MARKETING THE SINT

Nog maar net zag ik hem weer “landen”. En zoals alle jaren daarvoor krijg ik er een warm gevoel bij. Neen, niet van de aanblik van hem persoonlijk, maar van het effect wat zijn verschijnen op de ook nu weer in forse aantallen door Papa en Mama naar de “aanmeerplek” toegestroomde kleintjes heeft.
Het blijft toch iets magisch hebben, die aankomst van Sint Nicolaas. Voor die kleintjes dan.
Nog maar koud weer thuis werd ik bij het aanschouwen van de krant weer terug gebracht in de keiharde realiteit. De realiteit, die me weleens doet verzuchten, dat de “aanmeerplek” van de Sint in de echte grote mensen wereld eerder de betiteling “afwerkplek” verdient. Een plek, waar allerlei bedrijven en instituten u en mij als consument als jaarlijks Sinterklaas-ritueel even een “grote beurt” geven.
Ik heb er nog nauwelijks over nagedacht en wellicht u ook niet, maar toch weet bijvoorbeeld Detailhandel Nederland het al heel zeker: “Nederlandse consumenten laten ondanks de schuldencrisis ook dit jaar het geld rollen tijdens Sinterklaas”.
Heel stellig, zoals o.a. ook “consumenten laten zich niet afschrikken door de crisis” en “de Sinterklaasomzet stijgt fors t.o.v. 2010”.
Je kunt je afvragen hoe Detailhandel Nederland dat toch zo zeker kan weten.
Wel, beste mensen, dat is nu wat men “marketing” en “marktstrategie” pleegt te noemen. Feitelijk zouden velen van u het moeten herkennen, wat het werd in de mooie jaren tot 2009 vrijwel dagelijks toegepast om u een [te] duur huis of een [te] hoge lening aan te smeren. Marketing is “wishful thinking” overgoten met een sausje van pertinente stelligheid. De bedoeling ervan is heel simpel: u te doen geloven, dat heel veel mensen om u heen ondanks de crisis en daarmee gepaard gaande effecten [inkomensteruggang, baanverlies, privé-sores e.d.] toch Sinterklaas [en straks Kerst en de Jaarwisseling] gaan aangrijpen om nog eens lekker met euro’s te gaan smijten. En dat u [of ik] een wel heel merkwaardig persoontje zouden zijn als we daar niet aan mee deden.
Detailhandel Nederland en alle andere op de consument jagende instanties zijn er heilig van overtuigd, dat onze koopverslaving nog zo sterk in ons bloed zit, dat we met een klein beetje pushen tussen nu en 4 december de winkels weer zullen willen gaan bestormen. Ik zou u willen uitnodigen daar nu eens niet in mee te gaan, er nu eens niet in te stinken. Let’s proof them wrong!!!
Een feest als Sinterklaas, maar hetzelfde geldt voor straks Kerst en de Jaarwisseling, leent zich er bij uitstek voor om met naar eerdere maatstaven heel weinig er heel veel van te maken. Door nu eens niet die enorme stapel speelgoed, witgoed, electronica en alle andere prullaria die we gewoon zijn in te slaan als middelpunt van de feestvreugde te nemen maar wel de mensen [zoon, dochter, vader, moeder, opa, oma etc] waarmee we dat feest vieren.
Als ervaringsdeskundige kan ik u verzekeren, dat een Sinterkaasfeest waarin de mensen centraal staan en de kadoos een ondergeschikte rol krijgen toebedeeld, bijzonder aangenaam kan verlopen en het stempel “gezellig” ten volle kan verdienen.
En als één ding vast staat is het wel, dat mensen in tijden van crisis veel meer aan gezelligheid hebben dan aan het aanschaffen van waanzinnig dure kadoos, die al vanaf 6 december hun keiharde effect op het huishoudbudget doen voelen. Kortom, strooi eens wat peper- of kruidnootjes in het rond i.p.v. Playstations 3, Scooters, I-pads,Tablets en meer van die trendy ongein.
Wellicht dat dan de marketingknulletjes en -grietjes van Detailhandel Nederland straks ook weer een beetje normaal gaan doen.

