DE HOLLE-VATEN-GENERATIE

Het debatje tussen good old Frits Bolkestein en Frans Timmermans in Buitenhof van gister bracht bij mij weer eens iets aan het licht, wat me verwonderd naar mezelf deed kijken.
Allereerst bewees dat debatje [onderwerp: Euro[pa] en wat er fout ging en nog steeds gaat] , dat mijn sympathie waar het “the clash of the generations” betreft nog altijd volledig aan de kant staat van “the grand old man” van de categorie Bolkestein en dat jongere types als Timmermans [maar idem geldt voor de zeer jonge types als Samsom, Dibi, v.d. Raak e.d.] me zelfs al hebben ze inmiddels een ruim aantal jaren daartoe de kans gehad totaal niet kunnen overtuigen.
Trek nu niet de conclusie, dat “oud” voor mij per definitie “goed” zou betekenen, want dat is zeker niet zo. Niet elke fles wijn wordt met langer liggen beter van smaak en bouquet. Wim Kok bijvoorbeeld heeft door de ideologische veren van de PvdA af te doen mij voor de rest van mijn leven van die partij vervreemd. En de oude, traag murmelende man van nu, die op de lauweren die hij bij ING verzilverde rust heeft alle aantrekkingskracht [wat de jonge FNV-Kok volop had] verloren. Volgevreten is het enige label wat ik nog voor Kok kan bedenken.
Ruud Lubbers heeft in zijn jonge jaren zoveel smerigs uitgehaald [snoeiharde, genadeloze ombuigingen, brede herwaardering], dat de oude man Lubbers geen enkele kans maakt op ook maar het geringste flintertje sympathie. Ik kan het zelfs niet opbrengen te grinniken om het feit, dat hij tot op latere leeftijd zijn handen niet thuis bleek te kunnen houden. Groezelig, dat label krijgt Lubbers van me.
Maar dan Bolkestein, de man die me verwonderd naar mezelf deed kijken. Want een levenslange afkeer van de VVD, die in de 21e eeuw nog werd versterkt tot pure walging, blijkt niet te kunnen voorkomen, dat ik standpunten van deze man, toch een VVD-monument, en dan met name waar het Europa aangaat probleemloos kan billijken.
Na wat introspectie werd me duidelijk wat er waarschijnlijk de verklaring voor zou kunnen zijn: de huidige politieke generatie, die ik niet anders kan kenschetsen als compleet losgezongen van het volk. De huidige generatie straalt uit te weten wat goed voor ons is [net als de oude generatie deed overigens], maar blijft voortdurend op een onthutsende wijze in gebreke datzelfde volk duidelijk te maken wat dat “goed voor ons” dan wel is [en mijn mening is, dat de oude generatie dat wel kon].

2e kamer vergadert op zaterdag en klinkt holler dan ooit

Als ik zo’n Timmermans aan de ene kant hoor toegeven hoeveel er allemaal mis is gegaan sinds de publicatie van het sprookje “De Euro” dan denk ik “man, als jij en jouw generatie met jou zo ongelooflijk gefaald hebben, waarom flikker je dan niet op .. vandaag nog?” Maar politici ontslaan, dat voorrecht heeft de burger niet. Via de stembus mag hij 1x in de 4 jaar daar een poging toe doen, maar die is veelal gedoemd te mislukken.
Als ik diezelfde Timmermans ook hoor zeggen, dat de Eurozone er is om te blijven en er mogelijk in de komende tijd nieuwe leden bij zullen komen dan denk ik “wat heb jij een bord voor je kop!”. Want nieuwe leden kunnen alleen uit Oost-Europa komen en ik vertel niets opzienbarends als dat nu net als de regio van het Europese continent bekend staat, waar corruptie, fraude, sjoemelen aangeboren zijn en min of meer in de grondwetten zijn vastgelegd.
Oost-Europa, ik toonde dat een paar maanden geleden aan via een cijfermatig staatje, is een regio, waarin economische bedrijvigheid een onbekend fenomeen is. De Oost-Europese landen, die als lid van de EU zijn toegelaten, staan op veler ons netvlies als de landen, die arbeidspotentieel leveren om banen in West-Europa in te gaan nemen tegen een loon, wat het de bedrijven mogelijk blijft maken winstmaximalisatie te realiseren. Overal in West-Europa, tot aan in de UK toe, is men er inmiddels achter, dat de eigen bevolking wel heel veel werk aan het kwijtraken is aan Oost-Europese werk-immigranten. De sociale onrust, waar de politiek immer badinerend over deed, groeit met de dag.
Timmermans, zo moet de conclusie zijn, zit nog volledig vast aan het Europese model van de groei. Als Europa groeit groeit de economie en daar gaat het Timmermans en gelijkdenkenden om.
Dat een steeds groter deel van de W-Europese bevolking die door de feiten allang achterhaalde filosofie allang niet meer volgt gaat aan Timmermans c.s. voorbij. Blijkbaar heeft “us Franske” ook helemaal niets meegekregen van de globale Occupy-beweging รณf doet hij dat lacherig af als “gerommel in de marge van wat geiten-wollen-sokken-volk”.
En daarom, door die oen, dat prominente lid van de holle vaten-generatie der politici, van een Timmermans, won Bolkestein mijn sympathie. En ben ik bijzonder blij voor mezelf een excuus te hebben gevonden om een VVD-monument mijn voorkeur te geven. Het was op het nippertje, maar ik heb daarmee wat slapeloze nachten voorkomen.

