring die Davids op zijn blog heeft gezet over het vermeende “racisme” incident.
    Mijn mond viel open, want je maakt maar zelden mee dat iemand, die verbaal zo stuntelig formuleert in staat is zulk zakelijk correct proza uit zijn pen te laten komen.
    Als prater valt Davids binnen het VMBO-niveau, als schrijver moet hij hoger onderwijs hebben genoten.

    • Zullen we een gokje maken, Jurgen, dat het log van Davids rechtstreeks afkomstig is van Ten Have en Partners, het verandermanagement adviesburo, waar ze dit soort “verklaringen” losjes met bosjes uit de mouw schudden?

    • Vnd je niet dat Cruijff gisteravond in VI de hele kwestie met allure afdeed? Mijn bewondering voor die man groeide met sprongen toen ik hem in alle rust en met het nodige relativeringsvermogen de kwestie-Davids [die heeft zich enorm in de vingers gesneden door zich zo door Ten Have c.s. te laten gebruiken] hoorde afdoen.

  2. Ik weet dat het irrationeel overkomt, maar eens te meer kan ik de indruk niet weg krijgen, dat het gevoel bij die Ten Have gewoon niet goed is. Onze vriend Smeets zei het, bijna in dezelfde bewoordingen die RadaR ook meermalen gebruikte: het verhaal van Ten Have zou over ongeacht welk bedrijf , welke multinational kunnen gaan. Juridisch correct, gladjes verwoord, maar zonder ook maar een spoortje van een man met een clubhart. Kil en koud.
    Geef mij maar de passie van Cruijff, veel minder correct onder woorden gebracht, maar overlopend van gevoel.

    • Klopt hoor, Leon. M.i. moet je wel heel erg naief zijn te geloven dat een op maat gemaakt en overeenkomstig geprogrammeerd strak pak als Ten Have het zou menen als hij stelt het belang van Ajax bovenaan te zetten. Het belang van Ajax is slechts zolang van enig belang voor deze man, voorzover het de toename van het gewicht van zijn maatschappelijke positie bevordert.
      Wat denk je dat zo’n man aan verder uitbreiden van zijn netwerk zou kunnen gaan overhouden?
      Wanneer leren we nu eens in te zien, dat dit soort mensen het van de academische lopende band afkomende prototype van de multi-bestuurder is? Die het geen reet interesseert wie hij bestuurt, zolang zijn waarde er maar door blijft groeien.
      Plannen heeft hij zat op de plank liggen en de bijbehorende verhalen komen via een druk op f6 of f7 eruit rollen. Doorprikken, inelkaar frommelen en in de klikko ermee.

      • Ik ben het volkomen met je eens, RadaR. Types als Ten Have, daar zouden we inmiddels de buik echt helemaal van vol moeten hebben.

      • In aanvulling op mijn reactie van gister kan ik niet de behoefte onderdrukken om op te merken, dat heer Ten Have nu toch wel heel duidelijk bewezen heeft dat hij lid is van het bestuurdersgilde, zoals er nog veel te veel rondlopen. Zijn keurig geregisseerde acties hebben slechts één doel: Cruijff beschadigen.
        Je zou je kunnen afvragen of Nederland het zomaar kan toestaan, dat het zijn grootste voetballer aller tijden zo behandeld ziet worden. Ik ken landen, waar men op een heel specifieke wijze zou reageren.

