VERWARRING ALOM

Terwijl de maatschappelijke ontwrichting in Nederland met de minuut toeneemt en de uitdrukking “economische groei” op het punt staat ingewisseld te worden voor “bezetterskrimp” en Nederland afwacht wat de volgende grootschalige Occupy-mars gaat worden [de Efteling en Ponypark Slagharen worden genoemd als volgende targets] lijkt ook alles en iedereen steeds verder in de war te raken.
Niets lijkt meer zeker. Neem nu de hype, die Merkozy een week of wat geleden startten door ferm aan te geven, dat 23 oktober de dag van de waarheid voor Europa en de euro zou worden. Inmiddels is Twitteren over Europa weer compleet ingezakt [het belangrijkste onderwerp van “europese tweets” schijnt de nakomeling, die popster Brunie na wat daadkracht van haar Nicolas heeft geworpen te zijn] en ook in de media heeft de eurocrisis zijn plaats moeten afstaan, uiteraard aan wijlen Khadaffi.
Wel mooi van die Franse minister, die zich haastte publiek te maken, dat zijn land [neen, niet Europa maar zijn land] de belangrijkste rol heeft gespeeld bij de vangst van De Grote Donkere Leider. En omdat u en ik overtuigd dienden te worden werden we vergast op steeds maar weer onsmakelijke beelden van het corps van die Grote Arabier.
Ook de beurzen zijn in de war, want, zo wordt met veel tromgeroffel gemeld, speculanten zouden het vertrouwen in de Europese leiders hebben herwonnen. Of uw en mijn pensioenfonds daarmee uit de brand zullen raken, ik ben daar nog niet zo zeker van. Volgens mij is het gewoon het oude liedje met die speculanten; ze hebben weer wat met algoritmes zitten goochelen en zijn daardoor weer simpel in staat een trosje miljarden uit de beurzen te trekken. Tja, die lui hebben ook hun dagelijkse kosten op te brengen, dus er moet wel verdiend blijven worden.
Dat doet me eraan denken, dat 2012 dan wel door veel rondzwevende spiritueel beter-geschoolden als het jaar wordt geduid, waarin op Aarde een enorme omslag zal plaatsvinden [de Azteken-kalender voorspelde dat ooit], maar ik zou u toch ook willen adviseren de datum 1 april 2013 in uw agenda zwart te omranden. Want op die dag zal voor de eerste keer in de moderne Nederlandse geschiedenis een korting op zowel de lopende pensioenuitkeringen als de opgebouwde pensioenrechten worden uitgevoerd, die weleens tot 15% kan oplopen.
Naarmate dat moment dichterbij komt zal ik regelmatig op deze even opzienbarende als ingrijpende gebeurtenis terugkomen. Nu reeds kan ik mensen, die mij benaderden met een vraag ter zake, mededelen, dat de kans dat er van de zijde van de politiek een soort “noodfonds” zal worden opgebouwd om de pensioenen te redden ongemeen gering is. So don’t get your hopes up too high: noodfondsen zijn er alleen voor geld over de balk smijtende landen én buitennissige risico’s nemende banken. Want landen, dat zijn entiteiten waar je dingen aan moet kunnen verkopen [tanks, clusterbommen en meer van dat fraais] en banken, zijn toekomstige “werkgevers” van politici, die wel trek hebben in een commissariaatje of 6 á 7.
Het is, als je het vorenstaande in ogenschouw neemt, dan ook niet zo vreemd, dat u en ik zo langzamerhand ook geweldig in de war raken. Onzekerheid en in sommige gevallen angst bevorderen het rationeel denken nu eenmaal niet.
Want in de war moeten we zijn geweest, toen we gisteren wat een feestje van de familie De Mol en toebehoren had moeten worden verstoorden door de Gouden Televizierring te gunnen aan de nationale brompot no 1 Johan Derksen, het ADHD-kindje Wilfred Genee en de in een ware depressie verkerende Rene v.d. Gijp.
Ik zag het gisteravond al kijkend naar Voetbal Internationaal gebeuren en geloof het of niet, maar ik kraaide van plezier. En zo werd een week vol verwarring toch nog afgesloten met een moment van extase. Want elk deukje in het zelfingenomen harnas van de de Mol-clan is een extase moment voor mij. Wie is de Mol dan wel???

11 thoughts on “VERWARRING ALOM

  1. Ik lees er [nog] niets over dus veronderstel ik, dat je Buitenhof hebt laten schieten voor Ajax-Feijenoord óf het mooie weer. Daarom het advies om morgen alsnog even te kijken naar de herhaling en aan te horen, wat Bolkestein en Timmermans over Europa in crisis te zeggen hebben.
    Vanavond was er ook een half uurtje Nieuwsuur-special [als je toch terugkijkt morgen :)] geheel gewijd aan wat de Euro-lijders niet zeiden. Daarbij ook een zeer vermoeid ogende Arnout Boot, die het volgens mij niet meer ziet zitten met Merkozy en de rest van de Clan der Incompetenten. Er was ook nog een CDA-europarlementtruttebol, maar die kun je, zoals je zult begrijpen, compleet negeren [of doorspoelen].
    Sleep tight, Europa bestaat nog.

  2. Oeps, dat verhaal van Paul moet ik even 7x lezen 🙂
    Maar kan mooi van de gelegenheid gebruiken maken om ook je te complimenteren met de actuele kopfoto. Is dat Occupy Madrid?
    Wel mooie slagzin: “Wij zijn slechts gereedschap in de handen van de politici en bankiers”. Zeg maar eens dat het niet waar is!
    Zou Occupy Nederland ook hopen zo massaal te groeien?

