EIGHTIES [8]

Er is nog een karweitje, wat op afwerking wacht. De Eighties-top 10, waar ik de maand augustus mee wilde vullen, mist nog 3 loten aan zijn stam. En met een blik op de kalender, die me ook vertelt, dat de meteorologische zomer helaas alweer op zijn eind loopt, wordt me duidelijk dat ik het niet gered heb, maar dat is pure overmacht. Dus snel alsnog afmaken die reeks en dus is hier 1987!
Meteen moet ik daarbij zeggen, dat in die 80-ties Top 10 een rode draad zichtbaar is, die ik vooraf eigenlijk niet had verwacht te zullen aantreffen. Kenners zullen, als ze mijn keuze voor 1981 en 1986 bij die van 1987 betrekken die rode draad ook direct zien. Maar daar zeg ik dan meteen bij, dat mijn met de nodige pretentie samengestelde top 10 aan parels uit de 80-ties sec gerelateerd is aan het fenomeen “hits”. Wat inhoudt, dat een hele berg ontzettend goede, maar niet hitgevoelige muziek niet aan de beurt komt. Wie weet volgt mettertijd wel een serie, waarin die muziek in de schijnwerper wordt gezet.
Mijn parel uit de charts van 1987 is er één van de man, wiens complete oeuvre een zeer vooraanstaande plaats in mijn collectie inneemt. Een man, die mij niet zelden met zijn vaak schitterende songs diep weet te ontroeren. Een man ook, die ik als mens enorm hoog heb zitten. Meer dan 40 jaar actief in de business is een completer performer nauwelijks te vinden.
In 2010 gaf hij nog een concert in het O2-Stadium in Londen, begeleid door het beste uit de wereld van de klassieke muziek. Door de decades heen zijn zijn live-concerten van een uniek nivo gebleven. Wie Secret World in de kast heeft staan of de registratie van zijn Growing Up-toer kan en zal dat beamen.
Midden jaren 80 toonde hij aan hoe simpel het feitelijk is om hits te scoren; en passant produceerde hij voor die jaren baanbrekende videoclips, die de hitstatus van meerdere van zijn jaren 80 songs alleen maar vergrootte. In 1987 scoorde hij internationaal fors met BIG TIME.
Vanaf beginjaren 90 keerde hij de wereld van de charts en de hits de rug toe en legde zich sec toe op het toeren door Zuid-Amerika, Afrika en Azië om via zijn muziek een boodschap van vrede en menselijkheid aan de wereld te verkondigen. Allemaal “part of the package”, wat één van de grootsten die de popmuziek ooit voortbracht vormt: PETER GABRIEL.

 

8 thoughts on “EIGHTIES [8]

  1. Gabriel had in de jaren 80 en begin 90 een serie hits, waaraan een 3-tal prima clips waren gelinkt, die allemaal uitblonken in creativiteit en vernieuwingsdrang. Het begon met Sledgehammer, daarna deze en tenslotte Steam.
    Leuke tip van die CD-box; ik kom hem binnenkort wel even bij je “lenen”. 🙂

  2. De DVD Secret World kocht ik op jouw aanraden. Je weet neem ik aan nog wel hoe geweldig ik die vind.
    Peter Gabriel in je 80-ties lijstje roept bij mij dan ook nergens bezwaar op. 🙂
    Elke keer als ik de live-uitvoeringen van Blood of Eden of Mercy Street hoor begin ik vanzelf te zweven.
    Bij Big Time heb ik dat minder, maar Peter heeft die song+clip ook niet gemaakt om van te gaan zweven.

  3. Ik kan er dan wel niet op bogen Gabriel’s complete oeuvre te bezitten, maar er staan wel wat platen van de man hier in de kast. [o.a. So en Shaking the tree]. Dus mij hoef je niet te overtuigen van man’s kwaliteiten.

    • Er is niet zo gek lang geleden een multi-CD Box van Gabriel verschenen met een ongelooflijke hoeveelheid [ook nog onbekend werk zoals fraaie covers van Beatle-songs e.a.] lekkers erop.
      Misschien iets voor onder de Kerstboom straks?

  4. Ik verwachtte eerder al [86] Sledgehammer. Dus ben ik allesbehalve verrast dat de heer Gabriel in je 10-delige serie Parels opduikt. En die rode draad, ja die herken ik. Je bent blijkbaar een Genesis-formed ouwe knakker :).
    Als altijd ben ik ook nu benieuwd wat er verder komt opduiken.

  5. Ander huis, nieuwe kamer maar dezelfde RadaR [gelukkig!].
    Die migratie-toestand liep mooi gelijk op met mijn vakantie, dus ik heb niet zo gek veel gemist. Want je denkt toch niet echt, dat ik vanaf een Z-Europees strand via m’n laptoppie ……??
    Fijn, dat je de 80-ties serie keurig afmaakt, want ik was benieuwd naar de laatste 3. Numero ocho krijgt mijn goedkeuring ook.
    Peter Gabriel is van unieke klasse, zelfs met zijn jaren 80 clips.

  6. Normaliter reageer ik nauwelijks op dit soort muzieklogjes, omdat ik mezelf te weinig kenner vind om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
    Maar in dit geval is er sprake van dat uitzonderingsgeval, wat altijd wel opduikt. Peter Gabriel “volg” ik, voorzover daar kans toe is, al vanaf het moment, dat hij solo verder ging. Ik ken zijn werk dus voldoende.
    Het clipje van Big Time is uiteraard prima, maar geenszins representatief voor de Peter Gabriel zoals hij zich manifesteert.
    Ik deel jouw bewondering voor deze man volledig.

Nice and easy to work with