  3. Zonder de betrokken personen daarbij tekort te willen doen moet me toch wel van het hart, dat ik de kool het sop niet waard vind.
    Alsof er geen belangrijkere dingen zijn dan het reilen en zeilen [of moet ik in het laatste geval eerder spreken van “zinken”?] bij een nota bene A’damse voetbalclub.
    Laten we nu gewoon constateren, dat Ajax niet anders is en zich gedraagt als een bedrijf met het duidelijke stempel van de 21e eeuw erop. Met academici en BN’ers, die de macht willen grijpen, met mensen die er al jaren bekend om staan dat ze altijd proberen te kiezen voor de partij waar ze zelf het beste van worden [ik ben geen kenner, maar weet wel genoeg van Danny Blind om hem onder die groep te scharen] en mensen, die het echte werk willen doen maar daar door manipulaties, gerommel, bedrog en gelieg van de machtswellustelingen nauwelijks of niet aan toe komen.
    Jurgen gebruikte al de verwijzing naar de analogie met wat we al jaren overal om ons heen zien gebeuren. Verbazing of verwondering zijn daarom nauwelijks op zijn plaats, want het gaat om wat al te lang als “normaal” gedrag wordt aangemerkt.
    Ik pleit voor een simpele en tegelijk ludieke oplossing: laat Cruijff en Ten Have maar 5 penalties nemen en de winnaar mag blijven. 🙂

    • Heb je je oplossing al aan beide heren voorgelegd, Paul?
      Overigens keurig hoe je er op wijst, dat de kwestie-Ajax niet meer is dan een minimale rimpel in het dagelijks gebeuren.
      Het is eenvoudig terug te brengen tot de vraag: voor of tegen Cruijff?
      Een kort antwoord volstaat en vervolgens kunnen we weer overgaan tot de orde van de euro, vind je niet? 🙂

      • Als het goed is gaan Ten Have en Cruijff beginnen aan een penaltyreeks van een half uur. Dat is de tijd, zo las ik net, die beide heren krijgen om de ledenraad toe te spreken.

  4. Cruijff wil de macht weghalen bij de strakke pakken en kaalhoofdige academici. Je hoorde hem zeggen, dat het prima is als dergelijke lui zich inspannen voor de beursgenoteerde onderneming Ajax. Maar van het voetbalclubje Ajax moeten ze afblijven. Dat moet gerund worden door ex-profvoetballers en niet door technocraten, die slechts via wat studie hebben ontdekt dat gras groen is en de bal rond.

  5. wat vond je van zijn mening over van gaal, dat het niet om hem en van gaal gaat maar om (zijn) filosofie voor ajax en vooral de jeugdopleiding?
    denkt van gaal te weinig creatief (want rechterhersenhelft) of teveel als leraarmentaliteit of te weinig voor het individu zoals cruiff?
    wie gaat het veld uiteindelijk ruimen en wordt ajax er als voetbalclub (niet als beursgenoteerd bedrijf) beter van?

    • Voor Cruijff doet de persoon van Gaal er feitelijk niets toe, anna. JC kijkt slechts naar “de waarde” van de persoon in kwestie i.r.t. het doel waarnaar gestreefd wordt. Cruijff hanteert daarbij het door mij begrepen en onderschreven criterium, dat die waarde niet kan zitten in een “technische” opleiding, maar vooral of misschien wel geheel in de prestaties, die de persoon in kwestie heeft geleverd vanuit het echte werkveld.
      Zoals bijvoorbeeld een uitstekend functionerende postbode zijn wijk veel beter kent dan de man, die vanachter zijn bureau postleveringsschema’s zit te verzinnen, zo is Cruijff er terecht van overtuigd, dat een ex-topvoetballer veel beter weet hoe een aankomend talent kan worden klaargestoomd dan een trainer of [technisch] directeur, die vooral bekend staat om zijn verleden als matige voetballer en ex-leerkracht.
      Wat het creatief denken betreft: van Gaal staat er al jaren om bekend, dat hij spelers als nummers beschouwt. Hij heeft het dan ook altijd over “een inschuivende nummer 4” of een “naar binnenkomende nummer 7” e.d.
      Louis is een systeemdenker en gaat altijd uit van het collectief. Terwijl Cruijff vele malen creatiever denkt en er altijd naar streeft om eerst individuele kwaliteiten van een speler uit te ontwikkelen en die vervolgens ten dienste van het team te brengen. Let wel: ten dienste van en niet ondergeschikt aan!
      Van Gaal heeft zich de status van toptrainer weten eigen te maken, maar grondig kijken naar zijn loopbaan maakt duidelijk, dat er ook heel veel smetten zijn te constateren. En die smetten zijn vrijwel altijd terug te voeren op de persoon van Gaal, zijn gedrag en zijn filosofie van het trainerschap.
      Ik weet niet wie gaat “winnen” maar ik mag toch hopen, dat ze in Amsterdam nog een greintje verstand hebben overgehouden naast die slangenkuil-mentaliteit en de altijd maar weer hoog oplopende emoties.
      Er is m.i. maar één weg en dat is die van Cruijff.

