EEN MAN OM MEE SAMEN TE WERKEN.

Wie mij kent weet dat ik het liberalisme als politieke stroming ver van mij werp. Desondanks zijn mij zekere liberale trekjes niet vreemd. Mensen kansen geven, mensen stimuleren tot ontplooiing, vrijheid om te denken en vervolgens dat te zeggen acht ik een waardevol goed.
Voor al die “liberale” trekjes geldt wel, dat ik er de verwachting aan koppel, dat er op een wijze gebruik van wordt gemaakt, die in het algemeen als beschaafd wordt erkend en herkend.
Ontplooiing tot beroepscrimineel bijvoorbeeld valt daar niet onder. Of carriere maken als beroepsklaploper. Ook beroepsleugenaar, tokkie, drugsverslaafde of alcoholist vind ik carrieres, die niet moeten worden gestimuleerd.
Na 2 dagen Algemene Beschouwingen te hebben aangekeken kan er één carriere aan dat lijstje worden toegevoegd: die van gekozen onbeschofte, gefrustreerde, rancuneuze brulaap.
Heel lang heb ik wat Geert Wilders deed en doet langs me af kunnen laten glijden. En aanvankelijk kon ik zelfs gisteren nog wel grinniken om zijn snedigheid. Zoals in het debatje met Pechtold over de azielzoekerscentra. Wilders lachwekkende voorstel om nieuwe centra voortaan alleen te bouwen in de nabijheid van linkse concentraties bracht me aan het lachen.
Toen Pechtold vervolgens aangaf, dat er in zijn Wageningen al zo’n centrum aanwezig was en dat hij er erg blij mee was reageerde Wilders bliksemsnel met ” dan bouwen we er nog 5 bij”.
Wellicht verschilt u met mij van mening, maar een dergelijke adremme houding brengt me aan het lachen.
Dat lachen verging me snel. Er startte een minutenlang gesar en getreiter, afgewisseld met politieke grofbekkerij. Wilders slaagde er perfect in de campagne tegen het pesten op scholen tot een hopeloze te maken. Een platvloers “jullie kunnen allemaal de boom in” vormde het sluitstuk van een stroom kinderlijke verontwaardiging, waarvan de legitimiteit kon worden gevonden in een uitgebreid en verheerlijkd vertoon van macht.
Ik loop al lang genoeg mee om te weten, dat dag 2 van de AB een “fast forward” gebeuren is. Rutte mag dan minder saai ogen als zijn voorganger, maar desalniettemin staat ook hij 6 uur lang begrip op te brengen voor de standpunten van de Kamer om vervolgens alle voorstellen, suggesties en bezwaren van zich af te werpen.
Tot eind van de middag dat moment kwam, wat alles, zo dat al niet het geval was, voorgoed duidelijk maakte. Al schijt Wilders op de schoenen van Rutte, al zeikt hij letterlijk in de julliennesoep van Haarsma, al verkracht hij Miriam Sterks op het toilet, Wilders zal altijd een man zijn waar VVD en CDA mee kunnen samenwerken.
En dat zegt alles over de VVD en vooral het CDA. Over Wilders zeg ik liever niets meer.

13 thoughts on “EEN MAN OM MEE SAMEN TE WERKEN.

  1. Volgens berichten is “Doe normaal man” al een UTUBE-hit. Another thrill for the klootjesvolk zullen we maar denken. Ik hoop wel, dat we dit niet nog weken gaan horen en zien en laat er a.u.b. geen plaatje van worden gemaakt. Wat dat betreft kan beter Dance de Zorba van Trio Hellenique in een 2011-remix [iets voor Tiesto????] opnieuw worden uitgebracht. Levert de Grieken misschien nog een paar euro op. Wordt het misschien toch nog een faillissement wat niet bij gebrek aan baten wordt opgeheven. 🙂
    Wat dat hacken betreft: de bodyguards van de Blonde Brulaap zijn blijkbaar niet zo IT-onderlegd.

    • DWDD en Pauw & Witteman besteedden er veel tijd aan om de historische betekenis van hét moment tot in detail uiteen te rafelen. Ook in de dagbladen zijn de columns niet van de lucht waarin het “doe normaal man”-moment het onderwerp is. Het is maar goed, dat Boer Zoekt Vrouw er snel weer aankomt en de verkiezing van de TelevizierRing. Want Nederland lijkt er echt klaar voor. Neen, niet klaar mee, daar gaat nog een generatie overheen.

