INFORMEER UZELF [en reken niet teveel op Occupy]

In een periode, waarin “the awareness” van het volk naar een hoger nivo moet worden gestuwd [awareness is thé word to use in Occupy-kringen] is het verrekte belangrijk, dat zoveel mogelijk mensen worden geïnformeerd over de werkelijke wereld waarin ze leven. En over de werkelijke machtsverdeling in die in verval aan het raken wereld.
In mijn vorig logleven bij webstreepjelog [ik denk soms nog met enige weemoed aan die tijd terug] heb ik diverse malen aandacht gevraagd voor documentaires uit de Zeitgeist-hoek, documentaires over de economische en ecologische verwoesting van IJsland en meest recent de voortreffelijke bioscoopdocu Inside Job.
Er zwerft in de virtuele en digitale krochten van het internet een ongelooflijke hoeveelheid materiaal rond; helaas is lang niet in alle gevallen sprake van goed doorwrochte informatievergaring. M.a.w. er zit een hoop garbage tussen, meestal gemaakt door op zijn zachtst gezegd wat merkwaardige lieden, die er niet voor terugschrikken met al even merkwaardige oplossingen op te proppen te komen. Het is dan ook goed voorstelbaar, dat hij of zij die op zoek gaat naar informatie al snel afhaakt door wat hij/zij tegenkomt.
Waardoor wel heel bruikbare informatie in de vorm van bijvoorbeeld uitstekende onderzoeksjournalistiek onaangeroerd blijft rondzweven.
Zoals een 4-delige docuserie , gemaakt door AlJazeera UK en uitgezonden door de BBC.

In de docuserie wordt op een heldere wijze en langs een chronologische lijn de financiële crisis van start tot en met nu behandeld in de volgende delen:

1. The men who crushed the world
2. A global financial tsunami
3. Paying the price
4. After the fall
Een aanrader voor iedereen, die zichzelf betrokken voelt en de ins en outs rond de financiële crisis helder en duidelijk uitgespeld wenst te hebben.

Terwijl ik dit schrijf zie ik vanuit mijn ooghoek live de confrontatie die de Grieken aangaan met de steeds meer in aantal groeiende politie. De Hollandse media schenken er om voor de hand liggende redenen nauwelijks aandacht aan, maar het web maakt veel zoniet alles bereikbaar.
De Grieken laten min of meer zien wat een echte protestdemonstratie inhoudt. Andere koek dan de aanpak van wat ik na diverse gesprekken met betrokkenen uit die hoek niet anders kan typeren als de zachte eitjes beweging die zich Occupy-Amsterdam noemt. Die woorden als “vertrouwen”, “awareness” en “liefde” als wapens willen gebruiken om een als corrupt onderkend systeem te veranderen. Maar niet in staat blijken om een zinvolle discussie aan te gaan en er door het onbereikbaar maken van de website en het forum niet voor terugschrikken om meer diverse geluiden te onderdrukken. Occupy spreekt voortdurend van “dit is het begin” maar blijkt geen enkele notie te hebben hoe nu verder. Zelf spreekt men zonder terughoudendheid over een fors groeiende steun zonder dat er enig teken is, dat daar op wijst. De introverte houding en de softe benadering van wat een wereldprobleem is geworden is ook geen stimulans voor de gemiddelde Nederlander om zich ronduit achter de Occupy-gedachte te plaatsen.
Het is met diepe teleurstelling dat ik constateer, dat het er veel op lijkt dat een kans verloren dreigt te gaan.

17 thoughts on “INFORMEER UZELF [en reken niet teveel op Occupy]

  1. De 1e twee delen waren al opzienbarend, maar weet je dat ik deel 3 nu al het meest onthutsend vind?
    Er zijn namelijk beelden in te zien, die nooit de Nederlandse TV hebben gehaald. En je kunt je in alle ernst afvragen of dit geen opzet is geweest.
    Beelden van woedende Franse werknemers, die geconfronteerd met sluiting van “hun” bedrijf [mooi voorbeeld waren Continental & Caterpillar] hun bazen in gijzeling namen; de IJslandse protestzanger die de IJslanders stimuleerden om de falende regering omver te halen.
    Na aflevering 3 ben ik er min of meer van overtuigd, dat dergelijke beelden ver van ons zijn gehouden. Zelfs een toch als integer bekend staand programma als Tegenlicht bleef in gebreke en vond het blijkbaar interessanter om een zelfgemaakte [m.i. nogal stuntelige] docu uit te zenden, waarin het scenario van een vallende euro werd getracht uit te werken.

    • Je mag gerust weten [ik schaam me daar totaal niet voor], dat ik zat te genieten bij het zien van de doodsangst bij die baas van Caterpillar en het zien van het op het hoofd van die arrogante zak van een CEO van Continental uiteenspattende ei.
      Het is zoals je zegt: deze beelden werden nooit in de Nederlandse media vertoont.

    • Het is daarom, Optimist, dat ik het met RadaR eens ben, dat de zacht-eitje-aanpak van de Occupy-beweging nergens toe kan en zal leiden. Het aloude gezegde, dat je geen smakelijke omelet kunt bakken zonder wat eieren te breken heeft nog niets van zijn waarde verloren.
      We zullen denk ik ook wel snel gaan meemaken, dat anders dan de softe Dutch approach Occupy elders in de wereld feller van zich zal gaan afbijten.
      Feitelijk bestaat er al een heel goed zichtbaar verschil tussen de aanpak in Amerika en bijv. Amsterdam. Desgevraagd vertelde een A’damse Occupier mij, dat het verschil is terug te voeren op het gegeven, dat “de Amerikanen er veel slechter voorstaan als wij” [!?!?!?]. Dan zucht ik en denk “jij hebt er niet zo gek veel van begrepen, beste man”.