10 thoughts on “DE HOLLE-VATEN-GENERATIE

  1. Druk gehad vandaar deze ietwat verlate reactie. Ik zie dat je mijn advies hebt opgevolgd en het verhaal van B. & T. zorgvuldig hebt beluisterd. Buiten wat jij al aangeeft viel mij ook nu weer op hoe “open” mensen als Timmermans ineens zijn over de kanjers van fouten die in de Europa- en Eurozone constructie zitten. Haal even terug wat diezelfde Timmermans pakweg in 2004/2005 over datzelfde Europa zei en je hebt het onweerlegbare bewijs, dat wij met zijn allen op een geweldige manier in de maling zijn genomen. Tel daarbij op de inmiddels gebleken incompetentie van de politiek om de crisis aan te pakken en er rest slechts nog 1 vraag: wat moeten we nog met dat soort lui? Opflikkeren ermee!

  2. Plasterk schrok duidelijk van de manier, waarop Huys hem probeerde te dwingen echt harde taal te gebruiken. Ik zag P. zelfs een keer duidelijk flink slikken. ๐Ÿ™‚ Dus neem maar aan, dat de PvdA-soep ook deze keer niet zo heet gegeten wordt als-ie wordt opgediend. Ik kan de “speech” van P. al haast schrijven: “dit pakket heeft heel duidelijke kenmerken van een wil tot het scheppen van de mogelijkheid te komen tot een werkelijke poging om ….. blablabla”.

    • Het zou me nauwelijks verbazen als je gelijk zult blijken te hebben. Ik blijf altijd gehinderd door het gegeven, dat ik Plasterk bij uitstek geen type vind waarbij stoere taal past. Dus als hij het gebruikt komt hij niet alleen steevast nerveus en ongemakkelijk over, maar ook nogal potsierlijk.

      • Ja, eigenlijk wel. Je noemt zelf in het log Timmermans al; de partij heeft als gezichtsbepalers Samsom, v.d. Spek, Albayrak [heeft Hamer een ander baantje of is ze nog aan het solliciteren?] en die jongen die ooit de enquete naar Onderwijs deed, Dijsselboem.
        Ik kan nu niet echt zeggen, dat die club zo opvallend goed en spraakmakend bezig is. Eerder bestaat in het algemeen inderdaad dat beeld van “de grote gedoger”. Wat de PvdA zelf bij voorkeur het bewaken van het landsbelang noemt.

    • Heb je nog tijd gehad om naar die cijfers uit de NY Times te kijken? Want ik blijf het teleurstellend vinden, dat steeds maar weer [ook Plasterk liet het onbesproken] geen enkele aandacht wordt geschonken aan de schuldposities tussen banken onderling. Want volgens mij is er een even duidelijk als onthutsend beeld van te maken.

      • Ik ben er hard mee bezig, Paul. Even geduld nog. De cijfers zijn qua verwerking het probleem niet. Ik zit nu in de conclusie-fase en dat vergt wat precisie, zoals je weet. Wellicht vandaag anders morgen plaats ik ze via een log.

  3. Als je net Plasterk hebt gehoord bij Nieuwsuur, dan blijkt die er in tegenstelling tot zijn partijgenoot Timmermans steeds minder vertrouwen in te krijgen.
    Hetzelfde geluid liet trouwens Arnout Boot gisteren in hetzelfde programma horen. En dan heb ik het nog niet eens over jouw vriend Mathijs Bouwman, die bij DWDD zat te somberen.
    Spannend woensdag, het lijkt wel de finale van de Televizierring. ๐Ÿ™‚

  4. Is het echt vreemd, dat met het stijgen der jaren een voorkeur voor de categorie “old and wise” ontstaat, RadaR? ๐Ÿ™‚
    “To love your own” is iets wat wel meer voorkomt toch?
    En als de jongere generatie uitblinkt in leegheid en gebrek aan daadkracht, tja wat valt daar dan nog in te bewonderen?
    Maar wie weet brengt de Occupy-gemeente daar verandering in, hoewel de berichtgeving in de media over die club eerder afneemt dan groeit. Wellicht hebben ze dat ook deels aan zichzelf te wijten, want ze zijn immers tegen “groei” als levensdoel?

  5. Perfect weergegeven, RadaR: ik had dezelfde verwarrende gevoelens rond mijn sympathie voor Bolkestein. Nu weet ik dankzij jouw heldere verkaring hoe dat in elkaar steekt.
    “flikker op, Timmermans”: helemaal mee eens!

Nice and easy to work with

