GODDOMME

Blijkbaar is voor een aanzienlijk deel van de wereldbevolking gisteren God aan een slopende ziekte overleden. En ik, simpele ziel, wist niet eens dat hij terug op de aardkloot was. God schonk ons de tablet, de iPhone, de iPod.
God zorgde ervoor, dat we bijna allemaal 24/7 connected zijn en dus ons op elk moment van de dag kunnen vermaken door met onze vette vingertjes over een schermpje te browsen, door steeds maar weer dezelfde uppers tot ons te nemen via iTunes.
God digitaliseerde ons, maakte van elk van ons een bit, die samen met andere connected people, die allemaal “Think different” als hun evangelie beschouwen, lange rijen bytes vormen en allemaal elke dag hetzelfde doen.
Het overlijden van God [wanneer komt hij weer terug denkt u?] was aanleiding om gisteravond op ned. 3 een uur lang te gedenken. Ik zag [en hoorde] bitjes, die wat leek op een orgasme kregen bij het weer bekijken van Gods marketingmachine. We zagen God’s adds en preken, waarin hij zijn “different thinking” zo weergaloos [aldus de bitjes] demonstreerde via zijn zwarte coltrui en de stonewashed jeans.
Ik was compleet “blown away” en kon aan het eind van dat uur verheerlijking, ja bijna hernieuwde heilig verklaring van God slechts één woord stamelen:

GODSAMME………..

20 thoughts on “GODDOMME

  1. Naemi Tahir deed vandaag in Buitenhof ook nog haar duitje in het zakje over Jobs. Ik neem aan, dat je dat al fronsend zal hebben aangehoord. ?

  2. Helemaal eens met het oordeel over het bijna ziekelijke gedrag i.r.t. Jobs’ dood. Hou me daar verre van.
    Wel nog iets leuks en dan speciaal voor onze gastheer: ik kreeg gisteren een tweet binnen met een link naar een artikel in Esquire. Dat artikel was een re-issue van een interview met Jobs in 2003. Jobs werd uitgehoord over de iPod. Hij begon toen als voorbeeld wat muziek op zijn nieuwste gadget binnen te halen. En welke song zat bij de eersten, die hij koos: RadaR Love!!!!
    Het mag dan een nerd zijn geweest, RadaR, maar van muziek had hij duidelijk verstand. 🙂

    • Bedankt voor je RT. Gelezen en geglimlacht. BTW je snapt best dat ik niets tegen de nerd Jobs had, maar alles tegen de kudde heb, die van hem een soort messias maakte.

  3. Jeetje, Steve J. zorgt ook hier al voor een hele hoop bladvulling. Get real people, we weten toch al heel lang, dat, al was dit de kroniek van een aangekondigde dood, men er tegenwoordig toch gewoon een hype van maakt. Hypes is één van de weinige genoegens die ons nog resten.
    Hypes = money stupid. 🙂

    @Jurgen:
    vraag blijft natuurlijk wel of de zombies ook gewoon schulden mogen maken. Zo ja, dan is er een nieuw gat in de markt gevonden. Lend to the dead en vervolgens mogen ze virtueel zich drie slagen in de rondte kopen. Met cijfers kun je tegenwoordig immers alles?
    Ik zie het beeld voor me van hele lange rijen zombies, die de nacht doorbrengen voor de poort van Cloud Apple. Het is te hopen, dat één van de zombies zijn net verkregen iPhone zal gebruiken om een filmpje te maken, zodat de levende zombies dat op YouTube kunnen bekijken. En zullen uitkraaien “there’s a sale life after death”.

  4. PS: die reactie-functionaliteit is werkelijk heel storend, RadaR. Regelmatig zie ik door het blijven hangen van die uiterst irritante [jij zult daar niets aan kunnen doen, vermoed ik,] blokjes niet wat ik typ.
    En dus volgen er typefouten, die ik niet wens.
    Het heeft er veel van weg, dat WordPress bedoeld is voor mensen als anna, die uitblinken in soundbytes.

    • Sorry, Paul, alle begrip voor de ergernis, maar ik kan niets doen aan die uiterst irritante twitter en facebook-blokjes. Heb je al geprobeerd om je als “guest” aan te melden? Wellicht helpt dat.

    • Maakt geen fluit uit, RadaR.
      Ik denk, dat ik langere teksten [en dat zijn ze al snel hier] voortaan maar in de tekstverwerker schrijf. En dan plakken. 🙂

    • Ok, laat je niet kisten door de “onzichtbare” dwang van WordPress en blijf je lappen leveren. 🙂

      Zullen we Jobs maar voortaan De Grote Herder noemen? En moeten we ons geen zorgen maken over de nu dolende kudde?

    • “Het heeft er veel van weg, dat WordPress bedoeld is voor mensen als anna, die uitblinken in soundbytes”

      is dat een verwijt? aan wordpress? aan mij? aan mensen zoals ik? aan soundbytes?
      ik blink trouwens niet uit in soundbytes 8)

      • Maak er van wat je wilt, anna. Hoewel ik meen dat duidelijk genoeg te hebben aangegeven treft mijn verwijt WordPress. Tenzij jij achter die blokjes zit, dat zou de zaak compleet veranderen.

        @RadaR: de term “kisten” is je ongetwijfeld ingegeven door het heengaan van God.