Advertenties

7 thoughts on “MARKETING THE SINT

  1. Aan mij gaat het allemaal heerlijk voorbij. Wij zien veel meer in het vieren van Kerst en ja, op de gezellige manier zoals jij zo keurig schetst. En nogmaals ja, het zal allemaal een onsje minder zijn dit jaar, maar dan blijft er nog meer dan genoeg over.

    • Exact mijn plan, Leon. 1e Kerstdag copieus dineren [:)] en 2e Kerstdag lekker op mezelf flink uitbuiken. En als mijn budget het toelaat de jaarwisseling lekker weg van Nederland, weg van de stank van vuurwerk en de relletjes.

  2. De detailhandel lijdt al zoveel onder de gedwongen spaarzaamheid van die tot voor kort zo met geld smijtende Nederlander. Je kunt ze moeilijk kwalijk nemen, dat ze alles uit de kast halen om de 13e maanden, die nog worden uitbetaald, zoveel mogelijk binnen te halen?
    It’s the economy, stupid. 😛

  3. Ik ben benieuwd of na Sint de kranten zullen melden, dat de omzet in peper- en kruidnootjes t.o.v. 2010 enorm is gestegen. Dat is immers een graadmeter voor het succes van jouw oproep?
    Die overigens wat mij betreft niet aan dovemansoren is gericht, hoor. 🙂

  4. Er loopt al een generatie rond, Radar, die niet beter/anders weet dan dat Sinterklaas en in navolging daarvan Kerst een feest van overvloed en extravaganza is. Die generatie heeft nooit Sint in zijn puurste vorm meegemaakt.
    Je zou kunnen zeggen dat we in de 21e eeuw het Neo-liberale Vrije Markt Sinterklaas vieren. Met alle toeters [van de scooters] en bellen [van de fraaiste smartphones] die daar bijhoren.
    Ik vrees, dat er als met de euro ook met Sinterklaas geen weg terug is. Althans niet langs de weg van de geleidelijkheid en het gezonde verstand. Eerst moet de neo-liberale Sint “overlijden” om de echte kindervriend, die jaren lang heeft opgesloten gezeten, weer een kans te geven. Wat dat betreft moeten we ons vertrouwen maar in handen van de crisis leggen.

  5. De jaarlijks terugkerende oproep, is het niet RadaR?
    Je zult ongetwijfeld ingeschat hebben, dat de detailhandel zit te springen om een beetje extra-omzet. In die zin is de marketing-truc wel te verklaren.
    Minder te spreken ben ik erover, dat diezelfde truc nu gebruiken in principe een poging is om mensen zelfs in deze barre [en nog barrer wordende] tijden te proberen te verleiden om weer meer uit te geven dan verantwoord is.
    Zoals je weet geldt ook hier slechts één uitgangspunt: aandacht voor de mens i.p.v. voor de pakjes bij feesten als Sint. Matig mens als ik ben is een lekkere banketstaaf, wat marsepein, een goede sigaar en een dito whisky samen met prettig gezelschap meer dan voldoende om mijn “pakjesavond” te doen slagen.

  6. Ik ben al heel lang van mening, dat Sinterklaas een kinderfeest is en als zodanig moet worden gevierd. Daarom doen wij al jaren niet mee aan het tussen volwassenen heen en weer schuiven van steeds duurdere cadeaus. Mijn kinderen [volwassen inmiddels] kunnen op elk moment krijgen wat ze nodig hebben of wat ik vind dat ze op dat moment nodig hebben. Sinterklaas is voor ons al jaren een gezelligheidsfeest, waarbij we ons nooit laten opjutten door marketeers.

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s