  6. Optimist slaat de spijker prima op zijn kop. Want wat er bij dat Ajax aan de hand is kan alleen maar worden geduid als een botsing tussen twee werelden. Ik denk niet, dat het echt nodig is uitgebreid in te gaan op welke 2 werelden ik doel.
    Er is een bepaalde groep mensen, die hun oordeel over Cruijff voornamelijk baseren op zijn opvallende, misschien nogal van de standaard afwijkende, verbale kwaliteiten. Ik kan alleen maar zeggen, dat ik Cruijff gisteren bij P&W heel duidelijk heb horen uitleggen waar de schoen wringt en wat de positie van hemzelf en de aan hem gelieerde groep trainers in het geding is.
    JC moet er m.i. om worden geprezen, dat hij Ajax als voetbalclub wil blijven zien. Je moet toch wel raar in elkaar zitten als je een dergelijk standpunt niet kunt onderschrijven.
    Vergelijk slechts de passie van Cruijff en bijvoorbeeld Wim Jonk met de pure kilte, die een man als Ten Have uitstraalt en het pseudo politieke spelletje wat die Römer speelt [over de zowel intellectueel als op vele andere terreinen volledig voor zijn rol ongeschikte Edgar Davids heb ik het maar niet; die droomt thuis nog altijd van zijn “Kabel”] en het moet niet moeilijk zijn je voorkeur te bepalen.
    BTW … ik benijd je om het feit, dat jij Ajax, het grote Ajax in wording, zijn eerste cup live hebt zien winnen. Wat zal het een anti-climax zijn geweest, dat in die jaren de Londense pubs nog om tien uur sloten 🙂

    • Goeie bijdrage, Jurgen. Dank je wel!
      Wat die pubs betreft: denk jij nu echt, dat wij als supporters geen rekening hadden gehouden met de sluitingstijden van de pubs? 🙂

  7. Ik heb de rust bewonderd, waarmee Cruijff net bij P&W zijn verhaal vertelde. Er is het sterke gevoel ontstaan bij mij, dat het conflict alles heeft van wat bij de privatisering van allerlei branches ook volop speelde en nog speelt. Het is gewoon een knalharde botsing tussen mensen met hart voor het “bedrijf” en de met titels beladen van de universiteit afgekomen managerstypes/strakke, snelle pakken.
    Ik hoop, dat Cruijff het wint want deze “straatjongen” heeft verre mijn sympathie.

  8. Alleszeggende benadrukking van de “zieke” wending die de media hebben doorgemaakt in hun berichtgeving. In de jaren 70/80 was niemand geïnteresseerd in de “dure pakken” bij clubs als Ajax.
    Ik sta aan de kant van Cruijff in deze kwestie, want hij probeert van Ajax weer een voetbalclub ipv een onderneming te maken. Wie kan daar feitelijk iets op tegen hebben?

  9. Tuurlijk is het een soap en misschien nog wel een goede in zijn soort.
    Desondanks mag het aantal afleveringen wat mij betreft zeer beperkt blijven.
    Kicken man …dat jij zowel Ajax als Oranje bent gaan bekijken. Heb me dat zelf al vele malen voorgenomen, maar schrok op het laatste moment toch terug.

Nice and easy to work with