  5. De media hebben het er maar druk mee. De kranten langslopend vanochtend zag ik de naam van God overal opduiken.
    Ik sta hier redelijk simpel in. Geef de man de verdienste die hij had [eigenlijk heeft hij die verdienste meer dan voldoende in natura al gekregen, maar is hem de kans ontnomen daar lang van te genieten], maar laat hem niet meer maken dan hij is. Een handige Amerikaanse jongen, die het goed heeft gedaan en ongetwijfeld ook regelmatig verwonderd zal hebben gekeken naar het sektegedrag van kopers van zijn prullaria. Als je God iets moet nageven dan is dat wel dat hij het fenomeen van de drie dolle dagen van de Bijenkorf op zijn eigen wijze heeft vervolmaakt. Zijn verdienste ligt dan ook niet in al die prullen, maar in het ruimte bieden voor het zo langzamerhand ziekelijke kuddegdrag van mensen om zich verder te ontplooien.

  6. Als ik het moet geloven dan zou mijn leven maar hopeloos niets moeten zijn. Nergens iets van Apple in huis, de PC draait op Windows XP, muziek komt via de CD-speler ….Jobsloos, dus hopeloos.
    Maar laat ik er meteen bij zeggen, dat ik me er prima bij voel. Van sektes heb ik nooit iets moeten hebben en coltruien krijg ik jeuk van.
    De spijkerbroek behoort al jaren tot mijn garderobe.

  7. Wat mij opviel [ik heb er ook verwezen naar zitten kijken] aan dat uurtje heilig verklaring was, dat er nauwelijks op de [vermeende?] werkelijke kwaliteit van Apple’s produkten werd ingegaan. Ik heb nooit achter een Mac gezeten, dus ben geen ervaringsdeskundige. Ik heb er geen enkele behoefte aan mijn “pc” op mijn schoot te nemen. iTunes interesseert me al helemaal niet, maar ik kan me voorstellen dat het voor de “hype-jeugd” iets leuks [fantastisch vind ik schromelijk overdreven] zou kunnen zijn. Als ik op straat loop kijk ik liever om me heen dan op een piepklein schermpje. Dus had ik graag gehoord wat er nu zo bijzonder is aan heer Job’s gadgets. Eerder deze week zag ik Jeroen Krabbé drifitg scrabbelen op zo’n mini-schermpje en dacht “man, doe toch niet zo vreemd, koop een scrabblespel”.
    Jobs was, Leon zei het al, een slim ondernemer, die handig inspelend op het menselijke karakter van deze tijd, erin is geslaagd om de gebruikers van zijn spulletjes om te turnen tot leden van een sekte, waarvan hij de onbetwiste leider is. Hij droeg ook zijn eigen goeroe outfit, die [hoe kan het anders?] voor iedereen te koop is. Ik zag gisteren ook, dat de sekte een enorm hoofdkantoor gaat bouwen, wat [het zal me niet verbazen als dat uit Job’s laatste “oordeel” zal blijken] als een baken zal fungeren voor de hele univers.
    Grootheidswaanzin, maar ik geef grif toe dat het vrijwel onmogelijk is normaal te blijven doen, wanneer alleen je verschijning op een toneel al een hele zaal “bitjes” [prima gekozen die benaming RadaR] in volledige staat van extase brengt. En als je dood “leiders” als Cameron en Obama dwingt om publiekelijk hun “leedwezen” te betuigen.De volgende job van Jobs is nu people beyond aan zijn spulletjes te krijgen.
    Zijn markt is van de levende zombies geswitcht naar de echte zombies.

    • “Zijn markt is van de levende zombies geswitcht naar de echte zombies.”

      Oei, oei, oei ……dit is een mooie, Jurgen! Die houden we er in. 🙂

  8. “Heb je weleens op 2 schermen een foto op een Mac en Windows-PC naast elkaar gezet?”
    Zo wilde de met een extatische blik in haar ogen aangeschoven tafeldame van Matthijs de wereld overtuigen van het goddelijke van Job’s produkten. Aan de andere kant zat die omhoog gevallen nerd [hij blijkt inmiddels de baard in de keel te hebben viel me op], die inderdaad maar niet kon stoppen met zijn adoratie tonen voor de coltrui en de jeans. Geloof het of niet, maar de media melden vandaag, dat er een run op zwarte coltruien is ontstaan.

  9. Ik ben onmiddellijk weggezapt toen ik doorkreeg wat van Nieuwkerk ging doen. Weet je wat het is, RadaR? Iedereen zegt wel dat het geloof, religie op zijn reet ligt, maar dat is natuurlijk helemaal niet waar. Mensen geloven nog steeds, slechts hun God is van gedaante veranderd. God is nu een succesvol entrepreneur, die ons van geheel eigentijdse “geboden” voorziet. Gij zult 24/7 connected zijn, Gij zult mijn relikwiën kopen, Gij zult mij via het scherm aanbidden e.d.
    Godverdomme, er is gewoon een slim zakenmannetje de pijp uit gegaan en tot in de hoogste kringen [premier Australië, UK, Obama etc.] vallen ze op de knieën en staren omhoog in de hoop een glimp op te vangen van zijn elevation. Zijn we met zijn allen zielig of niet?

Nice and easy to work with