    • Ik heb blijkbaar een info-achterstand. Ben bij deel één blijven steken. Tijdgebrek weet je wel. :). Maar ga die dit weekend inhalen met de “tsunami” for starters. En dat ei wil ik ook wel zien uiteenspatten.

  2. Ja hoor, Jeanette, ik kijk ook, want ik heb het sterke gevoel dat ik wat de Atheense beelden betreft zit te kijken naar mensen, die werkelijk iets duidelijk proberen te maken.
    @Jurgen: de A’damse stream [website al voor de 3e dag uit de lucht] wekt idd de indruk alsof ik naar een commune uit de sixties zit te kijken. En dat is niet het meest inspirerende beeld. 🙂

  3. Tja, RadaR, kijkend naar deze docu’s komt vanzelf weer jouw kwalificatie “economische oorlogsmisdadigers” in me op.
    Ik had het al bij Inside Job en voelde het deze keer opnieuw: een diepe afkeer richting dat zooitje gladdekkers met hun gluiperige koppen.
    En we stelden het al zo vaak vast: de politiek deed niets anders dan zoveel mogelijk speelruimte voor dat addergebroed scheppen. Gordon Brown met zijn “light touch” om nadat de boel is ingestort krokodilletranen te huilen. Wat een faillure is die man, yagghhh!
    Wat dat Occupy betreft: ik las net dat de softe A’damse tak in het weekend “een mars naar de DNB” gaat organiseren. Geen idee wat ze daar willen doen. Ik denk dat jij/wij je/ons beter op de Haagse tak kunnen concentreren. Niet alleen hebben ze daar vanaf het begin hun communicatiekanalen beter op orde, maar ze zijn ook heel duidelijk minder zweverig. Er staat aan die kant een discussie met de politiek op de agenda over het financiële systeem. A’dam geeft er verre de voorkeur aan om gezellig in de tentjes samen wereldbestormende gedachten te ventileren. Ik begreep van iemand die er was geweest, dat vooral Jezus, Intergallactica en spiritual awereness daarbij een belangrijke rol spelen.

  4. Een oud-bankier, die als politicus een failliete bank eerst probeert te slijten aan de Britten, die er niet in stinken en vervolgens zijn persoonlijke vendetta met de CEO van Lehmannn beslecht door de bank te laten omvallen en daarmee de crisis in gang brengt.
    De strijd om “wie de grootste heeft” tussen New York & Londen, die een politicus ertoe brengt “light touch” toezicht in te voeren. Dezelfde politicus, die later als premier van zijn land zonder een spier [behalve dan de gebruikelijke tic met zijn lippen] te vertrekken zal zeggen, dat er te lang te onverantwoord is gehandeld.
    De al genoemde oud-bankier, die zijn vrienden van Merryl Lynch, Morgan Chase en GoldmanSachs wel redt met 215 miljard belastinggeld [nog geen week later werd bij GoldmanSachs voor 2,6 miljard aan bonussen uitgekeerd]. En als “ice on the cake” nog 85 miljard weggaf om AIG te redden, zodat de volkomen verknipte CEO van die club zich met een gerust gevoel en een zak met geld [315 miljoen] op straat kon laten schoppen.
    Europese banken [en pensioenfondsen], die zonder enig idee te hebben en volledig verblind door de glans van geld voor miljarden aan rottige derivaten kochten.
    Het wordt allemaal keurig en zonder opsmuk uit de doeken gedaan in de eerste 2 delen van deze docureeks.
    En de andere twee ga ik zeker ook bekijken, al was het maar om te zien hoe de narcisten in Dubai “naar de kloten” gingen.
    Heel goed dat je deze docureeks onder de aandacht brengt RadaR. Een “must-see” voor iedereen, die met ook maar een greintje verontwaardiging kijkt naar wat er sindsdien is gebeurd.

    • Valt jou, Paul, ook niet op hoe groot de simularity is tussen eerst de Paulsen-aanpak en daarna de Europese aanpak? De EU-leiders mogen zich dan kwaad gemaakt hebben [voor de buhne] maar lopen qua aanpak volkomen aan het lijntje van de US. Totaan Quantitive Easing [want dat is het Noodfonds in feite toch gewoon] toe.

    • Dat is toch niet zo vreemd, Jurgen, die copy-cat-aanpak? De globalisten annex vrijemarkt-denkers creëerden een globaal probleem. Dus komt er een global uniforme aanpak, waarbij de VS het scenario schrijft.

  5. Kun je mij aan die link helpen waar beelden uit Griekenland mee zijn te bekijken?
    Ik heb zo af en toe naar de stream van het tentenkampje op het Beursplein gekeken, maar daar val je bij in slaap. 🙂

  6. Je blijft een roekeloze vogel he Leon? Zomaar een uur die box ingaan; maar je stond altijd al bekend als de man met de sterke maag 🙂
    De docu [en dat zeg ik ook tegen O. ] zou ik zeker kijken en ik hoor graag wat je er van vindt.

  7. Ben in jouw voetstappen gestapt en heb vandaag een uurtje chatbox bij Occupy gedaan. 🙂
    En ik ben er compleet gedeprimeerd weer weggegaan, werkelijk waar.
    In die gedeprimeerde stemming ga ik vanavond, met een kleine onderbreking voor Lewis [:)], eens voor dat vierluik van Al-Jazeera zitten. Of ik er van opvrolijk????

  8. Dank je voor de prima tip … ik heb deel 1 onmiddellijk gekeken. Vanavond voetbal dus mooie gelegenheid om verder te kijken. Er zingt op dit moment één naam dor mijn hoofd: Paulsen!
    Jammer trouwens ,dat je je zo teleurgesteld voelt over de tentenkamp-beweging.

Nice and easy to work with