    • Paul heeft idd een lekker rekensommetje opgesteld 🙂 Ik heb het nu zo’n keer of 3 gemaakt en ik kom maar tot één conclusie : dit gaat ons bakken met geld kosten. En niet voor één keer, maar gedurende jaren en jaren.

  3. Je aankondiging t.a.v. de pensioenen is niet onjuist, maar er zijn nog wat escaperoutes. Zoals een truc met de rekenrente + de mogelijkheid om de verhoging van de pensioenleeftijd [die nog geen kracht van wet heeft] alvast in te boeken. Daarmee zou de dekkingsgraad behoorlijk kunnen worden opgekrikt.
    Maar alles valt of staat natuurlijk bij wat er met de schuldencrisis gaat gebeuren. Als je in ogenschouw neemt, dat van de Griekse staatsschuld van zo’n 400 miljard zo’n 40% [=160 miljard] “in bezit is” van buitenlandse investeerders en de nu rondzoemende eis dat daarvan 50-60% als oninbaar moet worden afgeboekt, dan staan banken en andere investeerders, w.o. pensioenfondsen, een verliespost van 80-100 miljard te wachten.
    [De resterende 60% van de Griekse staatsschuld ofwel 240 miljard is als volgt verdeeld: 20% [80 miljard] zit sec bij Griekse investeerders [banken en PF’s] en 40% [alweer 160 miljard] rust bij buitenlandse overheden en het IMF [wat door buitenlandse overheden wordt gefinancierd]. Het mag als uitgesloten worden gezien, dat die laatste 40% van de Griekse staatsschuld voor afboeking in aanmerking zal komen. Dus als het voorstel wat er nu ligt [50% afboeking] wordt aangenomen helpt dat Griekenland van “slechts” 30% [0,5 x 20% + 0,5 x 40%] van zijn staatsschuld af en resteert er nog steeds 70%, die het land nooit zal kunnen terugbetalen.
    Daarnaast geldt nog, dat als Griekse investeerders ook mee moeten doen aan die 50% afboeking [de 20% die ik eerder noemde] zij onmiddellijk in enorme liquiditeitsproblemen komen; banken kunnen dreigen om te vallen, pensioenen kunnen niet meer worden uitbetaald. Dus zal er langs een andere weg weer geld naar die investeerders moeten worden gepompt. En betaalt weer de belastingbetaler deels of geheel die afboeking.
    Het is een giga-complexe toestand geworden, waar Merkozy zo langzamerhand niet meer uitkomen. Te meer ook, omdat ze hun eigen banken moeten steunen, omdat daar het meeste van de 160 miljard zit, die de 1e tranche van 40% omvat. Daar hebben ze die herkapitalisatie voor uitgevonden en we weten allemaal waar het geld daarvoor vandaan komt ..toch????

  4. De verwarring m.b.t. Griekenland neemt alleen maar toe. Een wat betere blik in de Griekse boeken heeft de benodigde donatie met maar liefst 200 tot 400% doen stijgen.
    Als ik me goed herinner zijn er al wat miljarden naar onze Griekse vrienden gegaan; ik begin me echt af te vragen wat de heren in Athene daarmee hebben gedaan. Op een Zwitserse bankrekening gezet misschien?
    De Eurotop zal wel weer op een dal uitdraaien. Ik heb gisteren even kort naar het voorafgaand debat in de 2e Kamer zitten kijken. Ik weet het: had ik nooit moeten doen.
    Niet vergeten morgenavond VI te kijken, want de heren gaan natuurlijk nog even op hun geheel eigen wijze in op het winnen van die ring. Ze schijnen zelfs te overwegen het programma voor één keer de titel Lords of the Ring mee te geven.

  5. Ik gun het die drie mannen meer dan die enge clan van de Mol. Zo’n Koningsbrugge ook … omhooggevallen grappenmaker.
    Maar laat ik niet mopperen, want ik ben on the moon, dat the voice niet gewonnen heeft.
    En ook heel erg tevreden, dat Guus Meewis tot het TV-talent van het jaar is gekozen. :}

  6. Zou het gelouwerde trio nu ook recht hebben op een fraaie bonus? Dat ADHD-jongetje Genee stuiterde gisteravond 2 uur lang bijna door de studio; tjongejonge, wat was die knaap hyper!

    De beurzen RadaR knallen na het weekend, als er blijkt weer niets te zijn opgelost, gewoon weer naar beneden. De heren speculanten hebben dan even snel weer gecasht aan hun slotmachine.
    En ondertussen gaan de Moody’s van deze wereld gewoon door met downgraden, het is werkelijk te gek voor woorden.

  7. Ik gunde het Wie is de Mol heel erg. Jij niet? Want eerlijk is eerlijk: VI is natuurlijk wel een programma sec voor mannen, al wekte Mies dan wel de indruk dat ze ook zou kijken. Het zoetzure lachje op het gezicht van onze nationale TV-tycoon was een plezier om te zien, dat is een feit.

  8. De verwarring zal na dit weekend wat Europa betreft alleen nog maar groter zijn is mijn donkerbruine vermoeden.
    Prachtig, dat VI die ring heeft gewonnen. Ik kwam ook niet meer bij gisteravond, vooral door Derksen’s “dankwoordje”. 🙂

Nice and easy to work with