  2. Geloof jij in dat onderzoek , anna? Voor mij is het om Leons woorden te gebruiken nogal ongrijpbaar. Wat il wel snap is dat de wetenschap zich een alibi aan het verschaffen is om de komende jaren en jaren allerlei leuke nadere onderzoeken te gaan doen, waar wij maar van moeten afwachten wat ze gaan opleveren.
    BTW …. hebben jullie ook meegekregen, dat de site van de club van Wilders is gehackt? Er staat nu een foto van Erdogan op …je weet wel, die uit de mouw kwam gekropen.

  3. Cohen moet soms het gevoel hebben dat de Blonde Kaninefaat ook sneller dan het licht gaat.
    Laat ik duidelijk zijn: ik heb me enorm zitten ergeren aan W. en stelde tegelijkertijd vast dat het politiek “debat” in Nederland voor altijd een rigoureuze verandering heeft ondergaan. De tijd van de oubollige dikbuikige met sigarenas bedekte mompelaars op het spreekgestoelte is voor altijd voorbij. Er is een tijd aangebroken,waarin parmantige dametjes met stekkerdozen, stamelende warhoofden, vuilbekkige straatschoffies, aan verbale diarree lijdende kakballen en normen en waarde[n]loze christen-democraten de dienst uitmaken.
    Europa staat aan de vooravond van een “people’s revolution”; wellicht dat die ook het zichzelf volledig overleefde politieke wereldje zal schoonvegen. Ik zou er bijna op gaan hopen.

    • Laten we eerst maar eens afwachten of en welke fouten er gemaakt zijn bij de meting. Voorshands zegt dit verhaal me niet veel meer als een doorsnee artikel in een sensatieblaadje. Wat ik ook niet lees.

    • Interessant, maar een beetje ongrijpbaar. Is het daarom voorlopig niet beter, dat we ons met de real world bezig houden? Waarin zojuist werd gemeld, dat [ook Nederlandse] banken nog steeds te hoge bonussen uitkeren. Dezelfde banken waarvan gisteren werd gemeld door de ECB, dat ze er bijna weer zo beroerd voorstaan als na de ontdekking van het Lehmann-deeltje in 2007.

  4. Inhakend op je laatste alinea: het is eigenlijk ook niet zo vreemd dat Cohen “heult” met de vijand. Al decennia is de oppositie in de Nederlandse politiek niet alleen onmachtig maar ook nog eens monddood. Slechts wanneer er een kabinet met de PvdA erin aan de macht is lijkt het vallen ervan een optie.

  5. Ik ben na dag 1 afgehaakt, want ik zat me op te winden over de wijze waarop door de Blonde brulaap tekeer werd gegaan. Straffeloos nog wel, dat vond ik nog het ergste. Ook in het parlement lijkt de hufterigheid voorlopig aan het roer te staan. En ik ben boos … ontzettend boos op het CDA, waar ik ooit mijn stem aan gaf. Ruggengraatloos gezelschap is dat geworden. En Rutte krijgt dit ook op zijn blazoen, want hij is de baas van dat zooitje ongeregeld. Owwww, kwamen er maar verkiezingen.

  6. A disgrace …dat was het. Nog nooit vertoond in de parlementaire geschiedenis. Je zou haast tegen je eigen wil in hopen, dat Europa maar snel de macht overneemt van dat baggerzooitje. Want veel dieper kan er niet meer gezonken worden. Denk je ook niet?

  7. Dat je het hebt volgehouden … respect hoor!
    Weet je, wat W. doet interesseert me al heel lang niet meer. Wat niet wil zeggen, dat ik je kwalificaties niet deel. Maar de schandvlek, die de man is, is er één die het parlement zelf maar moet dragen, want “handlen” kunnen ze het niet.
    Als er ’n positief punt uit deze blamage te vissen is, dan is dat de positie van het CDA. Deze partij van de “normen en waarden” heeft W. aan zich kleven en er is geen wasmiddel, wat die vlek eruit krijgt. Ik zit dit kabinet graag uit in de wetenschap, dat straks het definitieve einde van dat CDA als beloning op ons wacht.
    En Job Cohen krijgt van mij een mail, waarin ik hem adviseer vanaf nu ongeacht het onderwerp de steun aan dit kabinet van de ondraaglijke stank te staken. Want hij schijnt nog onvoldoende te snappen dat die stank ook hem inmiddels omringt.

  8. Het moest er blijkbaar echt uit nu? Helemaal met je eens hoor!
    Los van wie je voorkeur of sympathie heeft, wat vandaag gebeurde is in het dagelijkse leven al “not done”. Voor politici [voorbeeldfunctie?????] is dit echt ongehoord.
    En aan dat zooitje zitten we nog 3 jaar vast.

Nice and easy to work with

